טויוטה יאריס הייבריד במבחן: חסכון צריך לקיים
הסופר-מיני הראשונה עם מערכת כלאיים מלאה, מבטיחה תצרוכת דלק פנטסטית. האם היא מקיימת, ואיך חווית הנהיגה? מבחן דרכים מפרך לטויוטה יאריס הייבריד
- שנת השקה: 2012
- קטגוריה: סופר-מיני / כלאיים
- מתחרות עיקריות: כלאיים - הונדה ג'אז הייבריד; בנזין - פולקסווגן פולו, פורד פיאסטה, מאזדה 2
- מחיר התחלתי: 99 אלף שקל (יאריס "רגילה")
- מחיר לרכב המבחן: 115 אלף שקל
- לגלריית התמונות המלאה של טויוטה יאריס HSD
1. תא נוסעים ותפעול
תא הנוסעים של היאריס הייבריד זהה לזה של טויוטה יאריס הרגילה בה נהגנו לאחרונה, למעט הבדלים קלים בגוון וחומר הדיפון. שעון מד-כלאיים בלוח המחוונים ומסך תצוגת כלאיים גדול במערכת המולטימדיה, כולל תצוגת זרימת אנרגיה, תצרוכת רגעית וממוצעת ועוד. העיצוב פשוט ותכליתי ביחס לדור הקודם, אך איכות החומר וההרכבה שודרגו, גם אם אינם מהטובים בקטגוריה. כמו היאריס הרגילה, גם זו מציעה הנדסת אנוש מעולה, כולל מערכת מולטימדיה מקורית עם נוחות תפעול מהטובות שיש. תא הנוסעים ותא המטען של ה-HSD זהים בגודלם ליאריס הרגילה. לכן הם זכאים לתיאור "מספקים", גם אם אינם מהמרווחים.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
גרסת הכלאיים נחותה מעט מהיאריס הרגילה בתחום נוחות הנסיעה, ולכן היא רק ממוצעת. בעיקר ניכרת ירידה בנוחות בנסיעה עירונית, עקב כיול נוקשה יותר וצמיגים ירוקים ונוקשים. היאריס סבירה בנסיעות ארוכות בכבישים מהירים, אך לא יותר מכך. ההיגוי קל ומדויק יחסית, וכושר התמרון עירוני - כולל תמרוני חנייה - מעולה. רמות הרעש נמוכות מאוד, במיוחד כאשר המנוע החשמלי מניע את הרכב, אך רעשי הרוח והצמיגים מעט חזקים מהרצוי.
3. מנוע-תיבת הילוכים
היאריס HSD (בדומה לרגילה) מתגמלת את הנהג הרגוע, זה המלטף את המצערת ונמנע מהאצות ובלימות חריפות. יחידת הכוח מעניקה במקרה כזה תחושת כוח ראויה, חלל הנוסעים נותר שקט, תיבת ההילוכים הרציפה מתפקדת ללא דופי ותצרוכת הדלק מדהימה. אלא שלחיצה על המצערת מניבה רמות רעש גבוהות, בין היתר עקב אותה תיבת הילוכים רציפה השומרת על סל"ד מנוע גבוה. ידית בורר ההילוכים בעל המסילה המשוננת, פחות נוחה מזו האלקטרונית של ההיברידיות האחרות של טויוטה.
יחידת הכלאיים של היאריס מבוססת אמנם על זו של הפריוס, אך מנועי הבנזין והחשמל חלשים יותר. למערכת הספק משולב של 100 כ"ס, והיא מסוגלת לנוע "על חשמל" בלבד למרחק (מאד-מאד תיאורטי) של עד שני ק"מ ובמהירות של עד 50 קמ"ש. במציאות מדובר בלא יותר מכמה מאות מטרים, אם כי השימוש בחשמל משולב - באופן בלתי מורגש לחלוטין - בכל מסלול הנסיעה, גם במהירות גבוהה.
תצרוכת הדלק במסלול המבחן המסורתי שלנו (כ-300 ק"מ) עמדה בנהיגה רגועה על 24.4 ק"מ לליטר, תוצאה מעולה שאינה רחוקה מנתוני טויוטה (27 ק"מ לליטר בממוצע). הפעם ביצענו עוד נסיעות, בניסיון להגיע לנתון כמה שיותר ריאלי, כולל עם ארבעה נוסעים, במהירות גבוהה, בהרים ובפקקי תנועה. לאחר כמה מאות קילומטרים נוספים בתנאים אלה, עמדה תצרוכת הדלק על כ-19 ק"מ לליטר.
4. התנהגות ואבזור בטיחות
גרסת הכלאיים מעט נחותה מהגרסה הרגילה בכל הנוגע ליכולת דינמית, אחיזה, יציבות כיוונית ורגישות לבלימה בסיבוב. הסיבה לכך - בין היתר - היא תוספת משקל המצברים ושימוש בצמיגים שמטרתם צריכת דלק טובה, ולא דבקות במטרה. ההיגוי נוסך בטחון, כושר הבלימה טוב אך מערכת מניעת נעילת הגלגלים נכנסה לפעולה מוקדם מהרצוי - שוב, הצמיגים. היאריס HSD כן מצטיינת בסעיף אבזור בטיחות: שבע כריות אוויר (אחת לברכי הנהג), וציון גבוה במבחן הריסוק של ה-Euro NCAP (חמישה כוכבים מרביים).
5. אבזור ומחיר
היאריס הייבריד מוצעת ברמת גימור אחת, שמחירה 115 אלף שקל - 11 אלף יותר מהיאריס היקרה ביותר עד עתה (סטייל, 104 אלף שקל). מלבד מערכת הכלאיים, ה-HSD מציעה גם יותר אבזור תקני: ארבעה חלונות חשמל (במקום שניים) ובקרת אקלים מפוצלת במקום מזגן רגיל. האבזור המשותף כולל מערכת מולטימדיה עם מסך מגע, מצלמת נסיעה לאחור, חיבור בלוטות' ו-USB, ושבע כריות אוויר. זהו אבזור גבוה ביחס למתחרות הישירות, אך המחיר כבר ממוקם בקצה הגבוה של הקטגוריה.
ציון כולל וסיכום
+ תצרוכת דלק, אבזור
- נוחות נסיעה, מחיר
ולבסוף: טויוטה יאריס הייבריד היא מכונית כלאיים מלאה ראשונה בקטגוריית הסופר-מיני, ומציעה על הנייר תצרוכת דלק פנטסטית ורמות זיהום נמוכות - במיוחד בנסיעה עירונית. בפועל היא מגשימה הבטחה לחסכון, אך לא במידה היומרנית המובטחת בבדיקת המעבדה. כך או אחרת, כמכונית בנזין-היברידית היא נטולת מתחרות, כאשר הקרובה אליה ביותר היא הונדה ג'אז הייבריד, עם מערכת הנעה פשוטה יותר ופחות אבזור.
ולכן, תודות לתא נוסעים ומטען זהים לדגם הרגיל, יכולת דינמית טובה, התדמית המצוינת של היאריס יחד עם החסכנות המופלגת, נראה כי לגרסת הכלאיים צפויים חיים טובים בשוק הישראלי. עם זאת חובה להזכיר - כמו בכל היברידית יקרה מדגם "רגיל", גם כאן מומלץ לבדוק היטב האם כמות הקילומטרים שאתם מתכננים לצבור עם הרכב, שווה את תג המחיר הגבוה יותר.
מנוע בנזין | 4 צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1,497 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 74 כ"ס ב-4,800 סל"ד |
מומנט מרבי | 11.2 קג"מ ב-3,600 סל"ד |
מנוע חשמל | מצבר ניקל-מטאל (Ni-MH) |
(הספק / מומנט) | 61 כ"ס / 17.2 קג"מ |
הספק משולב | 100 כ"ס |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית רציפה |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 390.5 ס"מ |
רוחב | 169.5 ס"מ |
גובה | 152 ס"מ |
בסיס גלגלים | 251 ס"מ |
משקל | 1,085 ק"ג |
נפח תא מטען | 286 ליטר |
100-0 קמ"ש | 11.8 שניות |
מהירות מרבית | 165 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 27 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) | 24.4 ק"מ לליטר |
פליטת פחמן דו-חמצני | 85 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 2 (כולל מיסוי מופחת לכלאיים) |
מחיר | 115,000 שקל |
כריות אוויר | שבע (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכיים) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים לפי Euro NCAP |