אופניים מקרטון שישנו את העולם - תוצרת ישראל
ממציא ישראלי תיכנן אופניים מקרטון ומסעיר את הרשת. וכן, ניתן לרכוב איתם גם בגשם, תודה ששאלתם. ייצור סדרתי יחל תוך חודשים ספורים. ויש כמובן גם וידאו
האופניים שישנו את פני התחבורה בעולם יגיעו מישראל? כך מקווה יזהר גפני, מומחה ייצור-המוני ישראלי, רוכב אופניים חובב אשר המציא אופניים מקרטון. זה נשמע אמנם כמו תחילתה של בדיחה, אך המהפיכה שהוא מתכנן בעזרתם לא יכולה להיות רצינית יותר.
בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס, גפני אמר כי לאחר זמן ממושך של ניסוי וטעייה, הוכיח עצמו אב הטיפוס האחרון, וייצור סדרתי יחל לכן תוך חודשים ספורים. "תמיד הסתקרנתי לגבי יישום טכנולוגיות בלתי-שגרתיות לחומרים, ועשיתי זאת מספר פעמים. אבל זו ההגשמה של כמה דברים שחברו יחדיו", אומר גפני. "עבדתי ארבע שנים בכדי להתגבר על נקודות התורפה המבניות של הקרטון.
"ייצור קופסת קרטון זה קל והיא תהיה חזקה ועמידה, אבל לייצר אופניים היה קשה מאוד ונדרשתי למצוא את הדרך הנכונה לקפל את הקרטון בכמה כיוונים שונים. זה לקח שנה וחצי, עם הרבה ניסיונות וכשלונות עד שהצלחתי".
קרטון המיוצר מעיסת-עץ, הומצא במאה ה-19 כאמצעי לאריזת והובלת חפצים בעלי ערך רב ממנו. עם זאת, הוא שימש רק לעיתים רחוקות כמוצר עיקרי או כחומר גלם תחליפי לחומרים חזקים ממנו - כמו מתכת.
ברגע שגפני משלים את בניית אופני הקרטון, החומר מצופה במרכיב אורגני סודי כדי למנוע חדירת מים או התלקחות. בשלב הבנייה הסופי, האופניים מצופים בלכה המעניקה להם מראה טוב יותר. במבחן שערך הממציא לעמידות הקרטון, הוא טבל את המוצר המוגמר במיכל מים למספר חודשים - ולטענתו הקרטון נשאר קשיח ללא נזקים האופייניים לטבילת קרטון במים.
אופני הקרטון לא יכללו חלקי מתכת כלל. אפילו הבלמים, הגלגל ורכיבי הדוושות ייוצרו מחלקים ממוחרים - אם כי גפני לא חושף בשלב זה באיזה חומרים מדובר. זאת, לדבריו מכיוון שחלקים רבים נמצאים עדיין בהליכי רישום פטנט. "אני מופתע כל פעם מחדש עד כמה החומר הזה (קרטון) חזק, זה מדהים", אומר גפני. "ברגע שנהיה מוכנים ללכת לייצור, האופניים לא יכללו חלקי מתכת כלל".
הסדנה של גפני, צריף גן רעוע, הוא מסוג המקומות בהם המצאות אגדתיות נולדות. הצריף עמוס בכלים ובחלקי אופניים, וקרטונים מפוזרים בכל מקום. אחד הדגמים הראשונים שייצר היו אופני דחיפה - מהסוג שמשמש כצעצוע לילדים. דגם זה פותח עבור בתו הקטנה, ונמצא עדיין בשימוש חודשים אחרי ייצורו.
גפני מחזיק בבעלותו מספר זוגות אופניים איכותיים, שלדבריו עלו אלפי דולרים לכל אחד. אבל כשהיצירה שלו תגיע לייצור, היא תעלה לא יותר מ-20 דולר (כ-80 שקל), כאשר עלות החומרים תעמוד על תשעה דולרים בלבד (פחות מ-40 שקל).
"כשהתחלנו לפני שנה וחצי או שנתיים, אנשים צחקו עלינו. אבל עכשיו אנחנו מקבלים עשרות הודעות דואר-אלקטרוני ביום לפחות, שבכולן נשאל איפה אפשר לרכוש אופניים כאלה, כך שאני מוד אופטימי לגבי הצלחתנו", אומר הממציא.
כתב רויטרס שהתנסה באופני הקרטון, מדווח כי הרכיבה בהם אמנם נוקשה למדי, אך באופן כללי אינה שונה מאופניים בסיסיים מוכרים.