ישראל חזרה לדירוג הבטיחות הגבוה בתעופה
4 שנים אחרי שארה"ב הורידה את דירוג בטיחות התעופה של נתב"ג לדרגה 2, הוחזר היום הדירוג לרמה 1 - הגבוהה ביותר. המשמעות: הסכם "שמיים פתוחים" יוצא לפועל
בשורה טובה לתעופה האזרחית הישראלית: ישראל חוזרת מהיום (ה') לדירוג הבטיחות הגבוה ביותר של התעופה, שכזכור הורד לדרגה 2 בשנת 2008.
רשות התעופה הפדראלית האמריקנית (FAA) הודיעה היום למנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), גיורא רום, על החלטתה לבטל את הורדת דירוג בטיחות הטיסה של ישראל לקטגוריה 2 ולהחזירה לקטגוריה הגבוהה ביותר של בטיחות התעופה (Category 1).
עוד על תעופה בערוץ התיירות:
- זה לא בשמיים: נמלי התעופה הכי טובים בעולם
- הממשלה אישרה את פינוי שדה דב מתל אביב
- יונייטד: חברת התעופה שרוצה להשתלט על העולם
ההסכם החדש מאפשר לחברות תעופה סדירות, ישראליות ואמריקניות, לחתום ללא כל הגבלה על הסכמי קוד-שרינג ביניהן ולהפעיל טיסות מכל יעד במדינה שלישית ליעדים בארה"ב, וכן ליעדים בכל מדינה שלישית מעבר לארה"ב.
הודעת רשות התעופה האזרחית האמריקנית באה בעקבות סיום מבדק שביצע צוות בכיר של ה-FAA, שבחן את עמידתה של רשות התעופה האזרחית (רת"א) בדרישות התעופה הבינלאומיות וקבע כי רת"א עומדת בכל הדרישות.
ב-2008: רת"א נכשלה בכל 8 האלמנטים הבסיסיים
כאמור, רשות התעופה הפדראלית האמריקנית הורידה בסוף שנת 2008 את דירוג בטיחות הטיסה של ישראל מרמה 1 לרמה 2 על רקע ליקויים בטיחותיים שהתגלו בתעופה האזרחית בישראל, במסגרת מבדק שבוצע על ידי צוות של ה-FAA. רת"א נכשלה בכל שמונת האלמנטים הבסיסיים הנדרשים לקיום תעופה אזרחית בטוחה.
מבדק ה-FAA שבעקבותיו הוחלט להוריד את דירוג הבטיחות של ישראל בא לאחר מבדק קודם של ארגון התעופה האזרחית הבינלאומית (ICAO) שנערך שנה קודם לכן ומצא ממצאים דומים.
עם הורדת הדירוג, פעלה רת"א לתיקון כל הליקויים שהתגלו, בסיועו של צוות אמריקני מיוחד של ה-FAA והוקמה מינהלה שריכזה את כל הפעילות להחזרתה של ישראל לקטגוריה 1. מדובר בין השאר בכתיבה מחדש של הנהלים, עדכון מאות תקנות, תיעוד מחדש של רישיונות מובילים אוויריים וכתיבה מחדש של חוק הטייס.
צוותים של ה-FAA הגיעו לארץ אחת לחודשיים, במטרה להדריך מפקחים של רשות התעופה האזרחית ולעמוד מקרוב אחר ביצוע הפעולות הנדרשות לתיקון כל הליקויים שהתגלו.
השר כץ: "העלאת הדירוג תאפשר לטוס לכל יעד בתבל"
במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום בתל אביב בלשכתו של שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, אמר האחרון כי "העלאת הדירוג יאפשר לראשונה לחברות התעופה הישראליות לטוס ללא הגבלה לכל יעד בארה"ב ולהמשיך משם לכל יעד אחר ברחבי תבל".
באפריל 2011 נחקק חוק הטייס החדש, שהחליף את חוק הטייס הישן משנת 1927. חוק הטייס החדש היווה את אחד התנאים העיקריים של ה- FAA להחזרתה של ישראל לקטגוריה הגבוהה של בטיחות התעופה. החוק החדש מביא לידי ביטוי את הסטנדרטים הבינלאומיים הנדרשים מכל מדינה המפעילה תעופה.
בנוסף עודכנו מאות תקנות טייס לשם התאמתן לסטנדרטים הבינלאומיים הנדרשים על ידי ה- ICAO, כתיבת מערכי נהלים, המנחים את דרך מימוש התקנות, הקמת מערך פיקוח איכותי ויעיל בתחום המבצעי והכושר האווירי, ארגון מחדש של מערך רישוי כלי טייס ורישוי עובדי טייס.
עוד כולל המהלך, הכשרת כוח אדם מקצועי מאסיבי, כדי שיוכל לבצע את תפקידי הרישוי, הפיקוח והאכיפה ויסייע להליך החקיקה בתחום המבצעי והכושר האווירי, ביצוע תכנית פיקוח מסודרת לגורמי התעופה השונים, יכולת ריכוז הממצאים ותיעודם ובניית יכולת אכיפה מתאימה וייחודית, כנגזר מהחקיקה החדשנית.
החזרת הדירוג תאפשר מימוש "שמים הפתוחים"
מנהל רשות התעופה האזרחית, גיורא רום, ציין כי בפני רת"א עומדות כיום משימות רבות המהוות השלמה לתהליך שבוצע. בין השאר נדרש המשך ביצוע חקיקה נרחב, רישוי מחדש של חברות התעופה השונות וטיפול דומה במגזרי התעופה האחרים, בתעופה הכללית, הספורטיבית וכלי טייס בלתי מאוישים.
יצויין, כי במהלך השנים האחרונות הוריד ה- FAA את דירוג בטיחות הטיסה של מספר מדינות משמעותיות לקטגוריה 2. מדינות אלה נעזרו ביועצים חיצוניים לביצוע השינויים הנדרשים לצורך החזרה לדירוג הגבוה של הבטיחות. ברת"א הוחלט להסתמך על כוח האדם והתקציבים של הרשות. עם הורדתה של ישראל לקטגוריה 2 נחתם הסכם בין רת"א ל- FAA למתן סיוע טכני ובקרה על השינויים המתבצעים ברת"א, לשם החזרתה של ישראל לקטגוריה 1.
החזרתה של ישראל לדירוג הבטיחות הגבוה יאפשר לראשונה לחברות התעופה הישראליות לממש את ההסכם החדש ל"שמים הפתוחים" שנחתם לפני כשנתיים בין ישראל וארה"ב. במסגרת ההסכם יכולות חברות תעופה ישראליות לטוס
ללא הגבלה לכל יעד בארה"ב ולהמשיך משם לכל יעד אחר ברחבי תבל. בנוסף לכך, תותרנה נחיתות ביניים עם נוסעים ללא הגבלה בתוך ארה"ב.