שיבושים ברכבת: עיצומים יחלו כבר בשבוע הבא
עובדים בכירים ברכבת טוענים כי ההנהלה נוקטת בצעדים הפוגעים בוועד ומחלישים את כוחו. כצעד מחאה עומדים מרבית חברי הוועד להתפטר ביום א' הקרוב, מהלך שעשוי להביא לחזרתה של גילה אדרעי. הרכבת: לא יודעים על מה מדובר
חוזרים לשביתה ברכבת? עובדים ברכבת ישראל מזהירים היום (ד') כי בשבוע הבא יחלו שיבושים בפעילות החברה, שצפויים לגרום עיכובים בתנועת הרכבות ברחבי הארץ. זאת, במחאה על מה שהם מכנים "צעדים חד-צדדיים שיוזמת ההנהלה". מקור בחברה טוען כי בכירים בהנהלת הרכבת יוזמים מהלכים הפוגעים בזכויות העובדים, תוך עקיפת הוועד וניסיון להחליש את כוחו. ל-ynet גם נודע כי כצעד מחאה נגד אותם מהלכים שיוזמת ההנהלה, עומדים מרבית חברי הוועד להתפטר מתפקידם ביום ראשון הקרוב.
"ברכבת ישראל לא מכירים איומי התפטרות כלשהם מצד הוועד", הגיבו דוברי הרכבת לפניית ynet. "אנו בטוחים כי שיתוף הפעולה הפורה של החודשים האחרונים בין הוועד והנהלת הרכבת, יימשך לטובת כלל העובדים ונוסעי הרכבת".
התפטרות הוועד צפויה להביא לתחילתה של "שביתה איטלקית" - שיבושים מכוונים בקווים שונים, מבלי להשבית את תנועת הרכבות באופן מלא. "לצערי, אם אף אחד לא ישלוט בשטח, כמו שצפוי לקרות לאחר התפטרות הוועד, עובדים יתחילו לנקוט עיצומים. זה פועל יוצא של המצב", מסביר ל-ynet מקור בחברה. לדבריו, לפחות 20 מ-21 חברי ועד כבר הביעו את רצונם להתפטר בתחילת השבוע.
המקור גם מזהיר כי התפטרות הוועד עלולה להוביל לחזרתה לעמדת השפעה של יו"ר הוועד לשעבר, גילה אדרעי, שהודחה על-ידי ההסתדרות בתחילת יולי. אדרעי, שבמהלך כהונתה יזמה מספר רב של סכסוכי עבודה, ניסתה לאחר הדחתה לצרף את עובדי הרכבת לארגון המתחרה בהסתדרות - "כוח לעובדים". מקורות בחברה אומרים כי לאחר שבית משפט דחה עתירה שהגישה בעניין, נחלש כוחה משמעותית.
פוליטיקה מאחורי הקלעים
בשיחה עם ynet, אומר מקור בכיר ברכבת כי מאחורי הצעדים שנוקטים כמה מחברי הנהלה, נמצא מאבק פוליטי בין חלק מחברי הדירקטוריון החברה ושר התחבורה, ישראל כץ. לדבריו, אותם חברי דירקטוריון מנסים להתסיס את עובדי החברה, כדי לסכל חתימה על הסכם קיבוצי חדש עם עובדי הרכבת. סיכול החתימה על ההסכם ושיבושים בתנועת הרכבות, כך הוא מעריך, נועדו לפגוע במעמדו של השר כץ.
ראוי להזכיר כי בסוף יולי הדיח שר התחבורה את יו"ר הרכבת הזמני, אורי יוגב, הנחשב למקורבו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. ההחלטה להדיח את יוגב, כך אמרו בכירים ברכבת, התקבלה בגלל חילוקי דעות חריפים עם השר כץ בעניינים הנוגעים לניהול החברה. בכיר בחברה אמר ל-ynet כי יוגב התנגד לניסיונות של לשכת השר להתערב בפעילותה השוטפת של הרכבת.
לדברי המקור, הושגו לאחרונה הסכמות רבות בין ההנהלה והעובדים, וחתימה על הסכם קיבוצי חדש הייתה "עניין של ימים". לכן מגיעה התפטרות הוועד בעיתוי בעייתי במיוחד, וזאת על-רקע לחץ גובר מצד העובדים להסדיר את תנאי העסקתם. למעשה, יתכן כי היחיד מבין חברי הוועד שיישאר בתפקידו הוא אבי אדרי - יו"ר הוועד הזמני, שמכהן בתפקיד יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, ונכנס לתפקיד בעקבות הדחת אדרעי.