פסטיבל מיפ: אין מה לראות בטלוויזיה
אם לשפוט על פי פסטיבל הפורמטים "מיפ", המשבר הכלכלי העולמי ניכר גם במה שנראה השנה בטלוויזיה: תוכניות בעלות הפקה נמוכה, רעיונות ישנים וריאליטי על כסף. שום דבר חדש שילהיב את הפריים טיים. ומה עם הישראלים? הם זולים, זה טוב
מאות הדוכנים שנפרשו השבוע בפסטיבל הטלוויזיה מיפ בקאן שבצרפת, היו גדושים בפורמטים לתוכניות חדשות שביטאו את מצבו העגום של שוק הטלוויזיה: תוכניות זולות ודלות תקציב, תוכניות אולפן מצחיקות ושעשועונים מצומצמים. הריאליטי הגדול נכנס לשנת חורף, ובמקומו קיבלנו דוקו ריאליטי שידבר על מה שאין בכיס של כולנו.
כתבות נוספות בערוץ הטלוויזיה של ynet:
ירון ברובינסקי: "אולי אמצא כלה בעזרת המצלמה"
ג'ואן ריברס: "אני מודאגת מהמצב במזרח התיכון"
קהל יקר: הביזנס שמאחורי מחיאות הכפיים
בין הפורמטים לתוכניות שהוצעו בפסטיבל שהחל ביום שני וייחתם מחר (ו'): בוס שנוסע לחופשה של שבועיים מופתע לגלות כשהוא חוזר שהעובדים עשו לו הפתעה והשתלטו על החברה כדי לשפר את מצבה הכלכלי. פורמט אחר לתוכנית עוסק בעובדים בחברה שמחליטים לחשוף בפני העמיתים שלהם את השכר שהם מקבלים, ואחרי שהם רואים את אי הצדק שבפערים ביניהם, הם מחליטים לתקן אותו.
לטובת אלה שמעדיפים קונספט משפחתי יותר אפשר היה למצוא בפסטיבל גם פורמט לעסק משפחתי בו הילדים הופכים לחלק ממנו. במשך השבוע הראשון הם מנהלים אותו במקום ההורים לגמרי לבדם, ובשבוע השני ההורים חוזרים לעסק אבל עובדים תחת ניהול הילדים.
המצב הכלכלי של שוק הטלוויזיה לא נמצא במצב טוב", אומרת קרני זיו, סמנכ"לית התוכן של ערוץ 10 שהגיעה לפסטיבל, "ואפשר היה לראות את זה ממש בתוכניות ובפורמטים שהציעו בפסטיבל. הרבה תוכנית קטנות, שמגיעות לנוכח המשבר הכלכלי שיש באירופה ובעולם. פרנסה ואבטלה הם נושאים בוערים מאוד".
אז לצופים אין ממש למה לצפות השנה בטלוויזיה העולמית?
"יש הרבה פורמטים שממשיכים מעולם תוכן שכבר הצליח. למשל תוכניות הבישול כמו "מאסטר שף" ודומיו, ואותו דבר עם מוזיקה, אבל אני לא חושבת שראיתי את השוס של 2013-2014. יש סיכוי שזה עוד יגיע ולא מהפסטיבל, בינתיים אני יכולה לומר שראיתי רק כמה דברים חביבים בלבד".
ישראל על המפה
מבחינת הפורמטים הישראליים, מועד הפסטיבל לא יכול היה להתרחש בתזמון טוב יותר. "הומלנד" הגרסא האמריקנית ל"חטופים" הישראלית, זכתה בארבעה פרסי אמי המרכזיים לפני כשבועיים. הפורמט נקנה לאחרונה גם ברוסיה וסביר להניח שיימכר למדינות נוספות (כרגע התוכנית משודרת בגרסה הישראלית עם כתוביות באוסטרליה, וצפויה לעלות לשידור באותה מתכונת גם בגרמניה, בלגיה, אוסטריה, צרפת, שוויץ ופינלנד). אבל משתתפי הפסטיבל מציינים שהתעניינות סביב פורמטים ישראלים קיימת ממילא בשנים האחרונות, כך ש"הומלנד" לא באמת שינתה את פני הדברים.
"אני לא מרגיש שינוי גדול אלינו בגלל ההצלחה הגדולה עכשיו של "הומלנד", אומר אבי ארמוזה, בעל חברת "ארמוזה פורמטס" המפיצה פורמטים לחו"ל. "המגמה החיובית שיש בשנים האחרונות כלפי ישראלים נמשכת. אנחנו במקום טוב וחזק כי היתה לנו עבודה מאומצת של שנים".
עם אילו פורמטים הגעת לפסטיבל?
הגענו עם העונה השנייה של "טריני וסוזנה". היא תעלה גם בארץ כשהפעם המהפכים יערכו לזוגות, עם דגש על הפנימיות של המשתתפים. עשינו השקה בפסטיבל ביום שני וזה עשה רעש גדול כי גם טריני וסוזנה נכחו וזה הישג מרשים להביא כוכבות בינלאומיות לתוכנית. חוץ מזה יש גם פורמט של "ארצה הפקות" לתוכנית עם רוני קובן שנקראת"How To Be". במהלך התוכנית רוני קובן מראיין במשך 24 שעות דמות שאליה הוא מתחפש בסוף התוכנית, ואז מבקש ממנה לראיין אותו - ועונה בשמה. התוכנית כבר נמכרה להולנד וצרפת, ועם סקנדינביה וגרמניה כבר התחלנו במגעים.
ראית פורמטים מעניינים בפסטיבל?
"יש מצוקה גדולה יחסית ברעיונות ובפורמטים. בעיה שרואים בעיקר בכל הנוגע לשעות הפריים טיים. מי שבא לקנות פורמטים מתפשר, וקונה תוכניות נחמדות אבל לא משהו שמוביל למגמה חדשה. מרוב שהביזנס נואש יש כל מיני תוכניות אבסורדיות. הלהיט הכי גדול של הפסטיבל היה תוכנית ריאליטי אוסטרלית שבה סלבס לומדים לעשות תעלולי אקרובטיקה מהמקפצה לבריכה. זה דומה ל"רוקדים עם כוכבים" רק בענף אחר. ארצות הברית וצרפת כבר קנו אותה ולדעתי יהיו עוד המון מדינות שייקחו".
פורמטים ישראליים נוספים שהגיעו לפסטיבל הם "מאורגנים", של חברת ההפקות "ארצה", ריאליטי שמתלווה לטיול מאורגן של ישראלים ברחבי ארצות הברית, ו"סיפור מנצח" של רשות השידור, עם המנצח גיל שוחט שיוצא למסע אסוציאטיבי תיעודי, בעקבות יצירות קלאסיות.
קשת הגיעה עם שני פורמטים: "מרתון" בו נאספים חמישה אנשים מאותגרים אתלטית ומתאמנים יחד לקראת ריצת מרתון, ו"צ'קאאוט" שבו יצטרכו המשתתפים לקנות מוצרים לפי רשימה שיקבלו בהגבלת זמן של שתי דקות ללא חריגה מהתקציב הנתון. רשת הגיעה לפסטיבל עם "המטוס", ואף הציעה למכירה את "מפונקים" ששודרה אצלה לא מזמן. הזכיינית ציינה שתוכנית נוספת איתה הגיעה "משאבת הכסף" כבר נמכרה לתאגיד השידור הבריטי ITV.
חשוב לציין שקניית זכויות השידור של פורמטים אינה ערובה לכך שהתוכנית אכן תשודר במדינה שקנתה אותה. קניית זכויות השידור היא החלק הזול יחסית של הסדרה. ההפקה והצילום שלה נחשבים לחלקים היקרים באמת. כך שיכול להיות מצב שהרשתות שקנו את התוכנית לעולם לא ישדרו אותה, כפי שקרה לתוכניות כמו "מסודרים", "רביעיית רן" ו"הבורר".
גם אסף גיל מ"גיל הפקות" הגיע למיפ עם שני פורמטים: "הכלב של המדינה", המשודרת בימים אלה בערוץ הילדים ועורכת תחרות לילדים בעלי כלבים - ו"בזמן שהתחתנת", שעשועון שבו אורחים של חתונה נכנסים לתוך תא להקליט מסר אישי לחתן וכלה ומוצאים את עצמם בתוך חידון טלוויזיה (התוכנית כבר נמכרה לחברת "זודיאק" הלונדונית).
לדעתו של גיל, המשבר הכלכלי עובד דווקא לטובת הישראלים. "יש מעט מאוד
פורמטים חדשים בגלל המצב ואין הרבה תוכניות שיכולות להופיע בפריים טיים", הוא אומר, "מי שמרוויח מהמצב זה החברות הישראליות שמציפות את השוק ולכן יש להן יותר סיכוי למכור למדינות זרות".
כמו שהדברים נראים עכשיו, גולת הכותרת לדבר הבא שיוביל את המגמה הטלוויזיונית בארץ בשנה הקרובה לא יבוא מהפסטיבל הנוכחי. במקרה הטוב נקבל את אותם סלבס בביקיני קופצים למים ומנסים להרשים כדי לחזור גם לתוכנית הבאה. אם זה יקרה, כדאי שמישהו יעדכן את אנה אהרונוב או את נטלי דדון. חבל שהן יזדכו על הביקני לפני הזמן.