שתף קטע נבחר
 
צילום: ירון ברנר

למה כל הסטודנטים רוצים ללמוד בקורס שלי?

בונים הרצאות כמו סיפור, עושים סטנד-אפ בשיעור, מסתכלים לתלמידים בעיניים וגם מדברים על האושר (טוב, כשזה הנושא של הקורס). מרצים מבוקשים מספרים על האוניברסיטה והחיים

הם נחשבים למרצים מבוקשים ביותר, הכיתות שלהם מלאות עד אפס מקום ולרוב ההרשמה לקורסים נסגרת שעות ספורות לאחר פתיחתה. מה סוד הקסם שלהם? מחקר מעמיק, חוש הומור והכי חשוב - האהבה למקצוע. לקראת פתיחת שנת הלימודים, ynet מציג עשרה מרצים מצטיינים בהוראה מעשרה מוסדות אקדמיים בישראל (הסדר לא מחייב), שמנסים להסביר מה הופך אותם פופולריים בעיני הסטודנטים.

 

חוזרים ללימודים ב-ynet - עוד כתבות:


 

סוד הקסם של בעז שפיגל: "הטקסטים והחומרים המרתקים מהמקרא שממלאים ומאירים את עולמם של הלומדים, ולעתים אף פורטים על לבם ועל נשמתם. זאת בשילוב מוצלח של רצינות והומור במינונים ובסגנונות לא שגרתיים הופכים את השיעורים למאוד פופולריים ואטרקטיביים בעיני התלמידים".

 

 

סוד הקסם של רחל לב-ויזל: "שילוב של ידע נרחב לא רק בתחום אלא גם ידע כללי יחד עם היכולת להעביר אותו בצורה מרתקת, אלמנט של סטנד-אפ ושימוש בהומור. אבל מעבר לכך - הדבר הכי חשוב בעיניי הוא יחס של כבוד לסטודנטים. הם הדור הבא של המטפלים ואני, כבר מהשיעור הראשון, רואה בהם עמיתים לעתיד למקצוע. כמו שאני רוצה שהילדים שלי יהיו טובים ממני, כך אני רוצה גם לגבי הסטודנטים. צריך לזכור שאסור להסתכל מלמעלה. עובדה, סטודנטים מתקשרים גם שנים לאחר הלימודים ומתייעצים איתי בנושאים שונים".

 

 

ד"ר יובל נח הררי נחשב למרצה אטרקטיבי מאוד ובעקבות הפופולריות של הקורס הוא כתב גם את רב המכר "קיצור תולדות האנושות" המבוסס על מערכי השיעור שהכין לתלמידיו.

 

לדברי נח הררי, יש שני מפתחות עיקריים להצלחת קורס אקדמי: "אחד - כדי להצליח לרתק ולסחוף אחריו את תלמידיו, המרצה חייב באמת להתעניין בחומר, לאתגר את עצמו, להתעדכן במחקר ולחפש כל הזמן זוויות לימוד חדשות. מרצה משועמם שמעביר את אותו הקורס במשך 20 שנה רק כי הוא חייב אז צורת ההגשה תהיה בהתאם. לא ניתן לזייף, הסטודנטים מייד מרגישים זאת ו'מתנתקים' מהקורס. השני - צריך להגיש את החומר כך שיהיה רלוונטי לסטודנטים. במקרה שלי זה יחסית קל, שכן הקורס מדבר עלינו, בני האדם, ועל איך נוצרים הבדלים חברתיים בין נשים וגברים, כך שהסטודנטים מייד מתחברים לנושא, מסתקרנים ושואלים שאלות".

 

 

סוד הקסם של אשרף בריק: "הקושי הגדול ביותר בתחומי המדע הוא להמחיש לתלמידים בכיתה את הנעשה במעבדה ולכן יש חשיבות גדולה לניסיון להפוך את התיאוריה 'היבשה' לנגישה עבור התלמידים ורלוונטית לחיי היום-יום. למשל בכימיה אני מרבה לתת דוגמאות מתרופות לכולסטרול או סרטן שהתלמידים מכירים והקישור מלהיב אותם ומעורר את הסקרנות. בכל שיעור אפשר להסתכל בעיניים של התלמידים ולזהות מיד את הפידבק שלהם, ואם יש אינטראקציה בכיתה. המבחן האמיתי שלנו המרצים הוא להצליח לסחוף את התלמידים ולעודד אותם להמשיך ללימודים מתקדמים בתחום".

 

 

סוד הקסם של יוסי פנחסי: "היות שמדובר בקורס העוסק בתחום שנמצא כיום בחזית הידע - מצאתי את הדרך לשלב בקורס נושאים שמגיעים מתחום המחקר שבו אני עוסק, קרינה אלקטרומגנטית, תקשורת אלחוטית וחישה מרחוק. הסטודנטים נחשפים לאמצעי מחקר משוכללים ומעניינים - כמו לייזר האלקטרונים החופשיים אצלנו במעבדה, שהוא היחיד מסוגו במזרח התיכון. כל זה הופך את החומר התיאורטי הנלמד בכיתה להרבה יותר מעניין, מלהיב ומובן מבחינת הסטודנטים. אני משער שבשל כך, סטודנטים מצטיינים מבקשים להמשיך ולהשתלב במעבדות המחקר שבראשותי, כסטודנטים לתארים שניים ודוקטורט".

 

 

סוד הקסם של אורן צוקרמן: "אני בונה את ההרצאות כמו סיפור, אני מנסה לקחת את הסטודנטים איתי למסע. קודם כול אני מציג את הדמויות - החוקרים שכתבו את התיאוריות, או מומחים מהתעשייה - ואז בונה את העלילה בעזרת דוגמאות רלוונטיות לסטודנטים, לדור שלהם. לדעתי הקורס אהוב כי הוא עוזר לסטודנטים להבין את העולם סביבם, עולם שבו הם חיים ופועלים בצורה שוטפת, אבל לא מבינים לעומק את התהליכים שקורים סביבם, את התמונה הגדולה".

 

 

סוד הקסם של מוטי נייגר: "הסטודנטים מוצאים עניין רב בניתוח ביקורתי של תוכניות המציאות מכיוון שזה מאפשר להם להתבונן בהן באמצעות מושגים תיאורטיים ולהתעלות מעל השיח היום-יומי של 'אני אוהב או שונא את הישרדות'. זוהי תופעה תרבותית חשובה הראויה להתייחסות, אך צריך לצרוך אותן בביקורתיות הראויה כדי לראות כיצד נבנית אשליית הבחירה הדמוקרטית של התוכניות. כנראה הפופולריות של התוכניות מקרינה גם על הפופולריות של הקורס".

 

 

סוד הקסם של יהודה אלמליח: "הסטודנטים חווים תכנות של גוף אמיתי שזז בעולם. העולם של הרובוטיקה כיום הרבה יותר מוחשי מבעבר, וסטודנטים מעוניינים יותר ויותר לרכוש את ההבנה והטכנולוגיה הזו - כי הם מבינים שזה העתיד. התפקיד של המרצה הוא להתלהב מהחומר הנלמד! לשמר את חדוות ההוראה וההתלהבות מהחומר המועבר. לחפש כל הזמן כיצד ניתן לחדש ולגרום לסטודנטים להתלהב אף הם מהחומר הנלמד. לדבר בגובה העיניים, באופן כריזמטי וסוחף. בנוסף - להיות זמין לסטודנטים ולגלות רגישות כלפיהם".

 

 

סוד הקסם של חנה מדלר: "הקורס משלב ידע אקדמי ופרקטי ומאפשר לסטודנטים הצצה לתחום השירות. היות שסטודנטים עובדים בעבודות שירות,

 הם משתתפים פעילים בהרצאות, משתפים בחוויות מחיי עבודתם ומסייעים בדיון ובהחייאת החומר הלימודי. למרצים חדשים אני ממליצה לאזן בין המינונים של התכנים האקדמיים לפרקטיים. צרו חוויית לימודים עשירה וזכרו כי אתם מתחרים היום באינטרנט הניתן לצפייה במהלך הרצאתכם. מניסיוני, סטודנטים מעריכים את השקעת המרצה, מזהים את היותו מקצועי ואת העובדה שהוא מאפשר להם לקחת חלק בדיונים בכיתה ומכבדים אותו חזרה. ולסיכום, אהבו את מה שאתם עושים".

 

 

סוד הקסם של אריק טאיב: "תפיסת האושר והשאיפה לאושר מעסיקות את בני האדם משחר התרבות. הפילוסופיה, הפסיכולוגיה, הדת, הספרות, הקולנוע, כל סוגי המדיה ועוד רבים אחרים ניסו ומנסים להגדיר ולהבין את מושג האושר והדרכים להשגתו. מי הוא האדם המאושר? איך הוא נראה? מה יש לו בחייו? מה אנחנו יודעים כיום על האושר? הקורס מקיים היכרות עם ההגדרות השונות למושג האושר והדרכים המוצעות בתרבות ובעיקר בפסיכולוגיה להשגת האושר".

 

בונוס: טיפים למרצה המתחיל

לפי ד"ר אריק טאיב ממכללת ספיר:

 

1. להציג את התחומים באופן מעניין - עם זווית רחבה ולאו דווקא צרה - כלומר לנסות לחבר בין התחום הנלמד לתחומים נוספים שאותם לומדים הסטודנטים או תחומים מעניינים אחרים.

 

2. דוגמאות קונקרטיות ומעשיות לסוגיות תיאורטיות - למידה טובה לכל לומד (בין שהוא ילד ובין שסטודנט) היא למידה היכולה להתקשר לסקרנות שלו או לחיי היום-יום שלו.

 

3. לדבר בגובה העיניים.

 

4. העבר את המסרים בהתלהבות ובתשוקה - הראה לסטודנט כמה הנושא חשוב ובוער בך. התלהבות היא תכונה או התנהגות מידבקת.

 

5. חשוב לדבר מהר - הסטודנטים הצעירים של ימינו צריכים קצב מהיר. באמצעות זאת תשיג רמת קשב גבוהה והסטודנטים ינסו לעקוב אחר כל מילה שלך. דיבור איטי ירדים אותם.

 

6. שפת גוף - תנועות ידיים ותנועה בכיתה, שוב, משקפת התלהבות, אבל מחייבת את הסטודנטים לעקוב אחריך בקשב רב ולא להיות תקועים על נקודה אחת ולאבד חלק מהקשב.

 

7. מתן מטלות המשלבות חוויה אישית ותיאורטית - ברגע שהסטודנט משלב חוויה אישית עם תיאורטית ההבנה גדולה יותר ויש סיכוי שרמת העניין בנושא תעלה.

 

8. חוש הומור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אשרף בריק. דוגמאות על תרופות
צילום: דני מכליס
מוטי נייגר. איך כוכב נולד?
צילום: תמיר ברגיג
רחל לב-ויזל. יש כבוד
צילום: אלי גרוס
מומלצים