השוואת מחירים: אם המוצר זהה, למה לשלם פי 2?
ביקשנו לבדוק כמה יעלו לכם כל מוצרי מותג "שלושת האופים" באתרי הקניות של שופרסל, מגה ורמי לוי. איפה מצאנו הפרשים של יותר מ-100% במחירי אותו המוצר, מהי הרשת הזולה ביותר ומי זכתה בתואר המפוקפק של הרשת הכי יקרה? כנסו וגלו
ברוב הכתבות הקודמות השווינו בין מוצרים של יצרנים שונים, ולעתים גם בין אותו היצרן עבור מותגים שונים. הפעם, החלטנו לבדוק מה הרשתות מציעות עבור מותג אחד, לראות מה השוני עבור אותם המוצרים בדיוק והיכן הכי כדאי לרכוש אותם באינטרנט.
במקרה זה בדקנו את מותג "שלושת האופים" בשלוש הרשתות הווירטואליות הגדולות. חלק מהתוצאות הפתיעו גם אותנו. דרך אתר ההשוואות עשינו בדיקה לכל המוצרים של המותג, סידרנו אותם לפי סוג מוצר (כל סוג מסומן בטבלה בצבע אחר) ואז לפי מחיר ליחידה ומצאנו מה הרשתות מציעות עבור אותם המוצרים של אותו היצרן עם אותו המיתוג. התוצאות לפניכם:
לחצו לצפייה בטבלת המחירים המלאה
לחצו לצפייה בטבלת המחירים המלאה
ממבט ראשון, ובעיקר בשל הכמויות, אפשר קצת להתבלבל או לאבד את הצפון, אבל בכל זאת צללנו ובדקנו מה ניתן לראות מכמות הנתונים הבלתי מבוטלת שעמדה לפנינו.
את פרס הרשת המגוונת ניתן להעניק כהרגלנו בקודש לרשת שופרסל אשר העמידה מבחר מוצרים רחב מאוד מיצרן יחיד. עם קרוב לחצי (48% מתוך 82 מוצרים) מכמות המוצרים שנבדקו בסה"כ ובהפרש משמעותי ממתחרותיה, רשת שופרסל מדגימה את כוחה בגיוון, מה שמאשש את מה שראינו לאורך רוב שנת הבדיקות האחרונה. במקום האחרון ובאופן מפתיע, מצאנו שלא כהרגלה את רשת מגה עם 19 מוצרים בלבד מהמותג שנבדק.
רשת | כמות מוצרים | אחוז מסה"כ מוצרים שנבדקו |
שופרסל ישיר | 39 | 48% |
רמי לוי | 24 | 29% |
מגה באינטרנט | 19 | 23% |
ומה עוד? לקחנו את כל המוצרים וחילקנו לפי משפחות מוצרים. כך לדוגמא, בורקסים על כל סוגיהם הוכנסו לקטגוריה אחת בלבד - בורקס - כך הרוכש מוטה המחיר יכול לבחור את המקום הכי זול כשהמוצר מקבל חשיבות משנית בבחירה (כי הרי מדובר באותו המותג). חיברנו, החסרנו, סידרנו מהזול ליקר והשוונו את היקר (הזול ביותר) לזול (הזול ביותר) של רשתות מתחרות, והנה התוצאות:
משפחות מוצרים | כמות מוצרים | הרשת הזולה | מחיר ליחידה | הרשת היקרה | מחיר ליחידה | הפרש בין יקר לזול |
פילו | 3 | רמי לוי | 2.30 | שופרסל ישיר | 4.74 | 106% |
ג'חנון | 9 | רמי לוי | 1.44 | מגה באינטרנט | 2.87 | 100% |
מלווח | 3 | רמי לוי | 1.34 | מגה באינטרנט | 2.56 | 91% |
כיסונים | 6 | רמי לוי | 1.53 | שופרסל ישיר | 2.92 | 91% |
אגרול | 3 | רמי לוי | 1.53 | מגה באינטרנט | 2.82 | 84% |
פסטלים | 7 | רמי לוי | 1.53 | מגה באינטרנט | 2.82 | 84% |
בורקס | 21 | רמי לוי | 1.37 | מגה באינטרנט | 2.52 | 84% |
קונכיות | 3 | רמי לוי | 3.55 | מגה באינטרנט | 4.19 | 18% |
בצק עלים | 3 | רמי לוי | 1.80 | מגה באינטרנט | 2.12 | 18% |
פיצה | 9 | רמי לוי | 2.24 | שופרסל ישיר | 2.50 | 11% |
קובה | 10 | רמי לוי | 1.56 | מגה באינטרנט + שופרסל ישיר | 1.60 | 3% |
פלאפל | 3 | רמי לוי | 1.57 | מגה באינטרנט + שופרסל ישיר | 1.60 | 2% |
מטבלה זו ניתן מיד לראות כי בפרס ובתואר המפוקפק של "הרשת היקרה" זכתה רשת מגה עם 9 מתוך 12 קבוצות ברות השוואה (כשבקטגוריית הפיצה של "שלושת האופים" מגה בחרה לא לשחק) והפרשים שהגיעו עד לכ-100% (פי 2!) במחיר עבור מוצרים זהים או דומים אך באותה משפחת מוצרים.
בפרס הרשת הזולה זכתה ללא עוררין - עם מחיר נמוך בכל הקטגוריות - רשת רמי לוי.
נכון, יהיו מי שיאמרו כי ה"משפחות" שהוגדרו רחבות מדי ואין להשוות בורקס פילה לבורקס עלים עם גבינה וזיתים. פה רק נאמר ונאשר כי החישוב שלנו הינו חישוב "מקל", כך לדוגמא: אם היינו משווים את המחיר הזול ביותר בתחום הבורקס (בורקס פילו אצבעות גבינה אצל רמי לוי) לעצמו ולא אל היקר הזול ביותר של המתחרה (כלומר המוצר הבא היקר ששייך למתחרים באותה משפחת מוצרים) היינו מגיעים להפרש של כ-110% בינה לבין בורקס פילו אצבעות גבינה אצל מגה באינטרנט, זאת במקום 84% שציינו בטבלת המשפחה.
עוד ניתן לראות כי רשת שופרסל ורשת מגה פרסמו מבצעים דומים עבור מוצרי ה"קובה" וכך, עבור קובה למרק, קובה חמוסטה או קובה לטיגון במילוי בשר, תשלמו כ-15.99 שקל בשתי הרשתות בהפרש של אגורות בודדות (לרוב לרעתן) מהמתחרה רמי לוי ואשר גילמו הנחות בממוצע של כ-47% בשופרסל ו-כ-29% במגה ממחיר המקור (מה שאומר ששופרסל היתה יקרה יותר לפני המבצע).
את כל הנתונים תוכלו למצוא בטבלה השלימה (על ידי לחיצה בלינק מעלה), לחתוך, לחלק, להשוות ולהחליט עבורכם האם ומה המקום הנכון לרכוש בו את הבורקס שלכם. בתיאבון!
הכותב הוא שותף ומנכ"ל בחברת Acovado המתמחה בניהול פרויקטים וייעוץ בתחום האופטימזיציה והניתוח של בסיסי נתונים