שתף קטע נבחר
צילום: באדיבות לירן לוין, מהנדס אזרחי ומנהל אתר CivilEng

כך בונים מגדל מגורים: שלב מסירת הדירות

אחרי שסיימנו לבנות את דירות המגורים במגדל, הגיע הזמן לסיים את הבנייה ולטפל בכמה דברים אחרונים: גינון, מערכות אשפה, סידור הלובי המשותף ומסירת הדירות לדיירים. הפרויקט המתגלגל של ערוץ ynet נדל"ן מגיע לסיומו. צפו בתמונות

מדי יום אנו עוברים ליד אתרי בנייה, חולפים תחת מנופי ענק - ולא מבינים מה מתרחש מאחורי השלטים המתריעים "סכנה! כאן בונים". על מנת להנגיש עבורכם את תהליך הבנייה, כך שתוכלו לראות בעצמכם כיצד הוא מתבצע, פתחנו במעקב אחר הקמת מגדל מגורים ברמת גן וקראנו למיזם הזה "פרויקט מתגלגל".

 

לצפייה בכתבות הקודמות של הפרויקט המתגלגל "בנה ביתך "

 

את 6 החלקים הראשונים של הפרויקט, שהם בניית המבנה התחתון של מגדל המגורים, הקמת החניון התת-קרקעי, בניית קומה הקרקע, הקמת שלד המגדל בבניין והקמת הדירות עצמן כבר הצגנו. כעת נמשיך בביצוע עבודות הגמר בדירות - עד לסיום בניית המגדל.

 

נזכיר כי הפרויקט מלווה באופן שוטף את תהליך הקמת המגדל ומציג את מהלך הבנייה בפרויקט שעתיד לאכלס 96 משפחות ב-25 קומות. אז למה אתם מחכים? הגיע הזמן לסיים את הפרויקט!

 

לוביים קומתיים

בכל קומה 4 דירות, והגישה אליהן היא דרך הלובי הקומתי. בלובי הקומתי נמצא את 3 פירי המעליות, את חדר האשפה ואת חדרי המדרגות. בנוסף, נוכל למצוא גם את המחסן הדירתי של 2 מתוך 4 הדירות שבקומה, בעוד שהמחסן של 2 הדירות האחרות נמצא בקומות החניון.

 

הלובי הקומתי הוא לובי משותף, ולכן ממוקמים בו כל מערכות הבניין המשותפות. רוב מערכות הבניין מוסתרות בתוך פירים קומתיים, החוצים את הקומות בציר האנכי של הבניין, ואליהן מתחברות המערכות הציבוריות והמערכות הדירתיות (מערכת הגז, המים, החשמל וכו').

 

הלובי הציבורי משמש גם כאזור מילוט, בו יעברו הדיירים בשעת חירום - וממנו היישר לחדרי המדרגות. על מנת למנוע מעבר עשן בין הקומות, מפרידות "דלתות אש" בין הלובי לבין חדרי המדרגות והמעליות, וכך נמנע מעבר עשן בשעת מצוקה. סגירת הדלתות נעשית באופן אוטומטי על ידי מערכת גילוי אש.

 

בלובי הקומתי ממוקמות 3 מעליות נוסעים, 2 מעליות צמודות ("דופלקס") המיועדות לנסיעת 8+8 נוסעים ומעלית גדולה נוספת ל-13 נוסעים (המאפשרת גם הכנסת אלונקה בשעת הצורך).

 

חדר המדרגות, עבודות ניקיון וצבע סופי (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng) (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)
חדר המדרגות, עבודות ניקיון וצבע סופי(צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)

 

- הגעת המעליות לאתר (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng) (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)
- הגעת המעליות לאתר(צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)

 

מערכת פינוי אשפה

בכל לובי קומתי נבנה חדר אשפה אליו יכולים הדיירים לפנות את האשפה הביתית. מערכת פינוי האשפה עשוייה שרוול פח עגול ואנכי, ויורדת מגג הבניין עד לאיסוף האשפה - בחדר הדחסנית.

 

בכל קומה ממוקם פתח כניסה לשרוול, אליו יכניסו הדיירים את האשפה הביתית, וזו תרד במורד השרוול. מערכת פינוי אשפה זו נקראת גם "שוט אשפה" (TRASH CHUTE). שוט האשפה הוא הפתרון האידיאלי לפינוי אשפה במבנים רבי קומות, החוסך את ההגעה הפיזית לפח האשפה הממוקם בקומת הקרקע - בכל פעם שפח האשפה הדירתי מתמלא.

 

קצהו התחתון של השוט מוביל לחדר דחסנית האשפה - מערכת דחיסה המרכזת ודוחסת את הפסולת ואת האשפה למכולת אחסון המפונה על ידי מחלקת התברואה של העירייה.

 

שרוול האשפה, מבט מלמעלה למטה. אורך השוט מעל 90 מטרים (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng) (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)
שרוול האשפה, מבט מלמעלה למטה. אורך השוט מעל 90 מטרים(צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)

 

חזיתות הבניין

המורכבות של חזיתות הבניין נובעת מאילוצי התכנון של הבניין. הקושי העיקרי הוא ביצירת הקורות האופקיות, החורגות ובולטות מחזיתות הבניין. מטרת הקורות היא להדגיש את ההפרדה בין הקומות האי-זוגיות.

 

מבחינת הביצוע נשקלו כמה חלופות לביצוע הקורות האופקיות, והבחירה בחלופה המועדפת נעשתה משיקולי ביצוע ולוח זמנים. הקורות נוצקו בשני שלבים; בשלב הראשון נוצק החלק התחתון של הקורה (כחלק מהתקרה של הקומה) ובשלב השני הושלמה יציקה לגובה הקורה הרצוי.

 

חזיתות הבניין כוסו בפנלים מסוג "אלוקובונד" המשולבים עם שאר אלמנטי האלומיניום של הבניין. הרכבת ה"אלוקובונד" נעשתה בסוף הפרויקט (באמצעות פיגום התלוי על חזית הבניין), וזאת כדי לצמצם את הפגיעה בהם (על ידי עבודות אחרות הנעשות בבניין).

 

אלמנטי אלוקובונד משולבים בחזית הבניין, עם קורות אופקיות בולטות (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng) (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)
אלמנטי אלוקובונד משולבים בחזית הבניין, עם קורות אופקיות בולטות(צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)

 

טיפול בחזיתית הבניין באמצעות פיגום חשמלי תלוי (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng) (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)
טיפול בחזיתית הבניין באמצעות פיגום חשמלי תלוי(צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)

 

לובי כניסה ראשי

לובי הכניסה לבניין אמור להותיר רושם אסתטי על באי המגדל. גובה לובי הכניסה (5.44 מטרים) תוכנן ועוצב בקפידה. חומרי הגמר של הלובי - הכוללים את אריחי השיש לריצוף וחיפוי, אלמנטים דקורטיביים, תאורה וכו' - נבחרו בקפידה על ידי מעצבת פנים ובליווי צמוד של יזם הפרויקט.

 

הלובי הראשי עטוף בקירות מסך המקיפים את חלל המבואה, עמדה ודלפק לשומר, חדר אופניים ועגלות, חדר תקשורת ומיזוג אוויר וכניסה ל-3 מעליות הבניין. הכניסה לבניין מתבצעת ב-3 כניסות: כניסה ראשית ושתי כניסות נוספות (מאחור), המאפשרות גישה ללובי הראשי גם מאזור תיבות הדואר והחצר הפנימית. על מנת לאפשר את חיפוי הלובי הראשי (כמו גם טיפול בתקרות ובקירות הגבוהים), הושכר לשם כך פיגום חשמלי נייד, שאיפשר גישה לביצוע העבודות בגובה.

 

בשעת חירום נוכל למצוא בלובי הראשי את פנל הכבאים, כמו גם את לוחות החירום של הבניין (הגישה אליהם מותרת רק לאנשי כיבוי אש או לאנשי המקצוע שהוכשרו לכך). תרגול ותחזוקה שוטפת של מערכות החירום בבניין נעשים באמצעות חברת הניהול, שאמונה על תחזוקת המבנה, כמו גם על תקינות מערכות החירום של הבניין.

 

החניון

עבודות הגמר בחניון כללו, בין השאר, את עבודות הצבע (קירות, עמודים, מחסנים וכו'), כמו גם את עבודת סימון החניות. מיקום החניות, רוחב המסעה המשמשת למעבר כלי הרכב, רוחב הרמפות (המשמש למעבר בין הקומות) ורדיוסי הסיבוב נקבעו ותוכננו על ידי יועץ התנועה של הפרויקט.

 

בכל קומות החניון מפוזרים מתזי מים (מערכת ספרינקלרים), המאפשרים כיבוי מהיר במקרה של שריפה, ונותנים כיסוי מלא של 4 קומות החניון (כולל במחסנים ובשטחים המשותפים). בנוסף, מערכת יניקה אקטיבית של גזי CO (גז הנפלט מאגזוזי המכוניות) פועלת בכל פעם שחיישני ה-CO מאתרים רמת CO העולה על הגדרת הנורמה בתקן.

 

מערכת אוורור נוספת אחראית על תחלופות האוויר בחניון, ומכניסה אוויר צח מקומת הקרקע ל-4 קומות החניון. מערכת זו בנוייה ממפוחים ציריים שתלויים על תקרות החניון, השואבות אוויר צח מקומת הכניסה ודוחפות אוויר "מקומי" אל מחוץ לחניון (הכנסת והוצאת האוויר נעשית דרך פירי אוורור).

 

סימון חניות עבור רכבי הדיירים (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng) (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)
סימון חניות עבור רכבי הדיירים(צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)

 

עבודות גינון ופיתוח סביבתי

עבודות הפיתוח והגינון בפרויקט נחלקות ל-2 אזורים עיקריים: שפ"פ (שטח פרטי פתוח) ושצ"פ (שטח ציבורי פתוח). חלקו של הפיתוח הסביבתי בוצע על גג החניון ולכן הצריך איטום קפדני של הגג. האיטום נעשה על פי הנחיות של יועץ האיטום, וכלל יריעות חזקות המיועדות לכך (היריעות המיוחדות נועדו למנוע פגיעת שורשי העצים והצמחים בשכבת האיטום).

 

על מנת לשמור ולהגן על שכבת האיטום, נוצקה שכבת הגנה (מבטון) על היריעות. בשלב זה החלו העבודות על קירות הפיתוח וקירות האדניות סביב הבניין. קירות הפיתוח המקיפים את המגרש נוצקו מבטון ולאחר מכן צופו באבן כורכרית. גובה הקיר נקבע על פי הנחיות יועץ הפיתוח ולפי דרישות והגבלות היתר הבנייה (לדוגמא - גובה הקיר המפריד בין הבניין החדש לבניינים הסובבים אותו).

 

מה כוללת עבודת הפיתוח?

 

  • בניית קירות פיתוח
  • הקמת מגרש משחקים ציבורי
  • שתילה ומערכת השקייה
  • התקנת ריהוט רחוב כגון ספסלים, ברזייה ופחים
  • תאורה היקפית
  • החלפת ושיקום מדרכות

 

הקמת מגרש משחקים (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng) (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)
הקמת מגרש משחקים(צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)


 (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng) (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)
(צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)

 

מתקני משחק (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng) (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)
מתקני משחק(צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)

 

שיקום מדרכות ציבוריות (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng) (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)
שיקום מדרכות ציבוריות(צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)

 

איטום תקרת החניון (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng) (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)
איטום תקרת החניון(צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)

 

אינטגרציה של מערכות הבטיחות בבניין

כמו בכל מבנה רב קומות, הותקנה במגדל מערכת בטיחות המאפשרת גילוי וכיבוי אש ועשן. תפקידה של המערכת הוא גילוי, התרעה ודיכוי עשן ואש. המערכת מאפשרת מילוט של הדיירים בשעת שריפה על ידי מתן התרעה ויצירת אזורים סטריליים, המאפשרים מילוט בטוח.

 

בנוסף, מאפשרת המערכת סגירת אזורים מסויימים בבניין, וכך מונעת את התפשטות האש והעשן לכל הבניין. המערכות מטפלות במספר שלבים של שריפה: מערכת גילוי אש ועשן שנועדה לאתר שריפות עם היווצרותן, מערכות כיבוי אש שייעודן טיפול בשריפות וכן מערכות טיפול באוויר שנועדו לאפשר מילוט אנשים בעת שריפה.

 

המערכת נבדקת על ידי הגורמים המוסמכים (מכון בדיקה כגון מכון התקנים), כמו גם בדיקה מקיפה ותרגול מעשי של המערכת על ידי שירות הכבאות המקומי. על מנת לקבל אישור לאכלוס (טופס 4), מחוייב הקבלן להמציא את כל האישורים המתאימים המעידים על מערכת תקינה ומאושרת (אישור מוקדם של המערכת ניתן על ידי יועצי ומתכנני הבניין - יועץ הבטיחות, יועץ החשמל, אינסטלציה וכו').

 

מה כוללת המערכת?

 

  • מערכות לגילוי אש (גלאים אלקטרוניים)
  • מערכות כיבוי אש (מתזים ומשאבות)
  • גנרטור חירום (כאלטרנטיבה למערכת החשמל הקבועה)
  • מפוחים ופתחים לשחרור עשן (פינוי עשן מאזורי מילוט)
  • מערכות על-לחץ בחדרי מדרגות מוגנים (יצירת חדר מדרגות המאפשר מילוט פנוי מעשן)
  • תאורת חירום (מאפשר פינוי גם בחשיכה)
  • מערכת כריזה (מתן הוראות לדיירים)
  • סגירת דלתות אש (מניעת מעבר אש ועשן בין האיזורים השונים)
  • הפעלת מעלית מאובטחת (משמשת את אנשי הכיבוי)

 

צנרת ספרינקלרים ראשית (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng) (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)
צנרת ספרינקלרים ראשית(צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)

 

מסירת הרכוש המשותף

תהליך מסירת הרכוש הציבורי הוא תהליך בו נמסרת החזקה על הבניין ועל מערכותיו לדיירים (ובמקרה הנוכחי - גם לחברת הניהול האחראית על אחזקתו ועל הטיפול השוטף). במסגרת המסירה מכינים ומכשירים את כל השטחים הציבוריים של הבניין - על מנת להעביר את הבעלות והאחריות עליהם לדיירים ולחברת האחזקה.

 

השטחים הציבוריים כוללים את החניון, הלוביים הקומתיים, המתקנים ומערכות הבקרה שונות, המעליות, הלובי הראשי, מערכת הגינון וההשקייה וכו'. מסירת הרכוש המשותף נעשית בדרך כלל במעמד נציגי ועד הבית, נציג היזם, הפיקוח ונציג חברת הניהול. במהלך המסירה מבצעים סיור מקיף בבניין, עורכים רשימה של ציוד ופריטים הנמצאים בשטחים המשותפים ורושמים ליקויים שיש לבצע (במידה שיש).

 

לאחר המסירה מוחתמים הדיירים על הבניין (ועל כל תכולתו) - ומרגע זה הם האחראים על תחזוקתו השוטפת באמצעות חברת הניהול.

 

משטח חילוץ, סיום הסימון והצביעה (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng) (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)
משטח חילוץ, סיום הסימון והצביעה(צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)

 

מסיבת דיירים עם תחילת האכלוס (אחמד כאעביה, מפקח בנייה מטעם חברת אזורים) (אחמד כאעביה, מפקח בנייה מטעם חברת אזורים)
מסיבת דיירים עם תחילת האכלוס(אחמד כאעביה, מפקח בנייה מטעם חברת אזורים)

 

מסירת הרכוש הפרטי

מסירת החזקה על הדירות נעשית באופן פרטני לכל דייר ודייר. תיאום מסירת החזקה על הרכוש הפרטי (הדירות) נעשה על ידי הקבלן המבצע, בשיתוף עם היזם ולאחר שנבדק כי הסתיימו כל ההתחייבויות ההדדיות שבין הצדדים (בדרך כלל התחייבויות כספיות).

 

במהלך המסירה נוכחים הדייר, נציג מטעם הקבלן המבצע, נציג חברת הניהול והפיקוח והיזם. תהליך המסירה הוא תהליך מרגש ומתוח עבור כל הנוכחים, ובעיקר כמובן עבור הדייר החדש. במהלך המסירה נבדקת הדירה בכללותה, טיב העבודה ועבודות הגמר, ובמידת הצורך נערכת רשימת תיקונים שיש לבצע בדירה (בדרך כלל מדובר בליקויים קטנים כגון תיקוני צבע, פגיעות מינוריות בדלתות הפנים וכו').

 

כחלק מתהליך מסירת החזקה נמסרים לדייר תעודות האחריות של כל הפריטים והציוד שבדירה (דלת כניסה, אלומיניום, מטבח, כלים סניטריים וכו'), מפתחות הדירה, המחסן, תיבות הדואר וכדומה. לאחר שמסירת הדירה הסתיימה, מועברת החזקה גם על המחסן והחניה אותם רכש הדייר.

 

דירה לאחר אכלוס (צילום: גורי גמר) (צילום: גורי גמר)
דירה לאחר אכלוס(צילום: גורי גמר)

 

מראה לכיוון מערב מהקומה ה-16 (צילום: גורי גמר) (צילום: גורי גמר)
מראה לכיוון מערב מהקומה ה-16(צילום: גורי גמר)

 

התקנת דק בדירות הפנטהאוז (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng) (צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)
התקנת דק בדירות הפנטהאוז(צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng)

 

הכותב לירן לוין (.B.Sc הנדסה אזרחית) מנהל את הפרויקט מטעם הקבלן המבצע, ומלווה אותו מיומו הראשון ועד מסירת הדירות לדיירים, וכן מנהל אתר CivilEng - הפורטל הישראלי להנדסה אזרחית, בנייה וסביבה . יזמית הפרויקט היא חברת אזורים, החברה המבצעת היא חברת סיון ביצוע (מבית צמח המרמן), האדריכל הוא יוסף אסא אדריכלים ומתכנני ערים ועל הקונסטרוקציה אחראים ש.בן אברהם מהנדסים

פורסם לראשונה 24/11/2012 08:54

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng
מגדל המגורים ברמת גן. הדיירים כבר נכנסו
צילום: לירן לוין, מנהל אתר CivilEng
מומלצים