מתנות ברכבת: 40 אלף שקל ו-25% תוספת שכר
האיום בשיבוש פעילות רכבת ישראל הוסר לאחר שהנהלת הרכבת הסכימה לחתום על הסדר קיבוצי חדש. במסגרת ההטבות לעובדים, כל עובד יקבל מענק חד-פעמי של 40 אלף שקל, והעלאת שכר של 25%. עובדים ותיקים: הגיע הזמן שנקבל את מה שקיבלו כולם
רכבת ישראל: האיום בשיבושים הוסר, העובדים יקבלו מענקים כספיים. ל-ynet נודע כי תוך כשבועיים צפויים עובדי הרכבת והנהלת החברה לחתום על הסכם קיבוצי חדש. במסגרתו יקבל כל עובד מענק של 40 אלף שקל, ובנוסף תוספת שכר בשיעור מצטבר של כ-25%. יש להזכיר כי לפני כחצי שנה, לאחר הדחת יו"ר הוועד גילה אדרעי, קיבלו העובדים חלק מתוספת השכר, בשיעור של 10%.
ההסכם הקיבוצי ייחתם לאחר שעובדי הרכבת איימו בשבוע שעבר לשבש את פעולת הרכבות, כפי שעשו במהלך תקופה ארוכה של מאבקים וסכסוכי עבודה בשנים האחרונות. לדברי מקורות, ההסכם ייחתם עד ה-25 בנובמבר, יום הבחירת המקדימות (פריימריז) בליכוד.
"חמש שנים לא היה לנו הסכם"
עובד ותיק ברכבת אומר היום (ג') ל-ynet כי "כבר חמש שנים אין לנו הסכם ברכבת, והגיע הזמן שנקבל את מה שקיבלו כל העובדים במגזר הציבורי לפני יותר משנתיים". לדבריו, חלק מתוספות השכר יידחו עד שתצליח הרכבת להפריט את תחזוקת הקרונועים. כאמור, כבר לפני כחצי שנה קיבלו העובדים חלק מתוספת השכר המתוכננת, לאחר הדחת יו"ר הוועד אדרעי.
בתגובה לפניית ynet, אישרו ברכבת כי ההסכם הקיבוצי החדש צפוי להיחתם בקרוב, אך הבהירו כי לוח הזמנים המדויק לא נקבע עדיין. במסגרת ההסכם, שעקרונותיו אושרו במרץ לאחר משא ומתן בין יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ויו"ר הרכבת, אורי יוגב, הוחלט להקים שתי חברות-בת לרכבת, שיעסקו בפיתוח עסקי והובלת מטענים. מנגד, הוחלט לבטל את החלטת החברה להפריט את מערך התחזוקה.
ראוי להזכיר כי רק ביום רביעי האחרון הזהירו עובדים בכירים ברכבת מפני שיבושים חמורים, וזאת בעקבות מה שהוגדר "צעדים חד-צדדיים" של ההנהלה. מקורות בחברה העריכו כי אם לא ייפסקו אותם צעדים, שכללו לטענתם פגיעה חמורה בכמה עובדים, תעוכב החתימה על ההסכם הקיבוצי לתקופה בלתי מוגבלת, ויחלו שיבושים בתנועת הרכבות. כעת נראה כי האיום בשיבושים הוסר, לאור היענות ההנהלה לכמה מדרישות העובדים.
"אנחנו לא חברת חשמל"
בשיחה עם ynet, אומר היום מקור ברכבת כי החתימה על הסכם קיבוצי חדש תשפר משמעותית את תנאי העסקתם של עובדי החברה. לדבריו, רוב עובדי החברה מועסקים בתנאים נחותים משמעותית מאלו המקובלים במגזר הציבורי. "אנחנו לא חברת חשמל", הוא אומר. "לי יש יותר מ-15 שנות ותק, אני עובד 25 ימים בחודש - כולל סופי שבוע ולילות - ואני מביא הביתה 9,000 שקל בחודש".
על-פי דו"ח שנתי של משרד האוצר, עובדי הרכבת אכן משתכרים פחות מהממוצע בחברות הממשלתיות. מדו"ח שפורסם לפני כשנה, עולה כי השכר הממוצע של עובדי הרכבת ב-2010 היה כ-15 אלף שקל, לעומת ממוצע של כ-17,500 שקל בשאר החברות הממשלתיות. אותו דו"ח גם העלה כי בזמן ששכר העובדים לא השתנה, נהנו 44 מנהלים בחברה מעלייה של 22.5% בשכרם לעומת 2009.
לדברי עובד ותיק, שכרם של יותר ממחצית מעובדי החברה נמוך משמעותית מהממוצע שמופיע בדו"ח האוצר. "מאות עובדים צריכים לקבל כל חודש השלמת הכנסה לשכר מינימום", הוא טוען. "ההסכם הקיבוצי יפתור, סוף סוף, את הבעיה הזו של עובדי 'דור ב', וגם יביא לקליטת יותר מ-100 קופאיות, שעובדות היום כעובדות-קבלן".
תקופת ההסכם החדש היא 3.5 שנים, במהלכן התחייבו העובדים ל"שקט תעשייתי", במסגרתו יימנעו מהכרזת סכסוכי עבודה. עם זאת, מקור ברכבת אומר כי אם תנסה ההנהלה לפגוע בעובדים, תיתכן תסיסה. "כל עוד יכבדו את הוועד ואת העובדים, השקט התעשייתי יישמר. כל העובדים רוצים לבוא, ולעבוד בשקט. אבל אם יהיו שינויים, וההנהלה תחרוג מנהלים, אי אפשר להבטיח דבר", דברי המקור.