איגוד המוסכים מסרב להציג מחירון חלפים במוסך
יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, מתנגד לנוהל חדש לפיו בכל מוסך יפורסם מחירון חלפים מעודכן. לדבריו, יבואני החלפים אמורים להיות אחראים למחירון שכזה, וכי חיוב בעל המוסך אינו ישים
איגוד המוסכים יתנגד לנוהל החדש שמשרד התחבורה מתכוון להפיץ, ואשר יחייב את כל המוסכים לפרסם "מחירון חלפים" במוסכים. יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, כתב באגרת ששיגר בסוף השבוע לכל המוסכים, כי דרישת משרד התחבורה אינה ישימה. לדבריו, "בכל יום עבודה מציעים המוסכים מגוון גדול של סוגי חלקים לסוגי כלי רכב שונים, ומדובר בעשרות אלפי פריטים שונים. אף מוסך לא יוכל לאגור ו-או לייצר מחירון שכזה".
עוד טוען לוי כי "גורמי הרגולציה בישראל לא יכולים - או שאינם רוצים - להתמודד עם הטייקונים בענף הרכב, החונקים את הענף". לדבריו, יוזמות החקיקה האחרונות של משרד התחבורה מחטיאות את מטרתן, ובמקום להתמודד עם יבואני הרכב והחלפים, חברות הביטוח וחברות הליסינג, הם מנסים למצוא את הפתרונות ליצירת תחרות בענף הרכב בקרב המוסכים.
"שדרוג מצב העוסקים בתיקון כלי רכב בישראל, כולל גם הגנה על בעלי המקצועות הסובלים משליטת בעלי הון, העושים רק לצמצום עלויות התיקון, ובכך משמידים את כבוד המקצוע, את הסטנדרט המקצועי הבסיסי ואת התוצרים שיוצאים משם", כתב לוי לחבריו.
לוי מנסה להרגיע את בעלי המוסכים, שנכנסו לדבריו לפאניקה בעקבות הנוהל החדש, שהוא לדבריו "תרגום עקיף ובלתי קולע בעליל לאחת ההמלצות של ועדת זליכה - חיוב כלל המוסכים להציג פרסום של כלל מחירי מוצרי התעבורה לכל לקוח בודד הנכנס לשערי המוסך.
אנחנו לא מוצאים פסול בכך שמחירי חלקי החילוף של יבואני הרכב ושל יבואני חלקי חילוף אחרים, יפורסמו באתרי האינטרנט שלהם. ממילא, וגם לפי המצב החוקי היום, מי שקובע את המחיר לצרכן על פי הדין הוא יבואן החלק ולא המוסך" כותב לוי.
לטענת לוי, בפרסום המחירים אין חידוש, אלא העמסת עול נוספת על בעלי המוסכים החוקיים, ללא כל צורך וללא כל תועלת ציבורית. לעומת זאת, "ניתן ואפילו חובה - וכך נמליץ למשרד התחבורה - למנף את המהלך ולהורות כי לצד פרסום מחיר החלק על-ידי יבואן החלקים, יצוין מקורו, שם יצרן, כתובת יצרן, ארץ ייצור וסוג הייצור של החלק, ספק יצרן רכב או ספק אפטר מרקט.
"בנוסף, יצטרך היבואן לפרסם את מידת האחריות שלו על החלק כולל התחייבות לשאת בתשלום פירוק והרכבה נוספים בגין כשל של החלק או אי התאמתו לרכב. הציבור חייב לקבל מידע מושלם הכולל את ההבדל באורך חיי החלק, במידת האחריות, בשונות בטיב החלק וכדומה, כותב רונן לוי.