שתף קטע נבחר

לראשונה: הרשתות יספגו חלק מייקור הביצים

התייקרות הביצים ב-4.6 אג' לביצה בממוצע נכנסה לתוקף היום והקמעונאים התפלאו לגלות שמשרדי החקלאות והאוצר, הקובעים את המחיר לקמעונאי ולצרכן, הורידו אחוזים מהרווח שלהם. "20 שנה נתנו לרשתות מרווח של 18.8%, הורדנו אותו ל-15% כדי שלא רק הצרכנים, המגדלים והמשווקים יספגו"

עליית מחירי הביצים שבפיקוח נכנסה לתוקפה היום (ה') והרשתות גילו להפתעתן שהמדינה מבקשת גם מהן, לראשונה, לשאת בנטל: לפי צו המחירים החדש, ועדת המחירים של משרדי החקלאות והאוצר צמצמה את הרווח של הרשתות ממכירת ביצים מ-18.8% ל-15% בממוצע לביצה, כך שהרשתות מפסידות 2-1.1 אג' לביצה. בכך השוו בוועדה את המרווח בביצים למרווח הנהוג במוצרי חלב בפיקוח.

 

 

כך לדוגמא, בתבנית של תריסר ביצים בגודל לארג' (L), הפער בין המחיר לקמעונאי (המחיר הסיטונאי) לבין המחיר לצרכן עמד עד כה על כ-1.6 שקלים - כ-13 אג' לביצה. וכעת, בעקבות הצו החדש, הפער עומד על 1.47 שקלים לתבנית - 12.25 אג' לביצה. בתבנית של תריסר ביצים בגודל אקסטרה לארג' (XL), הפער בין המחיר לצרכן למחיר לקמעונאי עמד עד כה על 1.8 שקלים - 15 אג' לביצה, וכיום הוא עומד על 1.6 שקלים - 13 אג' לביצה.

 

"מאלצים אותנו לספוג חלק מייקור הביצים ומשום מה, לא הודיעו לנו על זה מראש", אמר ל-ynet אחד הקמעונאים. "לא התייעצו איתנו בכלל וגילינו את זה רק מצו המחירים ששלחו אלינו מתנובה".


ביצים - הרשתות אולצו לצמצם את המרווח הקמעונאי (בשקלים)

ביצים - הרשתות אולצו לצמצם את המרווח הקמעונאי (בשקלים)
גודל ביצה מחיר קודם לקמעונאי לתבנית (12 ביצים) מחיר קודם לצרכן (ללא מע"מ) לתבנית מחיר חדש לקמעונאי לתבנית מחיר חדש לצרכן (ללא מע"מ) לתבנית בכמה ירד המרווח הקמעונאי לביצה בודדת
XL 9.63 11.45 10.27 11.88 מ-15 אג' ל-13 אג'
L 8.82 10.47 9.47 10.94 מ-13.7 אג' ל-12.2 אג'
M 7.98 9.48 8.71 10.08 מ-12.5 אג' ל-11.4 אג'

 

הרשתות מקבלות הנחות ולא תמיד מגלגלות אותן לצרכן

המפקח על המחירים במשרד החקלאות אורי בר צוק, מסביר שהמהלך נעשה בהתאם לחוות דעתו של מבקר המדינה ובהמשך לדו"ח טרטנברג. "20 שנה נתנו להם מרווח של 18.8% בין המחיר לקמעונאי למחיר לצרכן, בעוד שהם קיבלו מהמשווקים הנחות של כ-7% ובעצם מעולם לא שילמו את המחיר הסיטונאי של הביצים", אמר ל-ynet.

 

"במהלך השנים, ההנחות שהרשתות מקבלות רק גדלו. יש רשתות שמקבלות הנחה של 10%. חלקן מגלגלות את ההנחה שהן מקבלות מהמשווקים לצרכנים והן לא מפסידות מזה, אל דאגה, אבל רובן לא עושות זאת, לכן החלטנו לשקול מחדש את המרווח.

 

רק עכשיו אנחנו בודקים באמת את העלויות שלהם גם בחלב וגם בביצים ויצא מכרז משותף עם משרד התמ"ת והאוצר לבדיקה מעמיקה, בהתאם לחוות דעת מבקר המדינה. עד סיום הבדיקה, החלטנו בוועדת המחירים להשוות את הפער בין הביצים לחלב ולהורידו ל-15%, בדיוק כמו במוצרי חלב בפיקוח.  ועוד העלות של הרשתות בחלב גבוהה יותר - כי חלב הם מקררים. כתוצאה מכך, החלק שלהם ברווח ירד בביצים מ-13.9 ל-11.5 אג' לביצה בממוצע'".

 

המדינה מקצצת למגדלים ולמשווקים 1%-3% מההכנסות

בשרשרת הביצים חברים ארבעה גורמים: המגדלים (הלולנים), המשווקים (יש 15 כאלה: תנובה, לסר ואחרים), הקמעונאים (רשתות ומרכולים) והצרכנים. מסתבר שלפי משוואת עדכון המחירים של המדינה, המגדלים והמשווקים סופגים מדי שנה קיזוז בהכנסותיהם, בעוד שהרשתות יוצאות ללא פגע. לטענת הוועדה, זו הפעם הראשונה שפוגעים גם בגורם השלישי בשרשרת: הקמעונאים.

 

מדי שנה מעדכנים בוועדת המחירים את מחירי הביצים והחלב. הסיבה שהביצים התייקרו בעדכון הנוכחי היא שלמגדלים היתה עלייה חריגה של כ-30% במחיר הגרעינים לעופות, כשהמזון שלהן מהווה מעל 70% מעלות הביצה.

 

המגדלים ספגו את העלייה הזאת עד שלא יכלו עוד וגם כרגע הם לא המרוויחים הגדולים ביותר בשוק המזון. לא רק זאת, אלא שלפי נוסחת עדכון המחירים, מורידים למגדלים מדי שנה 3% מכל ההכנסות - עבור התייעלות. כלומר, אם הם מתייעלים ומרוויחים יותר – המדינה לוקחת את ההפרש.

 

גם המשווקים, גורמים כמו תנובה ואחרים שממיינים ומשווקים את הביצים לרשתות, נותנים נתח למדינה. "מהנוסחה שלהם מקזזים 1% כל שנה על התייעלות", אמר ל-ynet אורי בר צוק מוועדת המחירים.

 

"הביצים התייקרו אבל לסופר לא נוספה עלות"

והרשתות? אפס אחוז. עד כה הן לא נשאו בנטל. כבר לפני שנתיים החלו במשרד בתהליך שמטרתו להכניס גם את הרשתות למשוואה.

 

"הרשתות הן היחידות שלא נגענו בהן לאורך כל התקופה", אמר בר צוק. "כשבדקנו עם המשווקים כמה לקזז מהרווח שלהם, גילינו שהם נותנים הנחות מפליגות לרשתות. כך קורה שהמשווקים נשחקים פעמיים: פעם ב-1% שאנחנו נוטלים מהם על התייעלות ופעם בהנחה ממוצעת של כ-7% שהם נותנים לרשתות.

 

"המטרה שלנו היא להקטין את ההנחה המוכרת מ-7% בממוצע ל-5%. הבדיקה עדיין בעיצומה. צריך לזכור שזה שמחירי הגרעינים עלו ומחירי הביצה ליצרן עלו ב-10%, זה לא הוסיף עלות לסופר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
הרשתות מאולם לא שילמו את המחיר הסיטונאי של הביצים - הן מקבלות הנחות
צילום: צביקה טישלר
מומלצים