שתף קטע נבחר

שי אגסי ובטר פלייס - כמו סטיב ג'ובס ואפל?

כבר בימיו הראשונים של מיזם טעינת הרכב החשמלי בטר פלייס, אמר שי אגסי כי תוך שנים ספורות תמוקם החברה לצד אפל ונייקי. זה היה המודל, סטיב ג'ובס היה האיש לחקות. האם מסמנת ההדחה המפתיעה של אגסי מראשות המיזם גם את התנפצות החלום?

"מה יקרה אם תשלבו בין יצחק רבין והנרי פורד? תקבלו את שי אגסי". כך פתח תומאס פרידמן, אחד העיתונאים המשפיעים בעולם, טור שכתב ב-2008 על היזם הישראלי הצעיר. בטור נוסף, שכתב כארבעה חודשים לאחר מכן, השווה פרידמן את חזונו של אגסי לזה של סטיב ג'ובס, מייסד אפל, ואף הזהיר את תעשיית הרכב האמריקאית כי אם לא תלך בדרכו, סופה להיכחד. השבוע, ארבע שנים אחרי אותם טורים מהללים ולפני שהגשים את חזונו, הודח שי אגסי מתפקיד מנכ"ל מיזם טעינת הרכב החשמלי, בטר-פלייס. איך זה קרה?

 

מכונית עם סוללה מתחלפת - ההיסטוריה:

חשמלית עם סוללה מתחלפת? עוד במאה ה-19

ינואר 2008: אגסי, אולמרט וגוהן מכריזים על המיזם 

מאי 2008: סדקים ראשונים בתמיכה הממשלתית

 

עוד על בטר פלייס ושי אגסי:

בטר פלייס הפסידה חצי מיליארד מתחילת השנה

בטר פלייס והמכונית החשמלית - שעת הש' הגיעה

"הדחת אגסי? טעות אסטרטגית בעיתוי הנוכחי"

 

שי אגסי: "כמו שילוב של יצחק רבין והנרי פורד" (צילום: AP) (צילום: AP)
שי אגסי: "כמו שילוב של יצחק רבין והנרי פורד"(צילום: AP)

 

עוד על המיזם:

שי אגסי ובטר פלייס - 2007 מול 2011

המכונית של אגסי: יקרה מדי, אבל תצליח בגדול

המכונית החשמלית של בטר פלייס - 123 אלף שקל

 

"באותה דרך שעשה סטיב ג'ובס"

כבר בתחילת הדרך של בטר-פלייס, ברור היה כי אגסי רוצה לדמת לג'ובס. הוא גם הצהיר כי בבוא היום יגיע המיזם למעמד דומה לזה של אפל. תומאס פרידמן, שטוריו מתפרסמים בניו-יורק טיימס, נפל בקסמיו. "מה שאני מוצא מרגש בבטר-פלייס, הוא שהם בונים חברת רכב על פלטפורמה תעשייתית חדשה של המאה ה-21", כתב ב-2008, "בדיוק באותה דרך שעשה סטיב ג'ובס, כדי לעשות מהפכה בתעשיית המוזיקה". בחזונו, ראה אגסי נהגים רוכשים ממנו "קילומטרים", ממש כמו שלקוחות רוכשים שירים בחנות המדיה של אפל, איי-טיונז.

 

אבל אגסי הודח מתפקיד מנכ"ל בטר-פלייס הרבה לפני שחזונו התגשם, ואף לפני ששכנע את העולם כי זה החזון שצריך להדריך את תעשיית הרכב העולמית. וזה פער עצום ממה שהשיג ג'ובס. לפני שפוטר מאפל באמצע שנות ה-80, ג'ובס כבר היה מאבות מהפכת המחשב האישי, ומי שהצעיד את החברה האמריקאית להצלחה עולמית. מספר שנים לאחר שחזר בסוף שנות ה-90, הציגה אפל את חזונו בדמות מוצרים כמו אייפוד, אייפון ואייפד, שזכו להצלחה מסחררת, ושינו את תרבות הצריכה בכך ש"לימדו" את הלקוחות לקנות שירים ברשת האינטרנט ולרכוש "אפליקציות" לטלפונים ניידים.

 

אין ספק כי המיזם של אגסי יכול להציג ב-2012 התקדמות משמעותית לעומת מצבו ב-2007. יותר מ-750 מיליון דולר גויסו ממשקיעים, ובעזרתם מומנה בין השאר הקמת תחנות להחלפת סוללה בישראל, דנמרק, יפן והולנד. המיזם גם משווק כיום מכוניות חשמליות מדגם רנו פלואנס בישראל ודנמרק, ומקדם פרויקטים ושיתופי פעולה באוסטרליה, הוואי, סין וקליפורניה. אלו הישגים מרשימים עבור מיזם בן חמש. אבל מי שעקב אחרי הבטחותיו של אגסי, יודע שהם מחווירים מול מה שמכר היזם גם לעולם כולו, וגם למשקיעים בבטר-פלייס.

 

"הדבר הכי קרוב לסטיב ג'ובס של טכנולוגיה סביבתית" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
"הדבר הכי קרוב לסטיב ג'ובס של טכנולוגיה סביבתית"(צילום: AFP)

 

כמה זול יהיה השימוש במכונית החשמלית?

מכה לאגסי: יוטל פיקוח על מחיר חשמל לטעינה

על חשמל לאילת - כמה חסכוני המיזם של אגסי

בטר-פלייס מציעה: חשמלית ב-65 אגורות לק"מ

 שווי חשמלית משומשת - כמו מכונית רגילה

 

"מאות אלפי כלי רכב מדי שנה"

כרוניקה של ההבטחות שהפריח אגסי לאורך השנים, מגלה עד כמה ורוד היה העתיד שצייר, וכמה רחוק העתיד הזה מהמציאות אליה התעוררו המשקיעים במיזם בספטמבר 2012. לפני חמש שנים בדיוק, באוקטובר 2007, הבטיחו בבטר-פלייס כי החל מסוף 2009 "יעלו על הכבישים מאות אלפי כלי רכב מדי שנה, במספר גדול של שווקים". בראיון ב-2008 העריך אגסי כי "כמה אלפי מכוניות חשמליות יעלו על הכבישים בישראל ב-2009, ו-100 אלף עד סוף 2010". אלא שעד כה מכר המיזם 457 מכוניות בישראל, וכ-200 בדנמרק.

 

את המכוניות החשמליות שימכור הבטיח אגסי להניע באמצעות חשמל נקי. חשמל שייוצר מאנרגיה מתחדשת, כמו רוח או שמש. בנגב הישראלי, כך הצהיר בראיון לפרידמן מהניו-יורק טיימס, יוקם "שדה הנפט הווירטואלי הראשון בעולם" - מתקן ענק לייצור חשמל מאנרגיה סולארית. עם הבטחות שכאלה, הפך אגסי ליקירם של שוחרי איכות הסביבה. אולם, החשמל שמניע את המכוניות החשמליות בישראל מיוצר בתחנות פחם מזהמות מאוד, או תחנות המופעלות באמצעות גז טבעי - הנחשב למזהם פחות, אך לבטח אינו "נקי".

 

גם את ההבטחות לצרכנים, אותם נהגים שאמורים לוותר על מכונית בנזין ולרכוש מכונית חשמלית, לא הצליח אגסי לממש. "תוכל לקנות מכונית טובה ויוקרתית, בערך בחצי מהמחיר של מכונית בנזין", הוא הבטיח בראיון בתחילת 2008. באותו ראיון גם אמר כי עלויות השימוש יהיו נמוכות בכמחצית מאלו של מכונית בנזין. בפועל, מחירה של רנו פלואנס החשמלית זהה לזה של מרבית המכוניות המשפחתיות. עלות השימוש בה נמוכה אמנם מכמה מכוניות בנזין, אך דומה או אף גבוהה מכאלה המצוידות במנועים מודרניים.

 

איבד את האמון? עידן עופר ושי אגסי ב-2007 (צילום: Larry Lettera/ Camera 1) (צילום: Larry Lettera/ Camera 1)
איבד את האמון? עידן עופר ושי אגסי ב-2007(צילום: Larry Lettera/ Camera 1)

 

"בעל חזון, טכנולוג ואיש עסקים"

סביר להניח כי חוסר יכולתו של אגסי לממש את ההבטחות לצרכנים, לא הדיר שינה מעיני המשקיעים במיזם. אותם מטרידה בעיה אחרת: חוסר הצלחתו לשכנע יצרניות רכב בינלאומיות בכך שפתרון החלפת הסוללות הוא זה שיהפוך את המכוניות החשמליות לחלופה מוצלחת למכוניות בנזין. רק רנו הצרפתית משתפת פעולה עם בטר-פלייס, והיא עושה זאת בזהירות. אמנם המנכ"ל הכריזמטי שלה, קרלוס גוהן, הצהיר כי מכוניות חשמליות הן העתיד, אך רק בדגם חשמלי אחד בלבד של היצרנית - רנו פלואנס - מוצעת האפשרות להחליף סוללות.

 

במהלך השנים נפגשו אגסי ובכירי המיזם עם רבות מיצרניות הרכב. באפריל 2010 הבהיר אחד מבכירי בטר-פלייס, ומי שמלווה את אגסי כבר שנים ארוכות, כי זה "עניין של שבועות, ולא יותר מחצי שנה", עד שיכריז המיזם על שיתוף פעולה עם יצרנית אירופית גדולה. זה לא קרה. גם רנו אינה מעמיקה את מחויבותה לפתרון של בטר-פלייס. במרבית השווקים שבהם משווקת הפלואנס החשמלית, היא מוצעת ללא סוללה מתחלפת ועם ערכה המאפשרת חיבור לרשת החשמל הביתית.

 

וכך הפך אגסי ממי שהיה מזוהה יותר מכל אחד אחר עם בטר-פלייס, למישהו שאפשר להדיח ולהחליף במנהל שכיר. חלפו הימים שבהם המשקיעים היללו ושיבחו את היזם מעל כל במה. ב-2008 עוד אמר עידן עופר, מבעלי החברה לישראל - המחזיקה בכ-30% ממניות המיזם - כי "אם מישראל תצא אי-פעם 'נוקיה', זה יהיה זה (בטר-פלייס, ש.ה)". היום גם כנראה לא תשמעו משקיעים במיזם שאומרים כי "אגסי הוא הדבר הכי קרוב לסטיב ג'ובס של טכנולוגיה סביבתית - בעל חזון, טכנולוג ואיש עסקים".

 

מימין: נשיא רנו קרלוס גוהן, אהוד אולמרט ושי אגסי (צילום: משה מילנר, לע"מ) (צילום: משה מילנר, לע
מימין: נשיא רנו קרלוס גוהן, אהוד אולמרט ושי אגסי(צילום: משה מילנר, לע"מ)

 

"יבוא ילד ויאמר 'המלך עירום'"

בינואר 2008 הושק שיתוף הפעולה בין בטר-פלייס ורנו, בטקס חגיגי במשרד ראש הממשלה בירושלים. ראש הממשלה באותה עת, אהוד אולמרט, הפליג בשבחיו של אגסי. "מה שצריך כדי לחולל את השינוי הדרמטי, זה שיבוא אותו ילד קטן ויאמר 'רבותי, המלך עירום'", אמר אולמרט, בהתייחסו לתלות העולמית בנפט. "הילד בסיפור הזה הוא באמת לא רחוק מלהיות ילד, אבל עם הישגים שמעט מאוד אנשים מבוגרים הרבה יותר ממנו הגיעו אליהם. זה שי אגסי".

 

כמעט חמש שנים לאחר מכן, מודח אגסי מתפקיד מנכ"ל בטר-פלייס מבלי שהצליח לחולל את השינוי הדרמטי עליו דיבר אולמרט. במכתב ששלח לעובדי המיזם, הבהיר אגסי כי החזון שלו הוא העתיד של התחבורה העולמית. "מכונית חשמלית עם סוללה מתחלפת היא העתיד, והעתיד נוצר פה, בידינו שלנו", כתב לעובדים. בהודעה שפרסם לאחר הדחת אגסי, כתב עידן עופר כי "לאחר חמש שנות הקמה, עומדת בראש (בטר-פלייס) הנהלה מנוסה וחזקה, שתוביל את (המיזם) למימוש האתגרים הבאים".

 

על אילו אתגרים מדבר עופר? בחודשים הקרובים יידרש מחליפו של אגסי, איוון ת'ורנלי האוסטרלי, לגבש תוכנית פעולה חדשה, שתנסה לממש את החזון מ-2007. כדי להצליח במקום שבו נכשל אגסי, אולי כדאי למנכ"ל החדש לשים לב לדברים שאמר סטיב ג'ובס בראיון ב-1995, מעט לפני שחזר לאפל. "אני משוכנע שמחצית ממה שמפריד בין יזמים מצליחים ויזמים כושלים, הוא יכולת התמדה. אם אין לך המון תשוקה לעניין הזה, אתה לא הולך לשרוד. אתה הולך להרים ידיים". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תחנת החלפת סוללה של בטר-פלייס
צילום: רונן טופלברג
אגסי ונשיא המדינה, שמעון פרס
צילום: משה מילנר, לע"מ
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים