שתף קטע נבחר
 

תחקיר התאונה: הכביש לקוי אך הנהגים אשמים

בתאונה קטלנית שאירעה לפני כחצי שנה בין שישה כלי רכב, נהרגו שלושה ונפצעו 10. חקירת האירוע העלתה ליקויים מסוכנים בתשתית לה אחראים מע"צ צה"ל. מי ספג את מרבית האשמה? הנהגים כמובן

התשתית לקויה ומסוכנת, אבל האשמים בתאונה הקטלנית הם הנהגים. חקירת תאונת שרשרת קטלנית שאירעה באפריל ליד צומת ניצנה, ובה נהרגו שלושה ו-10 נפצעו, חושפת ליקויים חמורים בתשתית הכביש, ובעיקר חיבורים לא חוקיים ולא מוסדרים לדרכי עפר. אולם, למרות שהחקירה מעלה כי הליקויים מסכנים את חיי משתמשי הדרך, עיקר האשמה מוטלת על הנהגים שהיו מעורבים בתאונה, ואשר חלקם נסעו במהירות מופרזת ביחס לנסיבות.

 

 

"חיבורים לא ממוסדים לדרך ושימוש נרחב בהם, גורמים תאונות חמורות", מתריעים ברשות לבטיחות בדרכים, שערכה את החקירה. ברשות אף קובעים כי התאונה, שאירעה בכניסה למתקן אימונים צה"לי, הייתה נמנעת אם הצבא ומע"צ היו מסדירים את הכניסה למתקן. בקרבת זירת התאונה קיים מעבר תחתי, ולדברי חוקרי הרשות "שימוש במעבר היה מונע את התאונה מכל וכל".

 

אלא שלמרות הסכנה הברורה שנגרמת כתוצאה מליקויי התשתית, עיקר מסקנות החקירה נוגעות לנהגים. "התאונה היא בבואה של חוסר ידיעה של כללי נהיגה בטיחותית, והפגנת תרבות נהיגה המתעלמת ממגבלות ראות חמורות ביותר", מתריעים ברשות. "אצל חמישה מתוך שבעת הנהגים המעורבים בתאונה, מעורבותם הייתה תוצאה של נהיגה במהירות גבוהה מדי לנסיבות".

 

"שאננות וזלזול משווע בחיי אדם"

בתאונת השרשרת הקטלנית היו מעורבים שישה כלי רכב. בזמן התאונה, כך מובהר בדו"ח הרשות, שררו באזור תנאי מזג אוויר קיצוניים - סופת חול חמורה, שהגבילה משמעותית את הראות. "אחדים מהנהגים העידו כי לא ראו כלום", מסבירים ברשות. במחנות צבא ומתקני ביטחון באיזור אף הופסקו עבודות באותו יום, עקב התנאים הקשים.

 

ההתנגשות הראשונה, שהייתה הגורם לתאונת השרשרת, אירעה כאשר טיולית המשמשת להסעת חיילים נעצרה בנתיב הנסיעה, על-מנת לפנות לתוך דרך עפר המובילה למתקן אימון צה"לי. בזמן ההמתנה, פגע בטיולית מאחור כלי רכב מסחרי. בעקבות התאונה, ירדו הנוסעים מכלי הרכב ונעמדו על הכביש. מיכלית שהגיעה מאחור התנגשה בכלי הרכב המסחרי, שפגע כתוצאה מכך בנוסעים - וגרם למות שניים מהם.

 

שתי התנגשויות נוספות אירעו לאחר מכן, ובאחת מהן נהרג נוסע בכלי רכב מסחרי נוסף שפגע בטיולית. ברשות מטיחים האשמות חמורות בנהגים - בנוגע לאופן נהיגתם, אך גם בנוגע להתנהגותם לאחר ההתנגשויות. "(ה)התנהגות לאחר קרות התאונה מעידה לכאורה על בורות עמוקה בהתנהגות בטיחותית, מהולה בשאננות ובזלזול משווע בחיי אדם", נקבע בדו"ח החקירה. "כתוצאה מבורות כזאת נהרגו שלושה. אלה מיתות שאינן מחויבות המציאות".

 

"הסיכון של התחברויות פיראטיות חל גם על נוסעים תמימים" (צילום: הרצל יוסף) (צילום: הרצל יוסף)
"הסיכון של התחברויות פיראטיות חל גם על נוסעים תמימים"(צילום: הרצל יוסף)

 

"התחברויות מאולתרות ולא-חוקיות"

מול הביקורת החריפה שמוטחת בנהגים, ראוי לציין את הליקויים החמורים בתשתית. "הדרך (הכביש שבו אירעה התאונה, ש.ה) היא בשימוש יומיומי זה שנים רבות על-ידי צה"ל, ומוסעים בה חיילים רבים מדי יום", מציינים ברשות. אלא שלמרות זאת, החיבור של הכביש למתקן האימונים, הכולל כ-14 מטווחים, הוא "חיבור מאולתר ופרימיטיבי, ללא כל התרעה, אזהרה או אמצעי כלשהו למניעת סיכון או למיתונו".

 

בהמשך מבהירים ברשות כי למרות השימוש הרב שנעשה במתקן האימונים, מעולם לא נעשה ניסיון להסדירו באופן שיימנע את הסיכון החמור. יתרה מכך: החקירה העלתה כי לכל אורך הכביש קיימים "חיבורים רבים כאלה... אין אפילו אזהרה - בצורת שילוט, סימון או תמרור - על אתרים כאלה ליד הדרך... נמנו בקלות 15 התחברויות מאולתרות ולא-חוקיות מסוג זה".

 

ברשות מוסיפים כי בעיית ההתחברויות הלא-חוקיות מוכרת היטב, ונפוצה במיוחד באזור הדרום. "הסיכון של התחברויות פיראטיות מסוג זה חל לא רק על המשתמשים 'הפיראטיים', אלא גם על נוסעים תמימים", מסבירים ברשות. מהחקירה עולה עוד כי כ-200 מטרים בלבד ממקום התאונה קיים מעבר תחתי, אשר "מאפשר ירידה בטוחה מהכביש, בלי פניות שמאלה הרות-אסון". אולם, המעבר אינו נמצא בשימוש.

 

יש לציין כי על-פי דו"ח החקירה, הכביש שבו אירעה התאונה מועד לפורענות. "מבדיקת מצב התאונות, נובע כי תדירות התאונות גבוהה יחסית לנפח התנועה, חומרת התאונות הממוצעת גבוהה, ותאונות רכב יחיד דומיננטיות והן תדירות בהרבה מהממוצע". אלא שלמרות זאת, לא הוסדרו ההתחברויות הלא-חוקיות לאורך הכביש, וכך נגרם סיכון חמור במיוחד לנהגים ונוסעים.

 

"נוסעים במהירות מופרזת ביודעין"

לדו"ח החקירה של הרשות מצורפת שורת המלצות. בכל הנוגע לגורם האנושי, ממליצים ברשות להגביר את ההסברה והאכיפה בנושאי נהיגה במהירות מופרזת ביחס לנסיבות, וכן בנוגע להתנהגות נאותה ובטיחותית לאחר תאונה. "התנהלות 'הגורם האנושי' בתאונה זו מעידה על תערובת של חוסר ידיעה וזלזול בסכנות", נכתב בדו"ח. "המדובר בבורות הנהגים באשר למהירות המתאימה לנסיבות, וכן בנהגים הנוסעים במהירות מופרזת ביודעין".

 

"מדובר בבורות הנהגים באשר למהירות המתאימה לנסיבות" (צילום: הרצל יוסף) (צילום: הרצל יוסף)
"מדובר בבורות הנהגים באשר למהירות המתאימה לנסיבות"(צילום: הרצל יוסף)
 

בכל הנוגע לתשתית, מצרפת הרשות המלצות בלבד, וזאת למרות שכאשר הוקמה ב-2007 נקבע כי תפקידה יהיה לקבוע הסדרי בטיחות מחייבים במוקדי סיכון. ברשות ממליצים לצה"ל ומע"צ להסדיר את השימוש באותו מעבר תחתי, ששימוש בו היה מונע את התאונה הקטלנית. עוד מומלץ "לסגור לאלתר את כל המקומות שבהם קיימת התחברות פיראטית לכביש... ולפתח חלופות בטוחות, באופן שישפר את הבטיחות".

 

בהמלצה לצה"ל בנוגע לפעילות בתנאי מזג אוויר קשים, ממליצה הרשות להשתמש באזהרות מטאורולוגיות שממילא מופצות היום בחלק מהיחידות - למשל בחיל האוויר. כאשר מתפתחים תנאי מזג אוויר וראות קשים, לדעת הרשות ראוי להפיץ הנחיות נסיעה מתאימות ליחידות צה"ל באזורים הרלוונטיים, ובמידת הצורך אף להפסיק לחלוטין את ביצוע הנסיעות - בדומה להחלטה להפסיק את הפעילות באתרי העבודה באזור.

 

יש לציין כי מומחי בטיחות טוענים מזה תקופה ארוכה כי הרשות אינה ממלאת את ייעודה, שכן הסמכויות שהוענקו לה על-פי חוק אינן מאפשרות פיקוח ואכיפה על גופים רלוונטיים - כמו למשל מע"צ, אגף הרישוי במשרד התחבורה, או מערך התובלה בצה"ל. לכן מעריכים כיום בכירים בתחום הבטיחות כי ההמלצות שהעלתה החקירה, בעיקר בכל הנוגע לתשתית הכביש, לא ייושמו בסופו של דבר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שימוש במעבר תחתי היה מונע את התאונה
צילום: הרצל יוסף
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים