יונדאי וקיה הציגו תצרוכת דלק לא ריאלית והתנצלו
קבוצה של בעלי רכבי יונדאי וקיה הגישה בקשה לתביעה ייצוגית, בעקבות הודעת היצרניות הקוריאניות על הטעייה בנתוני תצרוכת דלק. הנציגים בארץ: הנתונים שלנו נכונים
יונדאי וקיה הטעו צרכנים, נאלצו להתנצל ועשויות לשלם על כך ביוקר. שני מותגי הרכב הקוריאנים התנצלו בתחילת השבוע בגין הטעייה בנתוני תצרוכת דלק בארה"ב, נתון שהפך לאחד החשובים עבור רוכש רכב כיום. הפער בין הפרסומים לתצרוכת הדלק בפועל, התגלה לאחר שה-EPA (הרשות להגנת הסביבה) האמריקאי הפעיל לחץ על הקונצרן הדרום-קוריאני. בדיקות נוספות אישרו כי פער שכזה אכן קיים, והוא אינו זניח כלל.
יונדאי-קיה לא רק התנצלו, אלא הכריזו מיד כי המכוניות לגביהן צויינו ערכי תצרוכת דלק אופטימיים מדי הן יונדאי אלנטרה (הנקראת אצלנו i35), סונטה-הייבריד, סנטה פה ספורט, ולוסטר, טוסון (ix35 אצלנו), אקסנט (i25 אצלנו), אזרה וג'נסיס. בדגמי קיה נכללים הסול, אופטימה-הייבריד, ריו, סורנטו וספורטאז'.
בעקבות ההתנצלות הוגשו שתי בקשות נפרדות לתביעה ייצוגית - אחת מהן על-ידי משרד עורכי הדין שהגיש את אחת התביעות המובילות כנגד טויוטה בפרשת ההאצה הבלתי מבוקרת. בתביעה השנייה שהוגשה אתמול השבוע בלוס אנג'לס, מבקשים 23 תובעים סכום של 775 מיליון דולר (יותר משלושה מיליארד שקל).
בתביעה נטען כי יונדאי וקיה ביצעו מעשי מרמה, הפיצו פרסום שקרי, הפרו את תעודת האחריות, הציגו מצג שווא לגבי מכוניותיהן והתעשרו באופן לא חוקי. מקונצרן יונדאי נמסר לאוטומוטיב ניוז כי הקונצרן אינו מגיב לתביעות המתנהלות נגדו.
"טעות מנהלית"
הפרשייה החלה ב-2 בנובמבר, כאשר יונדאי פרסמה הודעה ובה היא מתנצלת בגין מה שהיא מגדירה כ"טעות מנהלית" בהליכי בדיקת תצרוכת הדלק הפנימיים של היצרנית. הודעה זו הגיעה לאחר שהסוכנות להגנת הסביבה האמריקאית, שקובעת את תקני הבדיקה, ערכה ניסוי משלה ומצאה נתונים שונים מכפי שפורסמו על-ידי הקוריאנים.
לפי יונדאי, הטעות מתייחסת לכ-900 אלף מכוניות - או כ-35% מכלל מכירות מותגי החברה בשנות הדגם 2011, 2012 ו-2013. הנתונים הנכונים נמוכים בשיעור של בין 1 ל-2 מיילים לגאלון (בין 0.4 ל-0.85 ק"מ לליטר), כך על-פי טענת יונדאי.
מדובר בפער של כ-3% לרעה ביחס לבדיקת ה-EPA. כפיצוי, היצרנית מציעה ל-900 אלף לקוחות לקבל זיכוי כספי בעבור הפער, מה שיחייב כל לקוח להגיע מדי שנה למוסך רשמי של יונדאי ולהגיש בקשה, שתיבחן על-ידי היצרנית.
בתביעה שהוגשה אתמול על-ידי חברת עורכי הדין האגנס ברמן, דורשים 23 לקוחות של יונדאי וקיה לקבל את הסכום המלא מראש, בנוסף לפיצוי בגין ירידת הערך ועוגמת הנפש שנגרמה לטענתם בעקבות ההטעייה בנתונים. הם דורשים סכום של 775 מיליון דולר עבור כל הלקוחות שנפגעו.
לתביעה הייצוגית יוכל להצטרף כל מי שרכבו נכלל בפרשייה. בתביעה השנייה, שהוגשה מוקדם יותר באוהיו, לא מצוין מה הסכום שדורשים התובעים לקבל מיונדאי וקיה.
"לא רלוונטי לישראל"
בתגובה לפניית ynet, מסרה יבואנית קיה, חברת טלקאר, כי התביעה אינה רלוונטית לישראל. "כל מכוניות קיה שנמכרות בשווקים אחרים של העולם, כולל ישראל, אושרו כראוי עם דירוג תצרוכת דלק נכון בהתאם לתקן הרלוונטי", כך תגובה רשמית של קיה שהועברה לחברת טלקאר.
מחברת כלמוביל, יבואנית יונדאי לישראל, נמסר ל-ynet כי "הרכבים המגיעים לישראל הינם בעלי תקינה אירופית, ונבחנים על-ידי גופי תקינה אירופים שונים מאשר בארה"ב. הכתבות שפורסמו לאחרונה בעניין צריכת הדלק אינן רלוונטיות כלל לשוק הישראלי".