"רשת": כיבוש או גול עצמי?
האם האסטרטגיה החדשה של "רשת" היא לרכוש פורמטים כדי לעשות טלוויזיה או אולי כדי למנוע מאחרים לעשות אותה טוב יותר? "הרמת מסך", המדור החדש שנותן לכם הצצה עסיסית לנעשה מאחורי הקלעים של תעשיית הטלוויזיה בישראל
זכיינית ערוץ 2 "רשת", רכשה לפני מספר ימים את הפורמט "Recipe to Riche". מדובר בריאליטי תוצרת קנדה, ובו חובבי בישול מתחרים על המתכון הטוב ביותר ויכולים לזכות בפרס של 250 אלף דולר. הפורמט, המיועד לרצועת הפרה פריים, הוא עוד מוצר בין שלל הרכישות אותן עושה הזכיינית בשנה האחרונה.
כתבות מגזין נוספות בערוץ הטלוויזיה של ynet:
כוכבת "הגשר": "יש סדקים בחברת הרווחה"
"אקס פקטור" 2012: הנבחרת נחשפת
מריה קארי נגד ניקי מינאז': הנשיא אובמה מתערב
בקבלה של סופרמרקט הפורמטים מופיעות התוכניות "The Voice", "הישרדות" והרכש הטרי "אקס פקטור" שמצטרפים ל"המירוץ למיליון". בנוסף התעניינה הזכיינית בפורמטים "מטבחי הגהינום" ו-"אקסטרים מייקאובר", אך לבסוף החליטה שלא לרכוש אותם להפקה ושידור. תוסיפו לזה את ההתניידות של גיא זוארץ, ירון ברובינסקי, ירדן הראל ונמרוד הראל, ותקבלו את השאלה הבאה: האם "רשת" מתכננת מפץ טלוויזיוני או שמא היא מונעת מאחרים לעשות טלוויזיה?
"רשת עושה מהלכים שנועדו לחסום את המתחרים", אומר בכיר בערוץ 10. "היא קנתה את 'הישרדות', את ה'אקס פקטור', לקחה את ירון ברובינסקי וגיא זוארץ. זה לגיטימי להציע יותר כסף כדי לקנות פורמטים או להעביר אלייך טאלנטים, אבל לא בטוח בכלל שהיא מתכוונת לשדר את מה שהיא קונה".
אז האם מדובר בהיערכות ללוח שידורים מרענן שמצפה לנו בשנה הבאה? או לחילופין בהכנה למעבר לרישיונות במהלכן תצטרך "רשת" למלא לוח שידורים של שבעה ימים בשבוע? או שאולי בכלל מדובר באסטרטגיה אחרת שאומרת: אם אתה לא יכול לנצח אותם - תקנה אותם, ואחר כך תחליט מה לעשות איתם. או משהו כזה.
גורם בכיר ב"קשת" חושב שרכישת הפורמטים של "רשת" היא מהלך לגיטימי, אבל הביקורת שלו כלפי הזכיינית נובעת ממקום אחר. "זה לגיטימי לקנות פורמטים כשאתה משלב אותם עם עשייה גדולה ועם יצירתיות מתפרצת, אבל זה לא מה שקורה שם עכשיו. מספיק להסתכל על לוח השידורים שלהם כדי להבין שלא קורה שם הרבה.
"אם אתה מחליט לעשות מהלכים כמו קנייה של כל כך הרבה פורמטים, אתה חייב לשלב גם יצירה משלך. פעם האשימו את 'קשת' בזה שהיא כמו מכבי תל אביב. שיש לה שחקנים שיושבים על הספסל, ומבליחים מדי פעם. זה לא נכון, כי זה עולה המון כסף לקנות פורמטים או לחתום עם טלאנטים. זה לא משתלם לעשות את זה".
"רוכשים בשביל להפיק"
גורם ב"רשת" מסכים עם הקולגה מ"קשת" ומאשר כי העלות של לרכוש פורמט ולא לשדר אותו בסופו של דבר גדולה יותר. "אנחנו רוכשים זכויות שידור והפקה. אם לא נפיק באיקס זמן אנחנו עלולים להיקנס בסכום גבוה יותר מעלות הפקה. לגבי הדברים שנאמרו על חוסר יצירתיות מתפרצת, לא זכור לי שבחודשים האחרונים ראינו יצירתיות ב'קשת'. האח הגדול? סופר נני? כוכב נולד? אמא מחליפה? מה בדיוק פה יצירתי? הרכישה נעשתה ביצירתיות?".
אז בעצם אתם תפיקו כל פורמט שרכשתם?
"כן. לחלק מהפורמטים ייקח זמן לעלות לשידור. חלק מהדברים בגלל דברים שאינם תלויים בנו, כמו שידור "הישרדות" שנידון עדיין בבית המשפט, אבל כולם יעלו לאוויר כאשר חלקם המכריע כבר במהלך 2013".
וזה לא כדי לחסום את המתחרים מלהתחרות בכם?
"זה אחרון השיקולים. כשפורמט נרכש יש בנק של מטרות שאתה רוצה להשיג. החל מהתוכן, דרך היוקרה, מחויבויות, כסף וכן, גם מסתכלים על המתחרים. אם רכשתי פורמט מדובר בעולם שאנשים יישבו לראות אותו, ועל הדרך מנעתי מהמתחרים שלי לשדר אותו - הרווח כפול".
גורם בערוץ 10, שאיבד את זכויות "הישרדות", כלל לא בטוח שהיא תשודר ב-2013: "להפיק פרק של הישרדות עולה 80 אלף דולר, הכסף הגדול הולך על הפקת הסדרה ולא על הזכויות לשדר אותה. אז יכול להיות שמישהו שם חושב שגם אם הוא לא יפיק את הסדרה הוא לפחות מנע מהסדרה להיות משודרת במקום אחר".
הם טוענים שהתחרות מולכם היא השיקול האחרון ברכישת פורמטים?
"זה נכון שכולם מנסים להיות במצב טוב לקראת המעבר של הזכיינות לרשיונות, אז ישדרו שבעה ימים בשבוע. יש זמן מוגבל להכין את השטח לפני שכולם יהיו לבד. 'רשת' צוברת כמה שיותר נכסים כדי להיערך לזה. 'קשת' לעומת זאת נמצאת כבר שנתיים במצב שהיא יכולה לשדר שבעה ימים בשבוע. יש להם המון תוכניות על הספסל והם בהמתנה כי אין איפה לשבץ אותם כרגע. ההבדל היא שהיא מייצרת תוכן ולא רק קונה. זה לא המצב אצל רשת".
"רק בחודשים האחרונים ניתן לראות על המסך את 'מצב האומה', 'קטמנדו', מפונקים', 'משאבת הכסף' כאשר בקרוב יעלו גם 'כלוב הזהב', 'שנות ה-80', הסדרה החדשה של עדי אשכנזי. להגיד שאנחנו לא מייצרים תוכן? זה מגוחך", עונה גורם ברשת.
אבל הטענות כאמור, אינן מתייחסות רק לרכישת הפורמטים, אלא גם למעבר הטאלנטים ירון ברובינסקי וגיא זוארץ שהחלו להנחות תוכניות ב"רשת" במקביל לשידורים של "הישרדות" ו"לעוף על המיליון" בערוץ 10 ולירדן הראל, מגישה ב"צינור לילה" שיובאה על ידי רשת להגיש את "רוקדים עם כוכבים" לצד זוארץ.
"הם לא מגדלים טאלנטים, הם לוקחים מוצר מוכן. זוארץ, ברובינסקי והראל עשו אצלנו את הסטאז'. חכמה מאוד גדולה לא לזהות כשרון, אבל כשהוא מצליח במקום אחר לבוא אליו ולהציע לו עסקה שהוא לא יוכל לסרב לה. שלא יישכחו לקחת גם על זה קרדיט" מתייחס גורם בערוץ 10 ולא שוכח לעקוץ.
על טענת הטאלנטים מגיב בכיר ב'רשת' ואומר: האנשים שהוזכרו לא היו תחת חוזה טאלנט בערוץ 10. הם היו אנשים שלא רק שהערוץ לא סיפק להם עבודה, הוא גם לא ידע לומר להם מתי ישודרו התוכניות שהם כבר צילמו. וכדאי להזכיר לאנשי ערוץ 10, שהדבר הראשון שהם עשו כשהם קמו היה להעביר את ארז טל ואברי גלעד מערוץ 2 לערוץ החדש יחד עם עוד כמה מגישים".
בכיר בתחום התקשורת מוסיף ואומר: "אין כל כך הרבה אנשי תוכן עם ניסיון על המסך. זה טבעי שרשת יפנו לאלה שכן ויציעו להם לעבור אליהם. הגיוני גם שיציעו להם יותר כסף במסגרת תחרות לגיטמית . אני יכול לומר שרשת מאוד שפויה בהחלטות שלה וגם אם היא הציעה יותר כסף זה עדיין עליה אחראית בהתאם להצלחה של אותם טאלנטים בשנה האחרונה".
למה פשוט לא לגדל כוכבים ולייצר תוכן מקורי?
"זה לא נכון שאין לרשת תוכניות יצירתיות ומקוריות. אנשים לא יודעים איזה תוכניות יש להם קדימה ומטעמים ברורים אין טעם לפרסם פרויקטים שנמצאים
רק בשלב של פיתוח. יש רעיונות לתוכניות בידור, ריאליטי ודרמות שהן במצב כזה או אחר. מי שאומר אחרת לא יודע על מה הוא מדבר".
במלחמה כמו במלחמה, כל האמצעים כשרים. אם מדובר בתחרות הגונה, אסטרטגיה או סתם לכלכוך שצף זה לא באמת משנה. בסופו של דבר, חובת ההוכחה חלה על "רשת" וכנראה ששנת 2013, תהיה השנה המכרעת מבחינתה.
מ"רשת" טרם נמסרה תגובה.