R1200GS חדש: ב.מ.וו מעדכנת את המלך
לקראת תערוכת האופנועים הגדולה בקלן, גרמניה, חושפת ב.מ.וו גרסה עדכנית ללהיט המכירות של עולם האופנועים. המתחרים לא מתכוונים לשבת בחיבוק ידיים
ב.מ.וו R1200GS הוא אחד הדגמים היותר ותיקים בשוק האופנועים העולמי. עובדה שאינה מונעת ממנו להיות - עם 170 אלף יחידות שנמכרו מאז הצגת גרסת 2004 - אחד האופנועים הנמכרים בעולם, הדגם הנמכר ביותר של ב.מ.וו והאופנוע הפופולרי ביותר באירופה. למרות שהוא כאמור כלל לא צעיר, כן יקר להחריד, לא הכי יפה או ביצועיסט, או חזק. למעשה, בתשע השנים שחלפו, שני דורות לפחות במונחים של תעשיית הרכב, עברו עליו עדכונים מינוריים בלבד.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
שי אגסי הודח במפתיע מתפקידו בבטר פלייס
ספטמבר השחור: צניחה של 35% במסירות רכב
ובכל אותם שנים, בעיקר בשנים האחרונות, צופות יצרניות מתחרות בקנאה, ומשגרות לעולם דגמים האמורים לנגוס בנתח המכירות האדיר של ה-GS הרב-משימתי ושימושי, המיועד לשטח אך בעיקר לכביש, מתאים לרכיבת תיור בשניים אך יעיל למדי גם בתנועה עירונית צפופה. חלקן עם דגש על ביצועי כביש ספורטיביים דוגמת דוקאטי מולטיסטרדה, אחרות עם דגש על יכולת שטח כמו ק.ט.מ אדוונצ'ר.
יש גם כאלה המקימות לתחייה דגמים נכחדים כנמו ימאהה סופר-טנרה, או הונדה קרוס-טורר המנסה לייצר חיקוי מדויק רק מודרני יותר. הוסיפו לכך דגמים מבית טריומף ומוטו-גוצי, ותקבלו קטגוריה סופר צפופה. כדאי להזכיר כי אף אחד מהמוזכרים אינו מצליח לדגדג אפילו את הצלחת המלך, גם אם הוא מביא עמו יותר טכנולוגיה, כוח, אבזור או תג-מחיר אטרקטיבי יחסית. בכל מקרה, בב.מ.וו יודעים כי לא לעולם חוסן, וה-GS זוכה לרענון מקיף בתערוכת האופנועים הבינלאומית של קלן, שתפתח מחר.
מבחינת מראה לא עבר ה-R1200GS שינוי מהותי, אם כי האופנוע הגדול מצויד כעת ביחידת תאורה א-סימטרית חדשה, מיכל דלק ומושב מעוצבים מחדש, וכמובן פלסטיקה עדכנית המכסה צמד מצננים. וזו החדשה הגדולה בגרסה המעודכנת, שכן ב.מ.וו נוטשת את מנוע הבוקסר מקורר האוויר-שמן העתיק, לטובת מנוע בוקסר מקורר נוזל.
אין מה לעשות, כדי לעמוד בתקני זיהום אוויר ורעש מחמירים, לא הייתה ליצרנית הבווארית כל ברירה. עם זאת, הפתרון (שוב) מקורי ואופייני. בלוק המנוע אמנם מקורר-נוזל, אבל מקומן של צלעות הקירור לא נפקד. מידות הצילינדרים נשמרו זהות אגב, וכמובן שגם נפח המנוע (1,170 סמ"ק). אך הוא בכל זאת זכה להעלאת יחס הדחיסה, לגל ארכובה חדש וקל יותר, כמו-גם למערכת ניהול מנוע עדכנית.
ההספק המרבי עלה ל-125 כ"ס (במקום 110), וגם נתון המונט צמח ל-12.6 קג"מ. כדי להעמיד נתונים אלה בפרופורציה, כדאי לציין כי מתחרים מקומיים כמו המולטיסטרדה של דוקאטי המשווק כאן, הטריומף הטייגר אקספלורר על שתי גרסאותיו (כביש-כאילו שטח), וק.ט.מ 1190 אדוונצ'ר החדש והתיורי יותר באופיו, חזקים ממנו בכל זאת.
בהתאם לעידן אופנועי הקצה החדשים, גם בב.מ.וו שמו דגש מיוחד על מערכות אלקטרוניקה מתקדמות. מצערת על-חוטית (By-Wire) עם שלושה מצבי פעולה, מערכת בקרת אחיזה עם חמישה מצבים מתוכנתים מראש (לכביש היבש והרטוב, לרכיבה ספורטיבית ולשטח ושטח מהיר) ועוד.
השלדה מוגדרת כחדשה ועברה חיזוקים, בזמן שבתחום המתלים שמרה היצרנית על מתלה הטלה-לבר הייחודי מלפנים, עם מזלג טלסקופי דק יותר מבעבר (37 לעומת 41 מ"מ). מאחור ישנה זרוע חד-צדית חדשה וארוכה יותר, יחד עם מתלה הפרה-לאבר. מערכת המתלים החצי-אקטיבית (ESA) מוצעת שוב כאופציה.
ב.מ.וו מציגה את ה-GS החדש בינתיים רק בגרסת תיור-הרפתקני רגילה, ותוסיף לה גרסת אדוונצ'ר קרבית יותר, בעתיד הלא רחוק. ב.מ.וו עדיין לא החלה לייצר את האופנוע החדש, ותעשה כך בעוד מספר שבועות. על הכביש אנחנו צפויים לראות אותו רק בתחילת 2013.
- הכתבה באדיבות אתר דו"גרי