שי אגסי הודח במפתיע מתפקידו בבטר פלייס
מייסד מיזם טעינת הרכב החשמלי בטר פלייס, הודח היום במפתיע מתפקידו. מחליפו יהיה מנהל פעילות החברה באוסטרליה
שי אגסי הודח מתפקיד מנכ"ל בטר-פלייס. המיזם מדווח היום (ג') כי אגסי יעזוב במפתיע את תפקידו. אמנם בהודעה שפורסמה לא מוגדר המהלך כהדחה, אך ראוי לזכור כי אגסי הוא המייסד ומי שמזוהה עם בטר-פלייס יותר מכל חבר הנהלה אחר.
הדחתו של אגסי מגיעה בשלב קריטי בפעילות המיזם בישראל - השלמת פריסת רשת של תחנות להחלפת סוללה, ותחילת השיווק של רנו פלואנס החשמלית לציבור הרחב. את אגסי יחליף מי שמכהן כיום כמנהל פעילות הזרוע האוסטרלית של המיזם, איוון ת'ורנלי.
- שי אגסי והמכונית החשמלית: הבטחות מול מציאות
מאז הוקם ב-2007, צבר בטר-פלייס הפסדי עתק של יותר מ-1.5 מיליארד שקל, מהם כחצי מיליארד מתחילת השנה הנוכחית בלבד. במיזם וגם בחברה לישראל - המחזיקה בכ-30% ממניותיו - מגדירים את ההפסדים כהשקעה, ומסבירים כי עיקר הכסף משמש למחקר ופיתוח ולהקמת רשת טעינה למכוניות חשמליות.
בניסיון לעצור את ההפסדים ולשכנע את הציבור לרכוש את המכונית החשמלית, שינה בטר-פלייס לפני פחות משלושה חודשים את מודל המכירה המקורי, והשיקה חבילות מוזלות לרכב החשמלי המכוונות לקהל הפרטי: 55 אגורות לק"מ ברכישת חבילה ייעודית, או 65 אגורות בנסועה (קילומטראז') חופשית וללא הגבלת קילומטרים.
"הלכתי בעקבות חזון"
בהתייחסו להפסקת כהונתו כמנכ"ל בטר-פלייס, אומר היום אגסי כי "לפני חמש שנים הלכתי בעקבות חזון של גמילת העולם מנפט והתלות בו, והנה בחודש שעבר הקפתי את מדינת ישראל במכונית חשמלית מדן ועד אילת. מעט מאד אנשים זוכים להפוך חזון מורכב כזה למציאות בחמש שנים מלאות עשייה".
עידן עופר, יו"ר דירקטוריון בטר-פלייס - ומי שמחזיק בכ-30% ממניותיו דרך החברה לישראל - שיבח הבוקר את אגסי, והוסיף כי "הדירקטוריון נערך מבעוד מועד לשינוי זה וכעת, לאחר חמש שנות הקמה, עומדת בראש החברה הנהלה מנוסה וחזקה שתוביל את בטר-פלייס למימוש אתגריה הבאים".
המודל הכלכלי יעבוד?
עם זאת, יש לציין כי במיזם עצמו היו מי שמתחו ביקורת חריפה על התנהלותו. בשיחות שלא לייחוס, אמר ל-ynet בכיר במיזם כי המודל הכלכלי של בטר-פלייס תמוה ואינו צפוי להניב רווחים בשנים הקרובות. אותו בכיר גם הסביר כי הפתרון הטכנולוגי שמציעה בטר-פלייס - החלפת סוללות במכוניות חשמליות, במטרה להאריך את טווח נסיעתן - הוא במקרה הטוב פתרון לזמן מוגבל בלבד.
זאת, מאחר שבשנים הקרובות צפוי שיפור משמעותי בטכנולוגיית הסוללות, שתאפשר את הארכת הטווח ללא החלפת סוללות. לכן, כך העריך הבכיר, השקעת העתק של המיזם בהקמת תחנות להחלפת סוללות - השקעה הנאמדת במאות מיליוני שקלים - צפויה להתברר בעתיד כשגויה.
כמה מכוניות נמכרו?
אחת הבעיות העיקריות שבהן נתקל המיזם, הייתה חוסר יכולתו לעמוד ביעדים אותם הציב אגסי עצמו. בין השאר, בטר-פלייס לא התחיל בשיווק המכוניות החשמליות במועד שקבע, וגם פריסת תשתית הטעינה התעכבה זמן רב. גם ביעדי המכירות של המכונית החשמלית, אשר אמורה הייתה להימכר באלפים רבים ב-2012, לא הצליח המיזם לעמוד. עד כה נמכרו בישראל ודנמרק רק כמה מאות מכוניות, מהן כ-100 לעובדי בטר-פלייס.
ראוי להזכיר כי בינואר 2008 הבטיח אגסי באירוע שבו נכחו נשיא מדינת ישראל, שמעון פרס, ראש הממשלה לשעבר, אוהד אולמרט, ומנכ"ל רנו-ניסאן, קרלוס גוהן, כי הרכב החשמלי יעלה על הכביש כבר בתחילת 2011, וזאת כשנה לאחר שתיפרס תשתית נקודות טעינה ועמדות החלפת סוללות בהיקף ארצי.
לפני כחצי שנה אמר אגסי כי בטר פלייס תמכור במהלך 2012 בין 8,000 ל-10,000 יחידות בישראל ודנמרק יחדיו, וכי עד 2016 תהיה הפלואנס Z.E המכונית הנמכרת בישראל. יש להזכיר כי אגסי התחייב בפני קונצרן רנו-ניסאן כי ימכור תוך חמש שנים בלבד יותר מ-100 אלף מכוניות שייוצרו במיוחד עבורו על-ידי רנו.