שתף קטע נבחר
 

אוטובוסים בשבת - האם צפוי שינוי בכנסת הבאה?

מפלגות חדשות וח"כים טריים יאלצו להכריע בכנסת הבאה בעניין תחבורה ציבורית בשבת. לקראת הבחירות בדקנו מה הם אומרים במפלגות השונות, והשווינו עם העדפות הבוחרים באותה מפלגה. התוצאות מפתיעות

תחבורה ציבורית בשבת? הכנסת הבאה תיאלץ כנראה להכריע. בפברואר האחרון, החליטה מועצת עיריית תל-אביב לבקש ממשרד התחבורה אישור להפעלת שירותי תחבורה ציבורית בימי שבת וחג. למרות שסיכויי הבקשה להתקבל קלושים, עוררה ההחלטה ויכוח ציבורי בנוגע לצורך בהפעלת אוטובוסים ביום המנוחה השבועי. האם פיזור הכנסת היום (ב') לקראת בחירות בינואר והרכבת ממשלה חדשה, מבשרים על שינוי אפשרי?

 

תחבורה ציבורית בשבת: מי בעד, מי נגד? (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
תחבורה ציבורית בשבת: מי בעד, מי נגד?(צילום: מוטי קמחי)

 

ynet בדק מה אמרו בשנים האחרונות מנהיגי המפלגות, ומול הצהרות אלה נבדקו תוצאות סקר שערכה חברת גיאוקרטוגרפיה, ואשר בדק מה עמדת המצביעים למפלגות השונות בנושא. הממצאים מלמדים כי בכמה מפלגות קיים פער עצום בין רצון הבוחרים ועמדות המנהיגים והח"כים המייצגים אותם.

 

כלל הציבור: מי תומך, מי מתנגד

53% מהישראלים תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת. כך עלה מסקר חברתי שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). בקרב חילוניים מגיעה התמיכה ל-82%, ובקרב דתיים רק 10% חושבים שיש להפעיל אוטובוסים ביום המנוחה.

 

בציבור המסורתי, העמדות משתנות בהתאם להגדרה העצמית בנושאי דת. 57% ממי שמוגדרים "לא כל-כך דתיים" תומכים, אך רק 27% ממי שמוגדרים "מסורתיים-דתיים" מביעים תמיכה.

 

מול נתונים אלה ניצב הסכם הסטטוס-קוו - אותו הסכם היסטורי בענייני דת ומדינה, שאינו מעוגן בחקיקה אך קובע בפועל את התנהלות הממשלות בישראל מאז קום המדינה. על-בסיס אותו הסכם, נקבע כי לא תופעל תחבורה ציבורית בשבת, למעט כמה חריגים בודדים, כמו למשל בעיר חיפה או קווים המשרתים בתי חולים. בכל ההסכמים הקואליציוניים מאז שנות ה-50, מופיע סעיף המבטיח למפלגות הדתיות כי הסכם הסטטוס-קוו יישמר באדיקות.

 

את הדעות של הישראלים, כפי שעלו מהסקר החברתי של הלמ"ס, מייצגים חברי הכנסת של המפלגות השונות. וכמו שמיד תוכלו לראות, מה שהבוחרים רוצים הוא לא ממש מה שהם מקבלים. עם זאת, ראוי לציין שדעת הבוחרים עשויה לבלבל. למרות שבסקר הלמ"ס עלה כי יותר ממחצית מהישראלים תומכים בתחבורה ציבורית בשבת, התברר כי כ-60% מתנגדים לעבודה בשבת.

 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו: 45% מבוחרי הליכוד תומכים (צילום: AP) (צילום: AP)
ראש הממשלה, בנימין נתניהו: 45% מבוחרי הליכוד תומכים(צילום: AP)

 

הליכוד: נגד, בערך 

עמדת חברי הכנסת של הליכוד ברורה: אין לשנות את הסטטוס-קוו. שר התחבורה, ישראל כץ, הבהיר כבר עם כניסתו לתפקיד ב-2009 כי לא יאפשר כל שינוי בהסדרי התחבורה הציבורית בשבת. בהצבעה בעניין הצעת חוק פרטית שקראה להפעלת תחבורה ציבורית ביום המנוחה, הסביר השר משה כחלון - שאמש הודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים - כי הממשלה מתנגדת בגלל ש"אין שום צורך לשנות את הסטטוס קוו".

 

עם הקמת הקואליציה, וכמו כל קודמותיה, חתמה ממשלתו של בנימין נתניהו על הסכם שקבע במפורש כי הסטטוס-קוו בענייני דת ומדינה יישמר. אם ירכיב את הממשלה הבאה, לא צפוי שינוי בעמדה זו של נתניהו. אלא שמתברר כי עמדת בוחרי הליכוד פחות חד-משמעית. לפי סקר גיאוקרטוגרפיה יש כמעט שיוויון בין התומכים והמתנגדים - 45% תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת, ו-52% מתנגדים.

 

קדימה: נגד, וגם בעד 

בהצבעה שנערכה ביוני 2011 בעניין הצעת חוק להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, נעלמו באופן מפתיע חברי קדימה ממשכן הכנסת. רק חברות הכנסת נינו אבסדזה ומרינה סולודקין נכחו, ושתיהן הצביעו בעד ההצעה. היכן היו ציפי לבני, שאול מופז, ושאר מנהיגי המפלגה וחבריה? לא ברור מה עלה בגורלם. אבל עמדת המפלגה דווקא ברורה, וזכתה לביטוי בימים שבהם כיהן מופז כשר התחבורה.

 

"אני לא אתן יד לשינוי הסטטוס-קוו", הבהיר מופז בדיון שנערך ב-2008 במליאת הכנסת. "מדובר בנושא מאוד רגיש, שמאזן בין הרצונות של אוכלוסיות שונות בעם". האם עמדה זו של שר התחבורה לשעבר ומנהיג המפלגה כיום, מאזנת בין עמדות מצביעי קדימה? ממש לא. לפי סקר גיאוקרטוגרפיה, יש רוב מוחץ בקרב המצביעים בעד תחבורה ציבורית בשבת: 63% תומכים, ורק 30% מתנגדים.

 

העבודה: לא, אבל כן 

במצע של מפלגת העבודה נקבע כי יש לאפשר "תחבורה ציבורית בשבת, במסגרת שתוגבל בהסדרים שייקבעו ברשויות המקומיות, על-פי הצרכים ואופי האוכלוסייה". אלא שגם לחברי הכנסת של העבודה היו כנראה עיסוקים חשובים מאוד, בזמן אותה הצבעה ביוני 2011 שהעלימה את חברי קדימה. זאת, למרות שהצעת החוק שעלתה לדיון תאמה את הסעיף הרלוונטי במצע המפלגה.

 

יו"ר המפלגה הנוכחית, שלי יחימוביץ', מתנגדת להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. במרץ האחרון השתתפה בדיון, ועל-פי פרסום באתר הרשמי שלה, אמרה במהלכו כי "השבת היא המתנה הגדולה ביותר שהיהדות נתנה לאנושות... קרוב ל-600,000 איש עובדים בשבת, רבים מהם כנגד רצונם, בלי יום מנוחה חלופי". עמדה זו אינה משקפת את עמדת המצביעים. לפי הסקר, 78% מהם תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

 

הפתעה? שלי יחימוביץ' נגד, יאיר לפיד בעד (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
הפתעה? שלי יחימוביץ' נגד, יאיר לפיד בעד(צילום: מוטי קמחי)

 

ישראל ביתנו: כן, אבל לא  

למרות שהמפלגה והעומד בראשה, אביגדור ליברמן, מצטיירים כמי שנאבקים בכפייה דתית ותומכים בחוקים "אזרחיים", ההתייחסות ליום השבת במצעה של ישראל ביתנו מתונה ופייסנית במפתיע. "השבת היא יום מנוחה לכלל הציבור, ובעלת חשיבות לאומית ותרבותית עמוקה", נכתב שם. "על מדינת ישראל לאפשר לכל אדם ליהנות מיום החופשה שלו בדרך התרבותית הנראית לו".

 

ומה אומרים שם על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת? במצע מובהר כי "יש לקבוע מתכונת שתאפשר הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, תוך התחשבות מרבית ברגשותיו של הציבור הדתי". ואיך הצביעו שמונה מחברי המפלגה בנושא? הם דווקא התנגדו להצעת חוק שקראה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, למרות שזו הלמה את ההתייחסות במצע. ומה חושבים בוחרי המפלגה? רובם - 61% - תומכים בתחבורה ציבורית ביום המנוחה.

 

יש עתיד: כן, אבל נראה

תנועה שזוכה להצלחה נאה בסקרים, למרות שעד כה לא הציגה רשימה לכנסת, היא "יש עתיד" של יאיר לפיד. בניגוד לאביו, יוסף (טומי) ז"ל, יחסו של לפיד הבן ליחסי דת ומדינה אינו בוטה, ומתאפיין בניסיון להציג מתינות ואף נכונות לפשרות. באתר התנועה מבהיר לפיד כי יש עתיד תפעל "להביא בפני הציבור הישראלי הצעת חוקה, שתסדיר את היחסים הטעונים בין קבוצות האוכלוסיה השונות במדינת ישראל".

 

ומה צפוי להיות יחסו של לפיד להצעות להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, אם ייבחר לכנסת הבאה? בתשובה לשאלה שעלתה בנושא בפייסבוק, הבהיר כי "אני תומך בתחבורה ציבורית בשבת, במקומות יישוב חילוניים". בראיון בתוכנית "לונדון וקירשנבאום" בערוץ 10, חזר על דברים אלה ביולי האחרון. סקר גיאוקרטוגרפיה, שפורסם זמן קצר לאחר שהחליט להיכנס לפוליטיקה, מבהיר כי לא פחות מ-72% מתומכיו מצדדים בתחבורה ציבורית בשבת.

 

מרצ והמפלגות החרדיות: כן ולא

היחידים שמקיימים את שליחותם ומבטאים נאמנה את דעת בוחריהם, ניצבים משני צדי המתרס בכל הנוגע להפעלת תחבורה ציבורית בשבת: מפלגת מרצ והמפלגות החרדיות והדתיות - ש"ס, יהדות התורה והבית היהודי. מרצ הייתה היחידה שפעלה לקידום הנושא בכנסת הנוכחית, כאשר העלתה הצעת חוק של ח"כ ניצן הורוביץ, ולפיה תופעל התחבורה הציבורית ביום המנוחה השבועי - הצעה שנדחתה ברוב גדול.

 

מנגד וכצפוי, חברי המפלגות החרדיות והדתיות הובילו את ההתנגדות לשינויים בסטטוס-קוו, למשל בעזרת משה גפני מיהדות התורה ואורי אורבך מהבית היהודי. בקרב מצביעי מפלגות אלה, קיים רוב מוחלט המתנגד להפעלת תחבורה ציבורית בשבת: 84% בבית היהודי, 88% בש"ס, ולא פחות מ-96% ביהדות התורה. ושלא במפתיע, במרצ תומכים מרבית הבוחרים בהפעלת תחבורה ציבורית ביום המנוחה: לא פחות מ-94% מהם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משה כחלון: "אין צורך לשנות את הסטטוס קוו"
צילום: מוטי קמחי
אביגדור ליברמן: 61% מהמצביעים תומכים
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים