שתף קטע נבחר

הפתרון למסילות הרכבת המוזנחות: פארק ציבורי

בשנים האחרונות יותר ויותר רשויות מקומיות פונות לאדריכלי נוף בבקשה להסב מפגעים סביבתיים בעיר שאי אפשר לבנות עליהם לפארקים ירוקים ולשבילי הליכה. בי-ם כבר הסבו מסילת רכבת לפארק ובת"א זה יקרה בקרוב. מהיכן ההשראה? ניו-יורק, כמובן

כולנו התרגלנו לשמוע על בנייה מסיבית בערים מרכזיות, אבל אי אפשר להתעלם מהחשיבות שבשטחים הפתוחים ברחבי הערים - פארקים ירוקים, שבילי הליכה ומרחבים ציבוריים. בשנים האחרונות יותר ויותר רשויות מקומיות פונות לאדריכלי נוף בבקשה להפוך שטחים פתוחים בלתי מנוצלים שלא ניתן לבנות עליהם - לשטחי פנאי.

 

עוד על חדשנות ערים בערוץ הנדל"ן :

 

את ההשראה לכך שואבים בישראל, בין השאר, מניו-יורק, ארה"ב. כך, למשל, בשכונת צ'לסי שבדרום מנהטן הוחלט להסב מסילת רכבת עילית, ששימשה כמעבר לסחורות כבדות ובמשך שנים כבר אינה בשימוש - לפארק ירוק עם נוף עירוני.

 

קברניטי ניו-יורק החליטו לפרק את גשר הברזל מעל המסילה, שהפך למפגע וכיער את האזור. במקום אותה מסילה הוקמה אחת הטיילות המרשימות והיוקרתיות בעיר שנקראה "היי-ליין" (הקו הגבוה). כך נוצר פארק מעל העיר, שמספק לעוברים והשבים נוף עירוני ונוף לים. הפארק נגיש לציבור באמצעות מעלית ומדרגות.

 

"יש מודעות גוברת והולכת בעולם לתשתיות תחבורתיות ישנות, שנזנחו עם השנים והפכו לחצר אחורית מוזנחת", אומר ל-ynet אדריכל ליאור לוינגר, שעבד בין השאר גם בניו-יורק. "התפיסה הלינארית (הכוונה לפארק קווי מאורך - א.ש.) של שטחים ציבוריים, באה מתוך הבנה שבתוך מרחבים בנויים היא מביאה לתרומה רבה ומפתחת על הדופן שלהם מסחר".

 

פארק היי ליין בניו-יורק. מרכבת כעורה ליעד אטרקטיבי (צילום: אלפי שאולי) (צילום: אלפי שאולי)
פארק היי ליין בניו-יורק. מרכבת כעורה ליעד אטרקטיבי(צילום: אלפי שאולי)

 

ואצלנו בתל-אביב: המסילה תחבר את רוטשילד לים

בניו-יורק הספיקו שנים בודדות של חוסר שימוש עד שהוקם הפארק - שהיום נחשב לאטרקציה בקרב מקומיים ותיירים כאחד. בישראל, לעומת זאת, רק אחרי 100 שנה של אי שימוש בפסי הרכבת מתל-אביב לירושלים - התחילו ראשי הרשויות להתעורר.

 

בימים אלה מתכננת עיריית תל-אביב, בשיתוף חברת נת"ע (חברת נתיבי תחבורה עירוניים שאחראית על פרויקט הרכבת הקלה), לבצע מתיחת פנים באזור המסילה, ממערב שדרות רוטשילד לכיוון אזור טיילת צ'רלס קלור וכיכר השעון ביפו. הוא נקרא על ידי העירייה שצ"פ המסילה (שצ"פ = שטח ציבורי פתוח).

 

עד מלחמת העולם הראשונה, בזמן השלטון העותמאני, עברה במקום רכבת שיצאה מיפו והגיעה לירושלים. כעת נותרו במקום רק פסי הרכבת הוותיקה, הגשרים והחומות שמרביתם מוזנחים. עם התחלת העבודות לרכבת הקלה, ינוצלו פסי הרכבת העילית לצורך הקמת טיילת באורך של כ- 800 מטרים וברוחב ממוצע של 27 מטרים להולכי רגל, לאופניים, למדשאות ולמתקנים בצדי השביל הבנוי על המסילה.

 

"השצ"פ יחבר בצירים ירוקים את העיר אל הים. הקירות ההיסטוריים שתמכו את הקרקע משני צדי פסי הרכבת ישוקמו ויהוו חלק מסיפור המקום והסברת ההיסטוריה שלו", מסבירה אדריכלית הנוף רות מעוז.

 

צילום: ברוידא מעוז אדריכלות נוף בע

 

 

ירושלים: 100 שנים של בדידות שכונתית

כפי שהרכבת הקלה בירושלים כבר פועלת בניגוד לתל-אביב - כך גם הוקם זה מכבר פארק ירוק על מסילת רכבת ישנה בעיר. מדובר בפארק המסילה, שהוקם לפני כשנה בתחומי פסי הרכבת מתל-אביב לירושלים. נקודת התחלה של הפארק מצויה בתחנת הרכבת הישנה בעיר, בסמוך לסינמטק, ונקודת הסיום היא באזור נחל רפאים. הפארק מהווה טיילת הליכה שאורכה כ-6 ק"מ.

 

האדריכלים שלמה זאבי ויאיר אבידור, שתכננו את הפרויקט, מספרים כי מעבר לחשיבות הירוקה שבו, מדובר בפרויקט עם היבטים חברתיים חשובים ביותר. "שכונות משני צדי המסילה לא הכירו - ועם הריסת החומות שבתוכן עברה הרכבת הן הפכו לקרובות מרחק מטרים ספורים. זה יצר אינטגרציה - כולם נפגשים".

 

פרויקטים אלו יעמדו במרכז כנס העשור של איגוד אדריכלי הנוף "בחוצות העיר", שיעסוק בנושא עיצוב המרחב העירוני ובאתגרים העומדים בפני אדריכלי נוף ואנשי תכנון וחברה בתכנון ובעיצוב המרחב העירוני. הכנס ייפתח מחר (ה') במרכז מורשת בגין בירושלים.

 

 

צילום: תכנון נוף בע

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תכנון נוף בע"מ
פארק המסילה בירושלים. מסתבר שאפשר להפוך פסי רכבת לפארק
צילום: תכנון נוף בע"מ
מומלצים