ספינת המפרשים הגדולה בעולם הגיעה לחיפה
130 מ' אורך, תרנים המתנשאים לגובה של 50 מ' ו-21 מפרשים המשתרעים על פני שטח של 2,870 מ"ר - ה"אזמרלדה", ספינת המפרש הגדולה בתבל עגנה בנמל חיפה, ואתם מוזמנים לבקר
>> חג הסוכות כבר כאן - כנסו לעמוד הטיולים המיוחד של ערוץ התיירות
רק בגלל הרוח: ארבעה תרני ענק ו-21 מפרשים, כך נראית ספינת המפרשים הגדולה ביותר בעולם "אזמרלדה", 131 מטרים אורכה, שהחליקה הבוקר לנמל חיפה. הספינה משמשת ספינת תרגול של בוגרי קורס החובלים בחיל הים הצ'יליאני ומדי שנה יוצאת להפלגה סביב לעולם, תוך עגינה בנמלים ידידותיים.
עוד בערוץ התיירות:
- אוקטובר עולמי: יומן אירועים מסביב לגלובוס
- ברלין נגד התיירים: "לא אוהבים אתכם"
- שחקני ברצלונה: רוצים רק דיילות בטיסות שלנו
"אנחנו מפליגים במשך על האזמרלדה, אחרי ארבע שנות לימוד באקדמיה של הצי", מספר החובל הזוטר סבסטיאן פדילה.
"התחלנו באפריל בהפלגה לניו-זילנד ואוסטרליה, אינדונזיה, סינגפור, מומבאי שבהודו ומשם לישראל. זו הפעם הראשונה שאני בישראל וגם לנו וגם למלחים תהיה הזדמנות לטייל מעט ולראות את הארץ".
בשבוע הבא תמשיך הספינה לטורקיה ומשם לקאדיס שבספרד, שם יוצרה ב-1952. בין השאר היא צפויה לעבור החלפה של אחד התרנים המרכזיים - המתנשאים לגובה של כמעט 50 מטרים. בשל עייפות החומר החל התורן לנטות מעט וכיום לא ניתן לפרוש את מפרשיו כאשר מהירות הרוח עולה על 25 קשרים (45 קמ"ש).
ספינה עם עבר מפוקפק
למרות מגבלות אלה, מהירותה של האזמרלדה ביחס לגודלה, מרשימה. כאשר היא שטה בכוח המפרשים - המשתרעים על פני 2,870 מ"ר - מגיעה מהירותה המירבית ל-17.5 קשרים (31.5 קמ"ש) ואילו בכוח המנוע היא מפתחת 13 קשר.
עם זאת, יש לזכור כי ל"אזמרלדה" עבר מפוקפק כספינה שבה הוחזקו, ואף עונו, עצירים צ'יליאנים בימי שלטון החונטה ששלטה במדינה בהנהגת אוגוסטו פינושה בשנות ה-70.
למרות היותה ספינה מודרנית העשויה ברזל, מערכת המפרשים בנויה כמו בספינות ימי הביניים המוכרות כיום בעיקר מהסרטים. סולמות חבלים, מיתרים וגלגלות פזורים לאורך הסיפון העליון ובשעת פריסת המפרשים וקיפולם מטפסים המלחים והצוערים לגבהים שלא יאומנו.
"זה לא פשוט לטפס על סולמות וחבלים לראש התורן, בלילה או בסערה כאשר הספינה מתנדנדת. היו לנו שתי סערות כאלה בדרך מוולינגטון (ני-זילנד) כשהיינו באוקיינוס הפסיפי, אבל זה חלק מהאימון והתרגול", מספר פדילה.
27 נשים מתוך כ-240 צוערים
ואכן, למרות שלאונייה אמצעי הניווט המתקדמים ביותר, באמצעות GPS ומערך ניווט ממוחשב, מתרגלים הקאדטים את הניווט גם באמצעות העזרים הידניים - מצפן, סקסטנט ומפות, ולומדים להתמצא גם בעזרת הכוכבים. לספינה אגב, גם ארבעה תותחים אך הם משמשים כיום למטחי כבוד בלבד.
חידוש נוסף שאפשר למצוא על ה"אזמרלדה" זו השנה השנייה בלבד, הוא שירותן של נשים, הן בקרב הצוערות (27 מתוך כ-240) והן בקרב המלחים שעל הסיפון (כ-15 נשים מתוך 150). בחיל הים בצ'ילה משרתות נשים רק משנת 2007.
לדברי הצוערים בשל גילה של הספינה, קשה היה לערוך את ההתאמות הדרושות להפרדת אזורי המגורים של הנשים והגברים, שלא להזכיר את האמונות התפלות של הימאים המבוגרים יותר בנוגע לנשים על הסיפון.
אחת החובלות-המתרגלות, קרולינה קואדרה, בוגרת המחזור השני שבו היו נשים, סיפרה: "אני בכלל למדתי בבית ספר לבנות בלבד, ואף אחד מבני המשפחה לא שירת אף פעם בצבא ובטח שלא בצי, כך שמבחינתי מדובר בהחלט במהפך באורח החיים. למרות הכל בני המשפחה תמכו, וסיימתי את הקורס בדיוק כמו כל צוער-גבר אחר. עכשיו לא הייתי חושבת לוותר על זה בשום אופן".
במהלך השהות בנמל חיפה ייארחו אנשי הצוות, הצוערים והמלחים על סיפון האיזמרלדה עמיתים רבים מאנשי חיל הים הישראלי, העיר המארחת חיפה ועוד. החל מיום שישי בצהריים ועד יום שלישי, יתקיימו בספינה סיורים לציבור, בין השעות 14:00-18:00. הכניסה לסיורים בספינה היא רגלית, משער 5 בנמל, המוביל למסוף ספינות הנוסעים, ויש צורך בתעודה מזהה.