שתף קטע נבחר
 

למשטרה קשה לאכוף? מספר הניידות יגדל פי 3

הרשות הלאומית עומדת להזרים תקציב גדול פי שלושה למשטרת התנועה, במטרה להגדיל את מספר הניידות מ-150 ל-450 ולגייס 1,000 סטודנטים לתפקידי שיטור. המטרה, הרבה יותר אכיפה ודו"חות

נהגים על הכוונת: מספר הניידות יוכפל פי 3, המשטרה תגייס 1,000 סטודנטים. עד 2015 יוכפל פי שלושה התקציב שמעבירה הרשות לבטיחות לאגף התנועה. כך עולה מתוכנית בטיחות שהוצגה היום (א') בישיבת הממשלה השבועית. התקציב הנוסף ישמש לרכישת 300 ניידות חדשות, שיגדילו את מספר הניידות הפעילות מ-150 כיום ל-450. בנוסף, מתוכנן גיוס של כ-1,000 סטודנטים, שיוכשרו לתפקידי שיטור באגף התנועה.

 

הרשות תממן: 300 ניידות חדשות לאגף התנועה ()
הרשות תממן: 300 ניידות חדשות לאגף התנועה

 

במקביל להגדלת מספר הניידות והשוטרים מתוכננת גם פריסת עשרות מצלמות מהירות ורמזור חדשות. עד סוף 2012 אמורה המשטרה לסיים את התקנתן של 60 מצלמות אכיפה דיגיטליות, ובהמשך צפויה התקנה של 240 מצלמות נוספות. על-פי נתונים שהציג היום אגף התנועה, מחודש מרץ הפיקו המצלמות הפעילות כ-47 אלף דו"חות בגין עבירות מהירות ורמזור.

 

מהתוכנית שהוצגה בפני הממשלה, עולה גם כי הרשות נסוגה מכוונתה לגבות מנהגים "מס בטיחות" - תוספת של כ-85 שקלים לאגרת הרישוי השנתית או דמי ביטוח החובה. המס נועד לאפשר את הגדלת תקציב הרשות מכ-315 מיליון ל-550 מיליון שקלים. אלא שבתפנית מפתיעה, הודיע היום יו"ר הרשות, יעקב שיינין, כי הרשות תוכל להמשיך לפעול בתקציב מקוצץ, שיעמוד ב-2013 על כ-350 מיליון שקלים בלבד.

 

"בין המדינות המובילות בעולם"

בהתייחסו לירידה של כ-30% במספר ההרוגים בתאונות מתחילת השנה, אמר היום שר התחבורה, ישראל כץ, כי "מדובר באחד ההישגים החשובים של הממשלה". הסיבה לירידה, כך הבהיר, היא "תקציבים חסרי תקדים שהושקעו בשנים האחרונות, בעיקר בתשתיות וכן בחינוך והסברה". בישיבת הממשלה, הוסיף השר כץ כי בכוונת משרדו לאמץ יעדים שאפתניים לשיפור הבטיחות, "שימקמו את ישראל בין המדינות המובילות בעולם".

 

יש עם זאת לזכור כי מתחילת השנה חלה עלייה חדה במספר התאונות הקשות, וכן במספר הנפגעים באורח קשה. מבדיקה שערך ynet, עולה כי מינואר ועד סוף ספטמבר נרשמה עלייה של 14% במספר התאונות הקשות - תאונות שבהן נפגע לפחות בן אדם אחד באורח קשה. מספר הפצועים קשה עלה בתקופה זו ב-12.5%.

 

ראוי גם לציין כי מומחי בטיחות בעולם ובישראל סבורים כי השיפור בבטיחות - שניכר בעשור האחרון במרבית מדינות העולם המפותח - נובע משלוש סיבות עיקריות: שיפור דרמטי בבטיחות כלי הרכב, יעילות מוגברת של שירותי הטראומה, ויכולתם של מערכי רפואת החירום בבתי החולים להציל את חייהם של נפגעי תאונות.

 

עד סוף השנה: 60 מצלמות מהירות ורמזור יפעלו בכבישים (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
עד סוף השנה: 60 מצלמות מהירות ורמזור יפעלו בכבישים(צילום: ירון ברנר)

 

"הקושי גדל בצורה חדה"

ברשות לבטיחות החליטו לקבוע יעדים חדשים לשיפור הבטיחות. בעבר נקבע כי עד 2015 תפעל הרשות להפחתת מספר ההרוגים בתאונות ל-300 בשנה. אך לאור השיפור ב-2012, מעריכים כעת ברשות כי אפשר להגיע ליעד של פחות מ-280 הרוגים עד אמצע העשור. לפי הרשות, בנקודה זו יעצר השיפור, שכן בהערכותיה נקבע כי עד 2020 יעמוד היעד על פחות מ-270 הרוגים בשנה, זהה כמעט ליעד שנקבע עבור 2015.

 

יש לציין כי ברשות שינו משמעותית את התייחסותם לעניין תקציבם השנתי. בחודשים האחרונים הבהירו בכירי הרשות, ובעיקר היו"ר שיינין, כי יש להגדילו ל-550 מיליון שקלים. במפתיע, כעת אומרים ברשות כי "לאור האילוצים התקציביים וההתייעלות, נראה (שנוכל) לעמוד ביעדים השאפתניים, עם תקציב של 350 מיליון שקלים". למעשה, רק ב-2015 מתכננת הרשות לבקש תקציב של 550 מיליון.

 

ראוי להזכיר כי השר כץ הבהיר בעבר כי אם ישוכנע שהגדלת תקציב הרשות אינה אפשרית מתקציב המדינה, יתמוך בהטלת "מס בטיחות" - מהלך שכרגע כלל אינו נכלל בתוכניות הרשות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה: "אחד ההישגים החשובים"
צילום: רועי עידן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים