"הדחת אגסי? טעות אסטרטגית בעיתוי הנוכחי"
ההודעה על הדחתו של שי אגסי, האיש מאחורי מיזם טעינת הרכב החשמלי בטר פלייס, הפתיעה את המשק הישראלי, והדהימה את עובדי החברה. בשיחה עם ynet משרטט בכיר בבטר פלייס את תמונת המצב הנוכחית, הסיבות האפשריות למהלך הבלתי צפוי ומביט לעתיד באופטימיות: "אין ספק שיש מה לשפר ולייעל. אבל אין חשש מפני סגירה או קיצוצים"
"תדהמה". כך, במילה אחת, מתאר בכיר בבטר-פלייס את תגובת עובדי מיזם טעינת הרכב החשמלי, להחלטה שפורסמה היום (ג') על הדחת המייסד שי אגסי. "רק בראש השנה ערכנו אירוע מאוד גדול לעובדים", מספר הבכיר ל-ynet. "זה היה רגע מאוד חשוב לבטר-פלייס, שציין אבן-דרך משמעותית בחיי המיזם. כל הבכירים והמשקיעים הגיעו ונשאו נאומים מאוד אופטימיים ומלאי שבחים. אף אחד לא צפה ששי - שהוא באמת אישיות יוצאת דופן, ומישהו שיודע לדבר ולשכנע - יוחלף על-ידי מישהו אחר".
עוד על הדחת שי אגסי מתפקידו:
- שי אגסי הודח במפתיע מתפקידו בבטר פלייס
התדהמה שמביע הבכיר, מתחלפת במהירות בביקורת על ההחלטה. "זו טעות אסטרטגית להדיח את שי בעיתוי הנוכחי", הוא אומר. "עכשיו הרי מגיע המבחן האמיתי שלנו. אנחנו מתחילים למכור את המכונית, לנסות ולדחוף אותה לחברות הליסינג וללקוחות פרטיים. איזה מסר משדרת ההחלטה להדיח את מי שמייצג את בטר-פלייס יותר מכל אחד אחר? מה יחשוב לקוח פרטי, שכל היום קרא על זה באתרים? זה מהלך שלא משדר יציבות, והוא לא מעורר אמון - בלקוחות או במשקיעים".
עוד על מיזם הטענת הרכב החשמלי:
- חשיפת ynet: כמה באמת עולה המכונית החשמלית לשי אגסי
200 מיליון, לפני שהמכוניות הגיעו
למרות שהיו מי שמיהרו להצהיר כי הדחת אגסי הייתה צפויה ובלתי נמנעת, ספק אם מישהו מחוץ לדירקטוריון בטר-פלייס ידע על המהלך או אף צפה אותו. גם בכירים בשוק הרכב, שהרבו למתוח ביקורת על חוסר הניסיון של אגסי וכמה מבכירי המיזם, לא שיערו כי מי שייסד את בטר-פלייס וניסה "לשווק" אותו לראשי מדינה ומנכ"לי יצרניות רכב - יודח במהלך מהיר ומפתיע.
בשיחה עם ynet, אומר הבכיר במיזם כי מרבית העובדים אינם יודעים את סיבת ההדחה. "אין לנו מושג למה זה קרה, וזה בהחלט נראה תמוה", הוא מבהיר. "אולי יש כאן עניינים של פוליטיקה, או הבטחות ששי לא הצליח לממש. או שאולי הדירקטוריון רוצה להתכונן להנפקה ציבורית (בבורסה, ש.ה) בשנה הבאה, ולקראת זה הם מביאים את ת'ורנלי (מנהל בטר-פלייס באוסטרליה), שכן הוא איש עסקים מאוד מנוסה ומקושר".
עוד על המכונית החשמלית של בטר פלייס:
- על חשמל לאילת - כמה חסכוני המיזם של אגסי
גם מחוץ לבטר-פלייס הועלו היום השערות רבות לסיבת ההדחה. למשל, צבירת הפסדי-עתק של יותר ממיליארד וחצי שקל מאז 2007. אלא שכדאי לזכור כי מתחילת דרכו של המיזם, הובהר כי עלות פריסת תשתית הטעינה נאמדת במאות מיליוני דולרים. בישיבה של ועדת הפנים בנובמבר 2007, אמר אגסי כי "הרשת הזאת דורשת פחות או יותר 200 מיליון דולר כדי להחדיר אותה למדינה לפני שהגיעו הרכבים, כי לא יתקבל על הדעת שאנשים יקנו רכבים שאין להם תשתית".
לכן, בכירים במיזם ובשוק הרכב מעריכים היום כי לא הפסדים הם שהטרידו את המשקיעים ודירקטוריון בטר-פלייס. הבעיה העיקרית היא לא הכסף ש"נשרף", אלא זה שעדיין לא הגיע - הרווחים המתוכננים מהמיזם, שאמורים לכסות את ההשקעה העצומה. בעניין זה ראוי להזכיר כי אגסי עצמו סיפק במהלך השנים האחרונות תחזיות ורודות מאוד באשר למהירות שבה יוכל המיזם להשיג הצלחה מסחרית משמעותית. תחזיות אשר לטענת רבים היו ורודות מדי, ויצרו ציפיות גבוהות שלא התגשמו. למשל, בשלב זה בפעילות בטר-פלייס אמורות היו מכירות המכונית החשמלית להגיע לאלפים רבים בשנה, ואף יותר.
וזה לא היה הצ'ק היחיד שאגסי לא הצליח לפרוע. חמש שנים אחרי ההקמה, ולמרות פגישות רבות שערך אגסי עם בכירים ביצרניות רכב שונות, בטר-פלייס מציג שותפה בינלאומית אחת בלבד בתעשיית הרכב - רנו הצרפתית. וגם היא, יש לציין, אינה ממהרת להתחייב לפתרון החלפת הסוללות של אגסי. רק בדגם אחד של רנו, מתוך ארבעה דגמים של מכוניות חשמליות, אפשר להחליף סוללה. בעניין זה ראוי גם לזכור כי שותפתה של רנו, היצרנית היפנית ניסאן, בחרה שלא לאמץ כלל את הפתרון.
מי הזיז את המודל הכלכלי שלי?
בשיחה עם ynet, מונה הבכיר בבטר-פלייס כמה סיבות לאיטיות שבה חודר המיזם לשוק הרכב הישראלי. "קודם כל, יש את עניין המחיר. עבור לקוח פרטי, הרנו פלואנס החשמלית פשוט יקרה מדי. הרי אף אחד לא יודע מה יהיה שוויה בעוד שנתיים או שלוש, ולכן יש כאן סיכון. ובמחיר של יותר מ-120 אלף שקל, בלי הסוללה, אנשים מעדיפים לקנות מכונית סטנדרטית, בלי סיכונים ובלי הפתעות".
עניין נוסף, ואולי משמעותי יותר, הוא ענף הליסינג - שבו ציפה המיזם להשיג דריסת-רגל משמעותית בתקופה קצרה יחסית. "אנחנו הרי לא בונים בשלב זה על השוק הפרטי, אבל היה לנו בהתחלה חוזה דרקוני מול לקוחות ליסינג", מודה הבכיר. "חייבנו אותם לתקופה ארוכה מדי, והיו יותר מדי הגבלות שהרתיעו את הלקוחות". לדבריו, לאחרונה שונה החוזה משמעותית, כך שיתאים לתנאים הנהוגים בתחום הליסינג.
לא רק החוזה מול לקוחות ליסינג עבר שינוי - גם מודל התמחור של בטר-פלייס השתנה. בשנה שעברה הוצעו ללקוחות חבילות שימוש במחירים קבועים מראש, וללא גמישות במכסת הקילומטרים. לדוגמה, בחבילה הבסיסית הוצע ללקוחות לשלם כ-1,100 שקל לחודש עבור 20 אלף ק"מ בשנה. לפני כחודשיים נסוג המיזם משיטת התמחור, וכעת מוצעים שני מסלולי תשלום: 55 אגורות לק"מ ב"חבילות מרחק" קבועות מראש, או 65 אגורות לק"מ ללא התחייבות.
במיזם מודעים היטב לכך שההצלחה אינה מובטחת. "העלויות שלנו מאוד גבוהות - הקמת התשתית, הסוללות, החשמל, הקמת מערך השיווק. אלה דברים מאוד יקרים. ועד שלא נצליח למכור כמויות מאוד גדולות של המכונית החשמלית, לא נוכל לכסות את ההוצאות האלה", אומר הבכיר. ומתי תושג פריצת דרך? "עד שלא יאמינו שפתרון החלפת סוללות הוא הנכון, זה לא יקרה".
אלא שגם מכירה של כמות גדולה מאוד של מכוניות עשויה שלא להספיק. אחד ממקורות ההכנסה המשמעותיים של בטר-פלייס, אמור להיות תשלום הלקוחות עבור החשמל. או ליתר דיוק, הפער בין המחיר שבו נמכר החשמל ללקוחות, והמחיר שישלם המיזם לחברת החשמל. בעניין זה התבטא אגסי פעמים רבות בעבר, והסביר כי המודל עליו תתבסס פעילות בטר-פלייס זהה לזה שמציעות חברות התקשורת הסלולארית.
אולם, מאז שהתבטא אגסי בעניין "המודל הסלולרי", השתנה שוק התקשורת. בעקבות התערבות הרגולטור, הוטלו מגבלות חמורות על הכנסותיהן של חברות הסלולאר, ובעקבות זאת חלה ירידה דרמטית ברווחיהן. באופן דומה עשויה המדינה לפעול גם בתחום הטעינה של מכוניות חשמליות. כפי שנחשף לאחרונה ב-ynet, בטיוטת חוק ההסדרים ל-2013 יוזם משרד האוצר הטלת פיקוח על המחירים שגובות ספקיות טעינה מבעלי מכוניות חשמליות - צעד שעלול להשפיע משמעותית על פעילות בטר-פלייס.
"הדבר הזה ששי חלם עליו, הוא עובדה"
בשיחה עם ynet, מביע הבכיר בבטר-פלייס תקווה באשר ליכולתו של המיזם לצלוח את משבר ההדחה של אגסי. "הפתרון הטכנולוגי עובד, וזה כבר משהו שרואים בעיניים. החלפת סוללות במכוניות חשמליות, הדבר הזה ששי חלם עליו, הוא עובדה. אנחנו גם נגיע ליעד של מכירת 4,000 מכוניות ב-12 חודשי פעילות מלאים, ואולי אף נגיע ל-5,000". לדבריו, משקיעים במיזם מעריכים כי יעד מכירות של 5,000 מכוניות ישפר משמעותית את יכולת בטר-פלייס לפרוץ לתעשיית הרכב העולמית.
במהלך היום הועלו השערות כי הדחת אגסי עלולה לרמוז גם מהלכים דרמטיים בכל הנוגע למיזם עצמו. אלא שהבכיר בבטר-פלייס משוכנע כי אין כל חשש לעתיד המיזם: "אין ספק שיש מה לשפר ולייעל. אבל אין חשש מפני סגירה או קיצוצים. להפך. אנחנו נמצאים עכשיו בדיוק בנקודה שאליה שאפנו". לדבריו, במהלך היום ערכה הנהלת בטר-פלייס שיחות העובדים, ובהן הובהר כי הפעילות תימשך כסדרה.
באשר לאפשרות כי בעקבות אגסי יעזבו או יודחו בכירים נוספים, אומר הבכיר כי בשלב זה לא ידוע על כל שינוי ארגוני נוסף - למעט הרחבת תחומי האחריות של כמה בכירים. "הובהר לנו היום כי למשה קפלינסקי (מנכ"ל הפעילות בישראל) תהיה אחריות על כמה תחומים נוספים, והתפקיד שלו יורחב", הוא מסביר. "הוא (קפלינסקי) גם ערך היום שיחה עם עובדים, והיה מאוד רגוע. עובדים אפילו יצאו עם חיוך".
אלא שלמרות האווירה הרגועה והמחויכת-משהו, מביע הבכיר אכזבה ברורה מההחלטה להדיח את אגסי. "אין ספק שזה מאכזב. הרי בשביל זה השקענו, והחזון של אגסי היה מה שהביא אותנו לכאן. ועכשיו, דווקא עכשיו, מנפצים את זה".