הקבלן סירב לתקן ליקויים - מה קבע ביהמ"ש?
תושבת ת"א רכשה דירה מקבלן, אך גילתה לא מעט ליקויי בנייה ורטיבות ברחבי הדירה. היא פנתה אל הקבלן בבקשה לתקן את הליקויים, אך במשך שנים הוא לא הצליח לתקנם ואף טען מנגד כי בעלת הבית מנסה להרוויח מהתביעה. מה פסק השופט?
בעלת בית בתל-אביב טענה כי ליקויי בנייה ובעיות רטיבות בדירת דופקלס שרכשה בעיר, לא תוקנו כראוי על ידי החברות הקבלניות שמהן רכשה את הדירה. בעקבות זאת הגישה נגדן תביעה לתשלום עבור עלות תיקון הליקויים ולפיצוי בגין עוגמת הנפש, אובדן ההנאה וחוסר הנוחות שנגרמו לה.
פסקי דין נוספים בערוץ הנדל"ן :
- אין תרבות דיור: הדייר הכה שכן, האם הורשע?
- בעל הבית התחרט: לא רוצה את השוכר בדירה
- צחנת האשפה הגיעה עד לדירה - הדיירת תבעה
החברה הקבלנית שלקחה על עצמה לנהל את ההליך בגפה, הודתה כי נותרו בדירה ליקויים. עם זאת, טענה כי הציעה לבצע את התיקונים הנוספים הדרושים, אולם התובעת מנעה זאת ממנה במטרה להרוויח מהתביעה. לטענת החברה הקבלנית, אילו התובעת הייתה משתפת עמה פעולה ולא מתנהגת בעוינות - התביעה הייתה נמנעת והליקויים היו מתוקנים.
לאחר שמהנדס מומחה שמינה בית המשפט נתן את חוות דעתו באשר לליקויים שנותרו, ביצעה הקבלנית תיקונים נוספים על-פי הנחיותיו ותחת פיקוחו. אולם בחורף התגלה כי נותרו בדירה מוקדי רטיבות, ולפיכך נדרשה הקבלנית לבצע תיקונים נוספים. גם הפעם היא לא הצליחה לפתור את הבעיות, ובדירה נמצאו כתמי רטיבות, כשלי איטום ורטיבות תחת הריצוף.
הנתונים "הרטובים" מדברים בעד עצמם
השופטת תמר אברהמי קיבלה את התביעה בחלקה, ומשהקבלנית הסכימה לשלם לתובעת את עלות תיקון הליקויים בהתאם להערכת המומחה, היא חויבה בתשלום של 60 אלף שקל.
באשר לפיצוי בגין עגמת הנפש קבעה השופטת, כי אל לקבלנית להאשים את התובעת בכך שלא הצליחה לתקן את הליקויים כמו שצריך, שכן בסופו של דבר, לאחר הגשת התביעה, אפשרה לה התובעת לבצע את התיקונים שוב ושוב, אולם היא עדיין לא הצליחה להתגבר על הבעיות, והתוצאה הייתה שהתובעת סבלה במשך כחמש וחצי שנים מבעיות הרטיבות.
"גם אם הנתבעת נענתה לכל פנייה של התובעת, ועשתה מאמצים של ממש לבצע תיקונים, הרי שבמבחן התוצאה... התמודדה התובעת מהלך שנים עם ליקויי רטיבות ניכרים ונמשכים, עם סבבים חוזרים של תיקונים ועם מכלול ההתנהלות וההשלכות המקושרות לכך, שיש בהם לגרום עוגמת נפש לכל אדם סביר", כתבה השופטת.
עוד כתבה כי התובעת אמנם היטיבה בדבריה בבית המשפט להציג את עוגמת הנפש שנגרמה לה, אולם טוב מכך עשו זאת הנתונים "היבשים" (ובמקרה דנן ניתן לומר - "הרטובים").
לבסוף נפסק כי בהתחשב בכך שהקבלנית כן נאותה לבצע את התיקונים, בנוסף לתשלום עבור תיקון הליקויים, עליה לפצות את התובעת ב-25 אלף שקל בגין עוגמת הנפש שנגרמה לה, ולשאת בשכר טרחת עורך דין של 10,000 שקל וכן באגרת בית המשפט ושכר טרחת המומחה.
עיון בפסק הדין
לאתר המשפט הישראלי "פסקדין "