"מוסך מומחה" יתחרה בעתיד ב"מוסך מורשה"
משרד התחבורה מעוניין להפקיע מידי יבואני הרכב את השליטה בענף, וישיק לכן קטגוריית מוסכים "מומחים", שתתחרה ישירות במוסכי הרשת של היבואנים
משרד התחבורה משלים בימים אלה תוכנית לרפורמה בענף המוסכים בארץ, במטרה להגביר את התחרות בענף ולנטרל את שליטת היבואנים בענף באמצעות מוסכי רשת. אבנר פלור מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, הסביר כי המשרד מעוניין ליצור מעמד חדש של מוסכים - "מוסך מומחה", אשר יוגדר כמוסך שמתמחה בטיפול בסוג רכב מסוים, אבל אינו שייך לרשת מוסכי היבואן.
ערוץ הרכב של ynet - כתבות נוספות:
- מאזדה 6 בנהיגה ראשונה: להיט בסימן שאלה
מוסכים אלה יקבלו מיצרני הרכב - המחויבים לספק מידע תמורת תשלום - מידע טכני, ספרות, ציוד יעודי והכשרות לגבי כל דגם חדש שיוצא לשוק. מידע זה, כך פלור, יהיה זמין לכל מוסך חופשי, שאינו קשור ליבואן הרשמי.
לפי התכנית, מוסך מומחה יהיה כפוף לממונה במשרד התחבורה ולא ליבואן רכב. במשרד התחבורה ובאיגוד המוסכים מקווים כי כפיפות זו תגביר את התחרות על ליבו וכיסו של בעל רכב מסוג מסוים. התוצאות החזויות הן הוזלת עלויות התחזוקה של כלי רכב חדישים, כמו-גם ייעול ושיפור איכות התחזוקה. לצורך קבלת רישוי "מוסך מומחה" יחויבו בעלי המוסך ועובדיו לעבור השתלמויות ובחינות, אותן מעוניינים במשרד התחבורה להכין בקרוב.
לאחר השלמת הרפורמה, יפעלו בישראל שלושה סוגי מוסכים. מוסכים כלליים שיתמחו בטיפול במספר סוגי רכב. גם עובדי מוסכים אלה ידרשו לעבור הכשרות ייעודיות לכלי הרכב בהם יטפלו ולרכוש ציוד ייעודי לבדיקה. מוסכי-רשת של יבואני הרכב, שימשיכו לפעול תוך קשר ישיר עם יבואן הרכב ותחת פיקוחו, וכאמור מוסכים מומחים.
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, ציין בערב לציון 70 שנות פעילות האיגוד כי העדר תחרות אמיתית בענף המוסכים, גורמת לכך ש-20% מכלל המוסכים מטפלים בכ-80% מכלי הרכב שנפגעו בתאונות. הסיבה היא שחברות הביטוח מפנות את כלי הרכב המבוטחים אצלן לתיקון במוסכי ההסדר שלהן, ומעודדות זאת באמצעות הנחות בהשתתפות עצמית למבוטחים.