קרקס קולנועי: סירק דה סוליי בפסטיבל טוקיו
פסטיבל הקולנוע ה-25 של טוקיו נפתח עם סרט התלת ממד המבוסס על מופעי סירק דה סוליי בהפקת ג'יימס קמרון. בתחרות הראשית נכללים שני סרטים שצולמו בישראל: "הבן האחר" של לוריין לוי, ו"חנה ארנדט" של מרגרטה פון טרוטה
הסרט מציג קטעים ממופעי מפורסמים של סירק דה סוליי באמצעות סיפור מסגרת על אישה שמגיעה לביקור בקרקס, ושוקעת בעולם קסום בעודה מחפשת אחר אקרובט מצודד שנעלם. בעולם החלומי ועתיר הדמיון הזה פועלים אנשי סירק דה סוליי, והם מעלים בו בין היתר קטעים מהמופעים הידועים שלהם, כולל "קא" ו"Love", המסתמך על האלבום המפורסם של הביטלס.
הטריילר של "Cirque du Soleil: Worlds Away"
על השטיח הירוק (הפסטיבל מתמסר בחמש השנים האחרונות לקידום מאבקים אקולוגיים) של טקס הפתיחה בטוקיו צעדו חלק מחברי הקרקס מחופשים בתחפושות ססגוניות ובאיפור יצירתי, וכן במאי הסרט, אנדרו אדמסון, מיוצרי סרטי "שרק" ו"סיפורי נרניה". "כשאנשי סירק דה סוליי פנו אלי וביקשו שאביים סרט תלת ממד על הלהקה, תהיתי מה הטעם בכך", סיפר אדמסון בטקס הפתיחה החגיגי.
"לא הבנתי למה צריך לקחת את ההופעה המדהימה שלהם ולהציג אותה בתלת ממד. ואז חשבתי בשנית על הרעיון, וקלטתי שזה דבר נהדר לחשוף את ההופעות המדהימות והעולם הקסום של הלהקה לקהל רחב יותר. אני זוכר את ההרפתקה הראשונה שחוויתי כשראיתי את סירק דה סוליי - הרגשתי כאילו נכנסתי לחלום שבו הכל אפשרי. וכשהתחלתי לעבוד עם חברי הלהקה על הסרט, ולמדתי להכיר אותם, הבנתי שהם משלבים יופי וסכנה, והופכים את הבלתי אפשרי לאפשרי".
אדמסון העיד על הבמה ש"זה כבוד גדול להיות כאן היום ולפתוח את פסטיבל טוקיו". לעומת זאת מפיק הסרט, ג'יימס קמרון (שכידוע מבין דבר אחד או שניים בתלת ממד, כפי שהפגין ב"אווטאר", וב"טיטניק" המחודש), הבריז ברגע האחרון, ולא הגיע לבכורה בבירה היפנית, בשל מחויבויות אחרות. קמרון הסתפק בשליחת ברכה מצולמת: "זה עונג להיות מפיק של סרט כזה. אני מעריץ גדול של סירק דה סוליי והם כל כך מתאימים לתלת ממד. הם נראים בזכותו כמו שלא נראו מעולם".
מחר תצא לדרך התחרות הרשמית של פסטיבל טוקיו ה-25, בה ישתתפו 15 סרטים, מתוכם יבחר חבר השופטים בהנהגת הבמאי והמפיק האגדי רוג'ר קורמן (מלך סרט האימה והמדע הבדיוני דלי התקציב), את הסרטים המצטיינים.
הטריילר של "הבן האחר" בבימויה של לוריין לוי
בתחרות הרשמית ישנם שני סרטים שבוימו על ידי נשים, ושנוגעים לחוויה הישראלית: הראשון הוא "הבן האחר", הפקה צרפתית-ישראלית שביימה לוריין לוי על צעיר תל אביבי שעומד להתגייס לחיל האוויר ומגלה שהוא בעצם בן למשפחה פלסטינאית מהגדה המערבית, שהוחלף עם תינוק ישראלי בבית חולים במהלך מלחמת המפרץ. השני הוא "חנה ארנדט" של הגרמניה מרגרטה פון טרוטה (שתגיע ארצה כאורחת פסטיבל סרטי נשים ברחובות) על הפילוסופית היהודייה שסיקרה את משפט אייכמן בירושלים עבור כתב העת "ניו יורקר" ב-1961, וטבעה את הביטוי "הבנאליות של הרוע".
כדאי לציין, שפסטיבל טוקיו השנה מושפע מהמתיחות העזה השוררת לאחרונה בין יפן לסין, בעקבות התעוררות מחדש של סכסוך טריטוריאלי ישן: בחודש שעבר, יצאו המוני מפגינים סינים לרחובות אחרי שממשלת יפן רכשה איי מריבה בים סין המזרחי, שעל פי הערכות בסמוך אליהם יש שדות גז טבעי וכמויות מרשימים של דגה.
התקשורת הסינית קראה להטיל חרם על מוצרים תוצרת יפן ולהימנע מביקורים בארץ השמש העולה. לאור התדרדרות ביחסים בין המדינות, החליטו הקולנועים הסינים לא להגיע לפסטיבל, החוגג חצי יובל לכינונו, וביטלו את ביקורם המתוכנן. הביטול של הסינים הפך לשיחת היום במתחם הפסטיבל והעסיק לא מעט את התקשורת הבינלאומית.