שתף קטע נבחר
 

אופניים בארה"ב: זינוק ברכיבה בגלל מחיר הדלק

הציבור האמריקאי מוותר על כוח מנוע לטובת כוח השרירים: יותר ויותר אמריקאים מסיעים את הילדים לבית הספר על אופניים, ואפילו רוכבים לעבודה. אפילו קליפורניה חובבת הרכב

רוח סתיו קרירה נושבת באוויר, בבוקר אפרפר בסן פרנסיסקו. חמש הנפשות במשפחת אדס מתעוררות, חובשות קסדה וחולפות על-פני הרכב המשפחתי בדרך לבית הספר היסודי בו לומדים הילדים - על אופניים, רכיבה של קרוב לשני קילומטרים. "זו פעילות גופנית טובה, ויש גם את התועלת הסביבתית", כך מסביר סטאן אדס מדוע החליט לקחת את הילדים - בגילאי 6, 8 ו-10 - לבית הספר על אופניים.

 

 

גם האמריקאים מעדיפים אופניים (אילוסטרציה) (צילום: MCT) (צילום: MCT)
גם האמריקאים מעדיפים אופניים (אילוסטרציה)(צילום: MCT)

 

בכל רחבי המדינה, תושבי קליפורניה - אחד משווקי הרכב הגדולים באמריקה - מנפחים את צמיגי האופניים המאובקים, במקום למלא את מיכל הדלק במכונית. השיאים האחרונים שנרשמו במחירי הבנזין, שצפויים להישאר גבוהים, מכריחים רבים לבחון מחדש האם משתלם לנסוע לכל מקום במיניוואן או ברכב הפנאי הבזבזני.

 

"עלויות הבעלות ואחזקת רכב בעיר, עלות הדלק והקושי למצוא חנייה הם כולם גורמים (למעבר לאופניים)", מסבירה שריל ברינקמן, סגנית-יו"ר רשות התחבורה העירונית של סן-פרנסיסקו. "הפעם הראשונה בה אתה רוכב על אופניים למקום כלשהו וקושר אותם למדחן חנייה, ממש מחוץ למקום שרצית להגיע אליו, זו ברכה".

 

גם באיטליה - מכירות שיא לאופניים, מכירת מכוניות בשפל (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
גם באיטליה - מכירות שיא לאופניים, מכירת מכוניות בשפל(צילום: shutterstock)

 

הערים הגדולות בקליפורניה נערכו למהפיכה הזו במשך העשורים האחרונים, תוך שהן מתעלות מיליוני דולרים מכספי המסים ומענקים שונים לתשתית אופניים ופרויקטים של תחבורה ציבורית. כל זאת בתקווה להפוך אותם לחלופה פופולארית לנהיגה ברכב פרטי. וזה עובד. בסן פרנסיסקו חל זינוק של 71% ברכיבת אופניים בשנים 2011-2006. בלוס אנג'לס זינק המספר ב-32% בין 2009 ל-2011. סקר כלל-אמריקאי שנערך לאחרונה, מצא זינוק של 63% בשימוש באופניים בעשור הראשון של האלף ב-70 ערים גדולות.

 

בלוס אנג'לס לבדה יסללו בחמש השנים הקרובות כ-2,600 ק"מ של שבילי אופניים, מתוכם נסללו כ-134 ק"מ המחברים אזורים מרכזיים בעיר. העיר מאפשרת לרוכבי אופניים להשתמש גם בשירותי התחתית - באמצעות קרונות ייעודיים המתאימים להסעת אופניים. והרוכבים שמשתמשים בשירות רק מתרבים. "היסטורית, היו לנו שיאי שימוש בשירות כל פעם שמחירי הדלק זינקו", כך על-פי דוברת המטרולינק, שריטה קופלט, אלא שהשנה גם כשמחירי הבנזין ירדו מספר הרוכבים נותר גבוה.

 

וכמובן שגם בעיר המזרח תיכונית, תל אביב (צילום: יובל חן) (צילום: יובל חן)
וכמובן שגם בעיר המזרח תיכונית, תל אביב(צילום: יובל חן)

 

אחת הערים הראשונות שניסתה לפתות את תושביה לעבור לאופניים, הייתה לונג ביץ' - העיר השביעית בגודלה בקליפורניה. היא הייתה ראשונה להציע מסלולי רכיבה והתייחסות מקיפה וארוכת טווח לרכיבת אופניים. בשנת 2012 ההשקעה הזו הניבה זינוק של 50% במספר הרוכבים או הולכי הרגל לעבודה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בקליפורניה לומדים לאהוב אופניים
צילום: AP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים