בדיקת ynet: מדוע איחרו רכבות ביותר משעה וחצי
ביום שישי החולף מצאו עצמם אלפי נוסעי רכבת ממהרים, כשהם עומדים שעה ארוכה על הרציפים חסרי אונים בהמתנה לרכבת המתאחרת. ואז גילו שהעיכוב בהגעה ליעד, בעצם רק החל. כל זאת מבלי שאנשי הרכבת יטרחו לעדכן אותם בדבר. ברכבת לא סיפקו להם הסברים, אך מודים היום: הייתה בעיה
הנה באה הרכבת, אבל זה לוקח לה המון זמן. בזמן שראש הממשלה ושר התחבורה מתגאים בקווי רכבת שעתידים להיפתח בעשור הקרוב, סובלים נוסעים מאיחורים שמכפילים לעתים את זמן הנסיעה. כך למשל ביום שישי האחרון (26.10), שהפך למתסכל במיוחד עבור משתמשי הרכבת, שנאלצו להתמודד עם איחורים של שעה וחצי ויותר בקווים מרכזיים. כל זאת, כך טענו נוסעים רבים, מבלי שהנהלת הרכבת תדאג לעדכון, הסבר או התנצלות.
בעקבות כמות יוצאת דופן של דיווחים על איחורים קיצוניים, בדק ynet את נתוני היציאה וההגעה של עשרות קווים. התוצאות אינן מעודדות, בלשון המעטה.
קחו לדוגמה את נוסעי רכבת מספר 6277, שאמורה הייתה לצאת מבנימינה ב-14:31 ולהגיע ללוד ב-15:33. בפועל נאלצו נוסעי הרכבת להמתין על הרציפים לא פחות מ-50 דקות. לאחר שעלו לרכבת נשמו לרווחה, אך רק לזמן קצר. שכן הרכבת הגיעה ליעדה רק ב-17:19, או באיחור של שעה ו-46 דקות. מבדיקת ynet גם עולה כי זמן הנסיעה של הרכבת הוכפל. לעומת 62 דקות מתוכננות, נדרשו בפועל 118 דקות כדי להביא את הנוסעים ליעד.
מספר רכבת | מוצא ויעד | איחור |
6161 | נהריה-מודיעין | 47 דקות |
6256 | רחובות-חיפה (מרכז) | 97 דקות |
6276 | אשקלון-חיפה (מרכז) | 96 דקות |
6277 | בנימינה-לוד | 106 דקות |
6255 | בנימינה-רחובות | 81 דקות |
6807 | באר שבע (צפון)-דימונה | 26 דקות* |
6116 | באר שבע (מרכז)-קריית מוצקין | 106 דקות |
6163 | נהריה-נתב"ג | 50 דקות |
6265 | בנימינה-אשקלון | 47 דקות |
6145 | עכו-מודיעין | 50 דקות |
* זמן הנסיעה הכולל: 24 דקות
התוצאה של האיחורים הרבים הייתה זעם ותסכול בקרב הנוסעים. נוסעת שעלתה בתל-אביב על רכבת לקריית מוצקין, יצאה לדרכה באיחור של שעה וסיפרה על צפיפות וצעקות. נוסעת אחרת סיפרה על עיכוב של 50 דקות בתחנה בהרצליה. מקורות בחברה אומרים ל-ynet כי נוסעים ועובדים כאחד חששו כי חלק מהרכבות לא יספיקו להגיע ליעדן לפני כניסת השבת.
"אפשר היה לקטוף פרחים"
בעמוד הפייסבוק של הרכבת התפרסמו ביום שישי סיפורי נוסעים, המעידים על הסבל שנגרם בגלל האיחורים. "הרכבת שהייתה אמורה להגיע ב-07:21 לתל-אביב ההגנה, הגיעה רק ב-07:45 לרציף, והגיעה ליעד (רחובות) ב-08:05", מספר נוסע. "הרכבת בצהריים, שהייתה אמורה להגיע לתל-אביב ההגנה ב-14:45 הגיעה רק ב-15:38 - וטרם הגיעה ליעד, מודיעין מרכז... הרכבת הגיעה לרציף (ב)מודיעין רק ב-16:06".
וכך מספרת נוסעת בקו אחר: "אמא שלי, אישה בת שמונים, ואני עלינו על הרכבת מבאר-שבע, שיצאה בשעה 12:20. הכל התנהל לפי הציפיות עד בית יהושע, שם נעצר העולם ואתו הרכבת למשך שעה ויותר. כשהתחילה (הרכבת) לנסוע, אפשר היה לרדת בדרך לקטוף פרחים, (כל כך) לאט היא נסעה... רכבת שהייתה צריכה להגיע לחיפה מבאר-שבע שטופת השמש בשעה שלוש לערך, הגענו שעה ורבע אחרי. נאה לא?".
אותה נוסעת גם מציינת כי לאחר שהגיעה הרכבת באיחור ליעדה, לא קיבלו הנוסעים הסברים מנציגי החברה על האיחור. "לא שמענו הסבר... על סליחה
או התנצלות אין מה לפנטז, לא שמענו מילת התנצלות או שתיים ושבת שלום, כאילו הרכבת עובדת על האדים של עצמה ואין אנשים אחראים עליה שיכלו למלמל אפילו איזו שהיא סליחה... אפשר (גם) היה לחשוב על איזו עזרה מזערית לאנשים שירדו מהרכבת בחיפה".
גם נוסעי רכבת מספר 6807 לא שמעו מילת התנצלות. אולי מכיוון שהאיחור שלהם לא עמד ב"קריטריון הפיצוי" של רכבת ישראל - חצי שעת איחור. מדובר בקו הקצרצר בין תחנת באר-שבע צפון ודימונה, עם זמן נסיעה מתוכנן של 24 דקות. ביום שישי הצליחה הרכבת אפילו לקצר אותו בדקה, רק עם בעיה קלה אחת - במקום לצאת ב-11:34, יצאה הרכבת לדרכה ב-12:01 - שלוש דקות לאחר מועד ההגעה המתוכנן לדימונה.
"רכבת ישראל מתנצלת"
ברכבת ישראל מסבירים היום (ב') ל-ynet כי עבודות תחזוקה שבוצעו לאורך המסילה, גרמו לכך שרכבות נוסעים עשו שימוש רק במסילה אחת עד השעה 11:00, ולכן הורגשו עיכובים בקו החוף - הקו המרכזי של החברה.
את העיכובים אחר הצהריים, מסבירים ברכבת בפגיעת ברק במתקן איתות באיזור נתניה, פגיעה שגרמה לנזק חמור ואשר תיקונה נמשך שעות רבות. "רכבת ישראל מתנצלת בפני נוסעיה ומזמינה אותם לפנות למחלקת פניות הציבור, על-מנת לקבל פיצוי", כך בתגובה רשמית לדברים.