בטר פלייס: 33 מכוניות בחודש, 400 מיליון בבנק
מיזם הטענת הרכב החשמלי מצליח לסדר לעצמו השקעות מרשימות, אך אינו מוכר מכוניות בעלות סוללה מתחלפת בקצב הרצוי. מה בעצם הסיבות לחשש של הציבור, ובעיקר חברות הליסינג?
מוכרים בקושי, אבל כסף לא חסר. חודש לאחר הדחת שי אגסי מתפקיד מנכ"ל בטר-פלייס, מדווח היום (א') המיזם כי במהלך אוקטובר נמסרו רק 33 מכוניות מסוג רנו פלואנס החשמלית. בשוק הרכב, כמו-גם במיזם עצמו, העריכו כבר בחודש שעבר כי ההדחה המפתיעה תשפיע לרעה על הפעילות, בכך שתערער את אמון הלקוחות ותעורר ספקות באשר ליכולת בטר-פלייס להמשיך בפעילות.
אלא שלמרות נתוני המסירות המאכזבים, הצליח המיזם להבטיח את המשך פעילותו בחודשים הקרובים באמצעות גיוס הון. החברה לישראל, המחזיקה בכשליש ממניות בטר-פלייס, הודיעה בסוף השבוע שעבר על סבב השקעה של כ-100 מיליון דולר במיזם. "הדירקטוריון סבר כי יש מקום לתת לבטר-פלייס את התמיכה הנדרשת", נכתב בהודעת החברה לישראל לבורסה.
אבל מדוע מתקשה המיזם בפעילותו העיקרית, מכירת מכוניות ובעיקר לחברות הליסינג - פעילות שבה נתלתה תקווה כה רבה?
מי חושש מחתונה קתולית?
בהתייחסם להדחת אגסי, מודים היום בבטר-פלייס כי נתוני המסירות מהווים "שיקוף של התהליכים המטלטלים בחודש האחרון". כדאי להזכיר כי מתחילת השנה מסר המיזם 490 מכוניות בלבד. למרות זאת, בבטר-פלייס מעריכים כי יוכלו לעמוד ביעד המכירות שקבעו לאחרונה, ולפיו יימכרו בישראל כ-4,000 מכוניות במהלך 12 חודשי פעילות מלאה. יעד זה נמוך משמעותית מתחזיות שפרסמו המיזם ושי אגסי לאורך השנים, וחלקן צפו מכירות של עשרות אלפי מכוניות בשנה.
בשיחה עם ynet, מונה בכיר בשוק הרכב את הסיבות לקבלת הפנים הצוננת לה זוכה רנו פלואנס החשמלית בעלת הסוללה המתחלפת - מצד חברות הליסינג ובקרב לקוחות פרטיים. "הבעיה המרכזית היא 'ערך הגרט' - כמה ערכה של המכונית יורד לאורך השנים, ובכמה כסף אפשר יהיה למכור אותה בתום חוזה ליסינג", הוא מבהיר. "וזו בעיה חמורה במיוחד לחברות הליסינג, שכן מכירת מכוניות משומשות היא היום העסק העיקרי שלהן".
בעיה נוספת היא ההכרח למכור את המכונית ביחד עם חוזה שמחייב את הקונה לרכוש שירותים מבטר-פלייס. "מבחינה רעיונית, בעצם צריך למכור את המכונית הזו פעמיים. גם את היותה חשמלית, ולכן שונה ממה שהלקוחות מכירים, וגם את עניין החוזה", אומר הבכיר. "הציבור, שגם כך בקושי מוכן לעכל את העניין החשמלי, צריך גם להסכים ל'חתונה קתולית' עם בטר-פלייס. חברות הליסינג מאוד חוששות מזה".
ואם לא די בכל הבעיות הסבוכות האלה, הרי שיש גם בעיה אחת פשוטה ומוכרת היטב לכל מי שרוכש מכונית חדשה - אמינות לאורך זמן. "בסופו של דבר, יש גם את עניין 'הברזל' - איך תהיה המכונית בעוד שלוש שנים, כשחברת ליסינג תרצה למכור אותה? שלא כמו במכונית בנזין, שכולם כבר מכירים ויכולים להעריך איך דגם חדש יתנהג, כאן יש משהו חדש לגמרי".
"השקעה לטווח ארוך"
בסבב ההשקעה החדש, שאמור לספק לבטר-פלייס מספיק מזומנים כדי להבטיח את המשך פעילותה בתקופה הקרובה, תהיה החברה לישראל המשקיעה העיקרית - והשקעתה צפויה להיות גדולה משמעותית מחלקה היחסי במיזם. מתוך כ-100 מיליון דולר, התחייבה החברה לישראל להשקיע עד כ-67 מיליון. בחברה לא חושפים את זהות שאר המשקיעים, אך אומרים כי אחד מהם הוא "תאגיד פיננסי" שכבר השקיע בעבר בבטר-פלייס.
על-פי הודעה שהעבירה לבורסה, מנכ"ל בטר-פלייס החדש, אוון ת'ורנלי האוסטרלי, סקר בפני דירקטוריון החברה לישראל את מצבה, והציג את תוכניותיו - הכוללות בין השאר גיבוש תוכנית עסקית חדשה. בהודעה מפרטת החברה לישראל את נימוקי ההחלטה לאשר את ההשקעה הנוספת בבטר-פלייס. שלושת הנימוקים הבולטים נוגעים לטענות שמעלים בחברה לישראל ובטר-פלייס כבר שנים ארוכות:
- ראשוניות: "בטר-פלייס (נהנה) מראשוניות בתחום הפעילות, ובפרט ביחס לפיתוח טכנולוגיה מותאמת לפעילות בנושא רכב חשמלי ופריסת תשתית (ה)נדרשת לשם הפעילות המסחרית".
- הנהלה מתאימה: "הדירקטוריון התרשם כי צוות ההנהלה החדש שהוצג, והצעדים שבכוונתו לנקוט, מתאימים להתמודדות הנדרשת עם האתגרים העומדים בפני בטר-פלייס".
- יש זמן: "החברה (לישראל) רואה בבטר-פלייס השקעה לטווח-ארוך, והשתתפותה בסבב ההשקעה נועדה לאפשר לבטר-פלייס לקדם את שלב יישום ההיערכות המסחרית בארץ ובעולם".