עליה חדה במספר תאונות הדרכים הקשות
מספר הרוגי התאונות השנה מציג ירידה חדה ומבורכת, אלא שבאותו זמן נרשמת עליה ברורה במספר התאונות בכלל, ותאונות קשות בפרט. הסיבה: שיפור ניכר בבטיחות שמעניקים כלי רכב מודרניים
מתחילת השנה - עלייה של 14% במספר התאונות עם פצועים קשה. כך עולה מבדיקת ynet. עוד עולה כי מתחילת השנה עלה מספר הפצועים באורח קשה ב-12.5%. מנגד, בין ינואר וסוף ספטמבר נרשם שיפור דרמטי במספר התאונות הקטלניות ומספר ההרוגים, שירדו ב-32% ו-30% בהתאמה. על-פי הערכות, הסיבות לירידה במספר ההרוגים והעליה במספר הפצועים קשה, נובעות משיפורים משמעותיים בבטיחות כלי הרכב, יעילות מוגברת של שירותי הטראומה, ויכולת מערכי הרפואה להציל נפגעי תאונות ממוות.
עוד כתבות בערוץ הרכב של ynet:
נתונים שפרסמה המשטרה לפני כחודשיים,
אמנם הראו כי מסתמנת עלייה במספרי התאונות הקשות והנפגעים. אלא שבאותה עת, הסתכמה העלייה בכ-5% במספר התאונות ומספר הנפגעים קשה. בדיקת ynet - שמתבססת על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) - מעלה כי כעת ניכרת החמרה משמעותית במצב הבטיחות.
2012 | 2011 | |
ינואר | 87 | 97 |
פברואר | 70 | 82 |
מרץ | 83 | 69 |
אפריל | 85 | 80 |
מאי | 106 | 103 |
יוני | 86 | 77 |
יולי | 110 | 79 |
אוגוסט | 108 | 59 |
ספטמבר | 84 | 71 |
סה"כ | 819 | 717 |
מספר התאונות הקשות בין ינואר וסוף ספטמבר הסתכם לפי נתוני הלמ"ס ב-819, לעומת 717 בתקופה המקבילה ב-2011. מספר הנפגעים קשה עלה מ-849 אשתקד ל-955 עד סוף ספטמבר השנה. גם במספר התאונות החמורות, הכולל תאונות קטלניות וקשות, ניכרת הרעה - מספרן עלה בקרוב ל-2% לעומת נתוני אשתקד.
יש לזכור כי נתוני התאונות הקשות שמפרסמת הלמ"ס, ומבוססים על דיווחי המשטרה, נחשבים לחלקיים בלבד. בבדיקה מול נתוני 19 בתי חולים, עולה כי מספר הפצועים קשה גבוה פי שלושה בממוצע מכפי שמדווח על-ידי הלמ"ס והמשטרה. חשוב גם לציין כי הפער קיים כאשר נבדק מספר הפצועים קשה בהתאם להגדרות המקובלות על-ידי המשטרה עצמה.
למעשה, הפער בין דיווחי הלמ"ס והמשטרה ואלו שמספקים בתי החולים, הולך וגדל. ב-2008 היה מספר הנפגעים באורח קשה גדול פי שניים בבתי החולים מכפי שדווח על-ידי הלמ"ס (1,826 לעומת 3,658). בשנה שעברה היה מספרם גדול פי 3. שינויים אלה משפיעים גם על מספר התאונות הקשות, שכן הגדרתן המקובלת היא כל תאונה שבה נרשם לפחות פצוע קשה אחד.
"הודות למכוניות בטיחותיות"
מומחי בטיחות בישראל ובעולם, סבורים כי אין להתייחס אל מספרי התאונות הקטלניות וההרוגים כמדד או יעד בטיחות מרכזי. על-פי ד"ר תמר פישמן מהלמ"ס, ששימשה בעבר כבכירה ביחידת המדען הראשי ברשות לבטיחות, "בחינת מספר ההרוגים בלבד מציגה תמונה חלקית של ההיקף וההשלכות של תאונות דרכים, ועשויה לשקף תמונה מוטה של מגמות ברמת הבטיחות".
2012 | 2011 | |
ינואר | 115 | 120 |
פברואר | 76 | 97 |
מרץ | 98 | 81 |
אפריל | 101 | 93 |
מאי | 127 | 101 |
יוני | 96 | 87 |
יולי | 122 | 96 |
אוגוסט | 130 | 80 |
ספטמבר | 90 | 94 |
סה"כ | 955 | 849 |
בדו"ח שפרסמה המועצה האירופית לבטיחות בתחבורה, הוזהרו קובעי מדיניות מפני התמקדות במספר ההרוגים כמדד בלעדי לבטיחות. "הודות למכוניות בטיחותיות יותר, שירותי חירום טובים יותר והתקדמות במערכי הרפואה, נמנעים מקרי מוות רבים, אך הנפגעים שורדים ורבים מהם סובלים מפגיעות קשות", הסבירו שם.
גישה דומה אפשר למצוא בפרסומי הלמ"ס. בדו"ח שנראה כעת רלוונטי מתמיד, הבהירו בלשכה כי "בחינת מגמות של רמת הבטיחות בהסתמך על נתוני הרוגים בלבד תהיה בעייתית, במקרים שבהם הירידה באה על-חשבון עלייה במספר הפצועים קשה".