בחסידות נדהמו: הגוי של שבת - יהודי
במשך שנים נעזרו חברי קהילת סערט-ויז'ניץ בשירותיו של עובד הניקיון בוריס, שביצע עבורם מלאכות האסורות בשבת. כשהוא החל לזמזם שירים יהודיים מילדותו - המבוכה הייתה עצומה
מה עושה בשבת יהודי שומר מצוות ששכח לכבות את האור במקרר, שהמזגן נדלק לו על חימום בקיץ, או שמפסק החשמל נפל? ובכן, יהיו שם בשבילו העובד הזר של השכן, הפיליפיני מבית האבות הסמוך, או התייר שעבר ברחוב. הם אינם יהודים, הוא ירמוז להם מה הבעיה - ותוך דקות הכל יבוא על מקומו בשלום. להם הרי מותר. ומה אם אחרי שנים של שימוש בשיטה, מתברר שה"גוי" הקבוע הוא בכלל יהודי?
>>> עשו לייק לפייסבוק שלנו: ה-wall שלכם יהיה מבסוט <<<
זה מה שקרה בחצר חסידות סערט-ויז'ניץ בחיפה, שהוכתה בהלם מכך שבמשך שנים הייתה מעורבת בחילול שבת של ממש, שכן הגוי של שבת שסייע להם, אינו ממש גוי. רב בכיר בחסידות אף בדק את העניין לעומק - והחסידים הוזהרו שלא להשתמש עוד בשירותיו.
אתר לדעת.נט דיווח כי בוריס, אדם ממוצא רומני העובד באחד ממוסדות הקהילה, היווה במשך שנים כתובת עבור חברי החסידות - כמו גם לשומרי שבת אחרים הגרים באזור –כ"גוי של שבת". אלא שלאחרונה עלו חששות כי ל"גוי" יש שורשים יהודיים.
עובד הניקיון סיפר בתחילה כי אמו נהגה להדליק נרות שבת, אך בקהילה התייחסו לכך בביטול מתוך סברה שהוא מבקש להצדיק את עלייתו ארצה מכוח חוק השבות. מאוחר יותר, כשהחל לזמזם שירים יהודיים ששמע בילדותו, נדלקו הנורות האדומות. עסקני החסידות שוחחו עמו בעניין
והעבירו את הממצאים לרב דוד שלמה זולדן, אחד מפוסקי ההלכה שלה, כדי שיבצע בדיקה מעמיקה יותר.
בשבוע שעבר זימן אליו הרב זולדן את בוריס, ובסיום פגישתם נתלתה בבית המדרש מודעת אזהרה. תחת הכותרת "זכור את יום השבת לקדשו", נכתב: "לאחר בירור מקיף ויסודי על ידי הגאון המו"צ (מורה צדק) שליט"א, הוחלט שמר בוריס, עובד הניקיון של בית המדרש, הוא יהודי לכל דבר, ועל כן חל איסור מוחלט לבקש ממנו לעשות מלאכות איסורי שבת".
בינתיים מצאו בסערט ויז'ניץ "גוי" אחר – בתקווה שאמיתי – אבל חברי הקהילה לא רגועים. הם, כמו גם בבית המדרש של חסידות מנדבורנה בבני ברק, שם עבד בוריס בעבר - עסוקים כעת בחשבון נפש: "על מה ולמה ארעה תקלה כזו תחת ידינו, כאשר גרמנו לעובד הניקיון היהודי לחלל את השבת במשך שנים?"