שתף קטע נבחר

 

בעיה הפוכה? הציבור ישלם יותר על עודף חשמל

מבדיקת מבקר המדינה שנעשתה בחודשים אפריל 2011 עד פברואר 2012 עולה כי בשל כשלים בתכנון, אושרו לחברת החשמל מכסות ייצור מבלי להתחשב בכניסתם של יצרנים פרטיים לשוק. עקב כך עלולות להיווצר עלויות עודפות של 4.3-6.4 מיליארד שקל, שישפיעו על מחיר החשמל לצרכנים

בקיץ האחרון התמודדו הישראלים עם חשש כבד לשיבושים באספקת החשמל עקב ירידה בכושר הייצור. על פי דו"ח המבקר שפורסם היום (ג') יתכן שבשנים הקרובות יסבול הציבור דווקא מבעיה הפוכה – עודף ייצור שיגרום לעלויות מיותרות שיבואו לידי ביטוי בחשבון החשמל.

 

מבדיקת מבקר המדינה שנעשתה בחודשים אפריל 2011 עד פברואר 2012 עולה כי בשל כשלים בתכנון, אושרו לחברת החשמל מכסות ייצור מבלי להתחשב בכניסתם של יצרנים פרטיים לשוק. עקב כך עלולות להיווצר עלויות עודפות בהיקף של 4.3-6.4 מיליארד שקל בייצור חשמל, שישפיעו על מחיר החשמל לצרכנים.

 

הדו"ח מציין, כי "השר לא השתמש בסמכות המוקנית לו בחוק, לסרב לאשר רישיונות להקמת תחנות כוח פרטיות שיביאו לעודף כושר ייצור, ולחלופין להקטין את ההספק של התחנות שתידרש חח"י להקים לפי תכנית הפיתוח. בכך העצים המשרד את הסיכון שצרכני החשמל ישלמו עבור יכולת עודפת של ייצור חשמל שאינה נחוצה למשק".

 

במשרד האנרגיה דוחים את הטענות ואומרים בתגובה כי עודף הייצור נועד לספק למשק את הרזרבה הדרושה לו. "לאחר בדיקות מקיפות הבוחנות את הנהוג בעולם, ובהינתן כי ישראל הינה אי אנרגטי, גובשה מדיניות לפיה פועל המשרד להשגת רזרבה של כ-20% במטרה להעניק רשת ביטחון למשק האנרגיה", נמסר בתגובה מהמשרד.

 

במשרד טוענים, כי שר האנרגיה והמים קבע כי הרזרבה הנדרשת למשק החשמל היא ברמה של 17%-20%. "בקיץ 2010 עמדה הרזרבה על כ-6%, בקיץ 2011 הייתה הרזרבה ברמה של כ-8%, ואילו בקיץ 2012 חזרה רמת הרזרבה ל-6.5%. בקיץ 2013 צפויה רמת הרזרבה להיות כ-9% בלבד, ורק במחצית השנייה של העשור הנוכחי תגיע הרזרבה לערך הנדרש, וזאת, כאמור, עם השלמת תכניות הפיתוח של חברת החשמל והקמת התחנות הפרטיות.

 

"רישיונות היחפ"ים (ייצרנים פרטיים, א.ל) שנחתמו בסוף שנת 2010, יחד עם השלמת תוכניות הפיתוח של חברת החשמל, מיועדים לטובת תוספת כושר הייצור הנדרש בשנים 2015 ואילך, יעד זה יושג לקראת שנת 2020.

 

מי אחראי על משק האנרגיה?

הדו"ח מותח ביקורת כללית על היעדר התכנון במשק האנרגיה הישראלי, "משרד האנרגיה טרם הכין תכנית אב ולא פעל לקידומה של תכנית מתאר ארצית למשק האנרגיה", נכתב בדו"ח. "לפיכך, אין למשרד ולמשק האנרגיה מתווה תכנוני ארוך טווח בנושאים מרכזיים, לרבות משק החשמל. מכאן שהמשרד לא קבע את היקפו של פיתוח מערך הייצור, מועד פיתוחו והרכבו; הוא לא עשה את הצעדים הנדרשים ליצירת ביטחון אנרגטי; ואף לא הבהיר את משמעותו מבחינת תמהיל הדלקים הרצוי, לרבות מידת הסתמכותו של משק האנרגיה על גז".

 

במשרד האנרגיה מסכימים עם הטענה בנוגע להיעדר תכנון, אך תולים זאת בריבוי הגורמים בעלי הסמכות להשפיע על שוק האנרגיה (שר האנרגיה, ראש הממשלה, משרד האוצר, השר להגנת הסביבה, הממונה על ההגבלים העסקיים ורשות החשמל). "המשרד מסכים עם הבעיה היסודית בניהול משק החשמל, העולה מממצאי הדוח: בעיית המשילות וביזור הסמכויות באסדרת משק החשמל, עליה מתריע השר כבר מיום היכנסו לתפקידו", נמסר בתגובה ממשרד האנרגיה.

 

"לפיכך, על מנת לשפר את תהליכי קבלת ההחלטות בנושא משק החשמל בישראל, מקדם המשרד תזכיר חוק הכולל, בין היתר, את הסדרת הסמכויות והאחריות במשק החשמל. כל עוד לא יחול השינוי המהותי הנדרש בהסדרה, לא ניתן יהיה לשפר את המצב".

 

מסתמכים יותר מדי על הגז?

חלק ניכר מהביקורת על התנהלות משרד האנרגיה נוגע לתכנון מקורות האנרגיה של המדינה, בעקבות גילוי מאגרי הגז הטבעי מול חופי ישראל. בדו"ח נטען כי בשנים האחרונות הורה המשרד לחברת החשמל להקים יותר ויותר תחנות ייצור חשמל בגז, כך שכושר הייצור של תחנות כוח המופעלות בפחם תרד אל מתחת ל-50% מהחשמל המיוצר במשק, ויותר מ-70% מהחשמל במשק ייוצר כבר בשנים הקרובות באמצעות גז טבעי.

 

"נתון זה אינו מתיישב עם העמדה שהביעו הגורמים המקצועיים במשרד, ובהם מנכ"ל המשרד בשנת 2010, שלפיה יש להבטיח יכולת לייצר לפחות 50% מהחשמל מפחם ולהקפיד ששיעור החשמל המיוצר מגז טבעי לא יהיה גבוה מ-50% בשעה נתונה ומ-40% בשנה", נטען בדו"ח.

 

במשרד מבקר המדינה מציינים כי גורמים במשרד האנרגיה אף ציינו כי הגדלת השיעור של ייצור חשמל מגז טבעי מ-50% ל-70% היא מעשה "מסוכן ולא אחראי", וכי שינוי הגישה לא לווה בעבודת מטה מסודרת ולא כלל התייחסות מפורשת לסיכון לתקלה במערכת ייצור החשמל בגז טבעי שעלולה להוביל לעלטה כללית כתוצאה משימוש יתר במקור אנרגיה זה.

 

ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה, כי "בנושא תמהיל הדלקים עמדת המשרד הייתה ונותרה כי בראיה אסטרטגית ולצורך הבטחת משק החשמל, חייבת ישראל לשמור על 50% כושר ייצור מפחם למען הבטחת אמינות ההספקה.

 

"הביקורת טעתה בכך שלא הבדילה בין יכולת (כושר) ייצור מפחם הנדרשת ל-50% לפחות, לבין ייצור מפחם בפועל היכול לרדת מתחת ל-50%. נכון להיום, ובהמשך עם הקמת תחנה D בתצורת גז טבעי בגיבוי פחם, יעמוד כושר הייצור בפחם מעל 50% וזאת עד לשנת 2027 לפחות. תחנה D וגם יחידות אורות רבין 1-4 יופעלו באופן שוטף בגז טבעי כך שהתחזית לשימוש בגז טבעי תעמוד על כ- 65%, יחד עם שימור היכולת הפחמית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים