שתף קטע נבחר
 

מספר הרוגי התאונות הצפוי ב-2013: 300 בני אדם

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מעריכה כי אם תמשך תגמת הירידה במספר הרוגי תאונות הדרכים, יעמוד מספר החללים ב-2013 על כ-300, זאת לעומת 382 הרוגים ב-2011

עד 2013 ירד מספר ההרוגים בתאונות ל-300 בני אדם בשנה. כך מעריכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בדו"ח שיוצג ביום חמישי הקרוב. התחזית שמפרסמת הרשות מבוססת על סקירת מגמות בתאונות דרכים בין השנים 2006 ו-2011. ברשות מבהירים כי תחזית ההרוגים בתאונות ניתנת "בהנחה שהמגמות שנצפו יימשכו גם בשנים הבאות".

 

עוד במדור הרכב של ynet:

 

לרשות ניתנה נבואה. ב-2013 צפויים 300 הרוגי תאונות (צילום: זאב טרכטמן) (צילום: זאב טרכטמן)
לרשות ניתנה נבואה. ב-2013 צפויים 300 הרוגי תאונות(צילום: זאב טרכטמן)

 

על-פי נתוני הרשות, בשנה שעברה נהרגו 382 בני אדם בתאונות דרכים - עלייה של 2% לעומת 2010. אם תתממש התחזית שמפרסמת כעת הרשות, יהיה מספר ההרוגים בתאונות בשנה הבאה נמוך ב-21% ממספרם אשתקד. עם זאת, ראוי לזכור כי התחזית מבוססת על שימוש בכלים סטטיסטיים, שאינם יכולים לשקלל את ההשפעה של אירועים חריגים ובלתי צפויים, כמו למשל אירועים ביטחוניים או מיתון.

 

יש לציין כי מתחילת 2012 נרשמת ירידה דרמטית במספר ההרוגים בתאונות. לפי נתוני ynet ו-hnn, עד כה נהרגו 239 בני אדם, לעומת 333 בתקופה המקבילה אשתקד. מנגד, במספר התאונות הקשות - שבהן נפגע לפחות בן אדם אחד באורח קשה - לא חל שיפור. לפי נתונים שפרסמה המשטרה, בין ינואר וסוף אוגוסט אף חלה עלייה של כ-5% במספר התאונות הקשות.

 

למה יורד מספר ההרוגים בתאונות?

מרבית המחקרים שנערכו בשנים האחרונות, מלמדים כי חייהם של עשרות בני אדם בישראל - ואלפים רבים בעולם כולו - ניצלים מדי שנה הודות לפינוי מהיר מבעבר מזירת התאונה, רפואה משוכללת יותר, ומכוניות בטוחות מאי-פעם.

 

עדות להתקדמות העצומה במערכי רפואת החירום אפשר למצוא בכל מדד רלוונטי - למשל שיעור התמותה של נפגעי תאונות בבתי החולים, אחוז הנפגעים באורח קשה או אנוש, וממוצע ימי אשפוז. מחקר שפרסם ב-2011 המרכז הלאומי לחקר הטראומה ("מכון גרטנר"), גילה כי בכל המדדים חל שיפור בעשור האחרון.

 

גם לשיפור בבטיחות המכוניות אפשר למצוא הוכחות חד-משמעיות. למשל, רק 8% מהמכוניות החדשות שנמכרו בישראל ב-2005 צוידו בבקרת יציבות אלקטרונית - מערכת בטיחות שיעילותה במניעת תאונות הוכחה בעשרות מחקרים. החל ב-2010, התקנת הבקרה הפכה לחובה, וכל מכונית חדשה שנמכרת כיום בישראל מצוידת בה.

 

שיפור דרמטי נרשם גם במספר כריות האוויר המותקנות בכל מכונית חדשה. ב-2005, כ-50% מהמכוניות שנמכרו בישראל צוידו בשתי כריות אוויר בלבד. הודות להטבת מס שהעניקה המדינה, וכן מודעות גוברת מצד הצרכנים ויצרניות הרכב, ב-2009 צוידו כ-70% מהמכוניות בשש כריות אוויר, או יותר.

 

"תמונה מוטה של מגמות הבטיחות"

למרות שמספר ההרוגים בתאונות דרכים משמש לעתים קרובות כמדד בטיחות עיקרי, מומחים רבים מזהירים מפני התמקדות בנתון זה לבדו. דו"ח שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) הבהיר כי "בחינת מספר ההרוגים בלבד מציגה תמונה חלקית של ההיקף וההשלכות של תאונות דרכים, ועשויה לשקף תמונה מוטה של מגמות ברמת הבטיחות".

 

בעיה מיוחדת מתעוררת כאשר מספר ההרוגים בתאונות יורד, אך במספר הפצועים קשה ניכרת עלייה - מצב התואם את המציאות בכבישי ישראל ב-2012. בהתייחסות למצב שכזה, הזהירו בלמ"ס כי "בחינת מגמות של רמת הבטיחות בהסתמך על נתוני הרוגים בלבד תהיה בעייתית, במקרים שבהם הירידה באה על-חשבון עלייה במספר הפצועים קשה".

 

למגמות סותרות במספרי ההרוגים והפצועים באורח קשה, התייחסו גם במועצה האירופית לבטיחות בתחבורה (ETSC), שהמליצה על קביעת יעדים להפחתת מספר הפצועים קשה. בדו"ח שפרסמה המועצה, הובהר כי "הודות למכוניות בטיחותיות יותר, שירותי חירום טובים יותר והתקדמות במערכי הרפואה, נמנעים מקרי מוות רבים, אך הנפגעים שורדים ורבים מהם סובלים מפגיעות קשות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תאונה קטלנית - כמה יהיו כאלה בשנה הבאה?
צילום: הרצל יוסף
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים