המימד הנוסף: פיתוח ישראלי משדרג אנימציה
אנימטורית שהייתה צריכה להעביר סרט שלה לתלת מימד לא מצאה תוכנה שעונה לצרכיה, חברה לשותפים והקימה סטראטאפ שעושה בדיוק את זה: הכירו את נטע הולצר ואת 2to3D
תוכנה חדשה בשם 2to3D שפותחה בישראל מאפשרת לאנימטורים להמיר את סרטוני האנימציה המיוצרים בשכבות לתלת מימד ללא שינוי באופן העבודה הרגיל. סרטוני אנימציה מסורתיים, כלומר אלו שהם לא בתלת מימד, מיוצרים במחשב ומורכבים משכבות. כל שכבה היא אלמנט אחר בתמונה כמו דמות או רקע, וביחד כולן מורכבות כדי ליצור סצינה שלמה.
המימד השלישי ב-ynet מחשבים:
15 אלף שקל לטלוויזית תלת מימד?
איך הכל התחיל?
נטע הולצר - אחת מיזמיות חברת 2to3D ואנימטורית בסרט וואלס עם באשיר, מספרת שהרעיון לתוכנה עלה כצורך מעבודתה - היה לה פרויקט שדרש המרה לתלת מימד והפתרונות הקיימים לא היו מספקים. לכן החליטה להקים בשותפות את החברה שתתן את הפתרון הדרוש.
הולצר, שכרגע עובדת פחות כאנימטורית ויותר כאשת הייטק ובמאית, מציגה את סרטה האחרון שביימה בתערוכת "מסע בין חלומות" המתקיימת עכשיו עד ה-20 באוקטובר במוזיאון יפו. בעוד שהיא ממשיכה להיות אנימטורית, זה בעיקר בשביל בדיקות תוכנה ולא למטרה אמנותית. "האהבה שלי היא לעשות אנימציה, הייתה, ותמשיך להיות".
אז מה חדש פה?
נכון, המרה לתלת מימד זה לא חדש בכלל. אבל נכון להיום אין כלי המרה ייעודי לאנימציה. אם תרצו לקחת סרטון דו מימדי ולהוסיף לו עומק, יהיה עליכם להשתמש בתוכנות יקרות כמו אפטר אפקטס או ניוק, לעבד את הסרטון בטכניקה מסובכת וזאת בהנחה שאתם כבר יודעים כיצד לעבוד בתהליכי עבודה סטריאוסקופיים - אתגר לא קטן הדורש הרבה מאוד שעות עבודה.
תוכנת 2to3D באה להפוך את תהליך ההמרה לפשוט במיוחד. אל תתבלבלו, התוכנה לא הופכת ציורים פשוטים ליצירות כמו UP או Toy Story, אלא מוסיפה את מימד העומק. הדמויות ישארו "שטוחות" אבל יהיה ניתן להבחין בעומק בינן לבין הרקע.
מקור המימד השלישי
התלת מימד הגיע בצורה משמעותית לקולנוע באמצע המאה הקודמת עם טכנולוגיית אנאגליף. זוכרים את אותן משקפי קרטון בצבעי אדום/ציאן (גון של כחול) שדודו טופז עשה איתן ספיישל בשנות ה-90? הטכנולוגיה פועלת על עיקרון פשוט: יש שתי תמונות, אחד לעין ימין הצבועה בציאן, ועוד אחת מזווית קצת שונה לעין שמאל הצבועה באדום. דרך טכניקה כזו או אחרת, תלוי דרך מה אתם צופים, מוקרנות שתי תמונות שונות, אחת מעל השנייה. המוח מפרש את התמונה הצבועה בהתאם לכל עין, וכך נוצרת האשלייה של תלת מימד. הסבר מלא כאן.
להבין תלת מימד
אנימציות, ובכללי כל סרט מכל סוג, בנויים משכבות. אחת הסיבות לעבוד בשכבות, ולא פשוט ליצור את הכל בשכבה אחת נשענת על כך שהדמות צריכה לזוז, ואם הכל היה על אותה שכבה, היה צריך לצייר מחדש את הרקע כל פעם בהתאם לחלק שנחשף ומוסתר על ידי התנועה של הדמות. ברגע שעובדים בשכבות, פשוט מזיזים את הדמות כרגיל, והרקע נחשף מאחור בהתאם לתנועה.
מתי קונים?
התוכנה תימכר דרך אתר החברה והיא מיועדת לאנימטורים וגרפיקאים העובדים בשכבות, מכירת התוכנה עוד לא החלה אך מחירה צפוי להיות סביב האלף דולר. לפי הולצר, כל מי שיודע לעבוד בפוטושופ, ידע לעבוד עם התוכנה שלהם. התוכנה כרגע מסוגלת לייצר תלת מימד בשיטת אנאגליף כשבגרסאות העתיד יתווספו הרבה פיצ'רים חדשים, ביניהם היכולת לעבוד עם משקפיים אקטיביות - כמו אלו שמקבלים בקולנוע שלא מעוותות את הצבע. הם כרגע עובדים עם אולפני אנימציה גדולים בעולם כדי לגדול ולפתח את התוכנה לשלב הבא.