מי יחקור תלונות על תחבורה ציבורית? אף אחד
מי בודק תלונות על השירות שמעניקות חברות האוטובוסים והמוניות? תתפלאו לשמוע, אבל מאז חודש מאי, אף אחד. הסיבה: צו הפיקוח על התחבורה הציבורית בוטל, מבלי שיוחלף במערך אחר. במשרד התחבורה מאשימים בינתיים את המשרד לביטחון פנים
האוטובוס לא עצר בתחנה ואתם רוצים להתלונן? אין לכם למי. מבלי שאיש שם לב, בוטל לפני מספר חודשים צו פיקוח על התחבורה הציבורית. אך רק כעת מתברר עד כמה חמורות תוצאות הביטול, שכן מיליוני נוסעים באוטובוסים ומוניות לא יכולים להגיש תלונות על שירות לקוי, התנהגות בלתי ראויה או פגיעה בזכויותיהם. או ליתר דיוק, את התלונות אפשר להגיש - אבל איש לא יחקור אותן במשרד התחבורה.
ערוץ הרכב כתבות נוספות:
- מתנות ברכבת: 40 אלף שקל ו-25% תוספת שכר
זאת ועוד. תלונות שכבר הוגשו ונחקרו, ואף הביאו להגשת כתבי אישום והרשעת חברות אוטובוסים, מבוטלות בזו אחר זו. הפרקליטות נאלצת להגיש לבתי המשפט בקשות להפסקת הליכים משפטיים - החלטות שברובם המוחלט של המקרים נענות מיד, גם כאשר לשופטים לא ברור מדוע המדינה מגישה כתבי אישום, ולאחר מכן מבטלת אותם.
נתניהו התלונן, התיק נסגר
קחו למשל את המקרה של ר'. ב-2008, כשהייתה בת 15, עלתה לקו אוטובוס של חברת אגד בירושלים, אך לאחר ויכוח עם הנהג הורדה - כך תואר בבית המשפט - "במקום חשוך, במרחק מאות מטרים מהתחנה המרכזית, מקום שאינה מכירה ובשעת לילה מאוחרת". אגד והנהג הורשעו בעבירה של התנהגות בלתי הולמת, והדיון על העונש אמור היה להתקיים בבית משפט לתעבורה. אלא שבמקום להיענש, בוטל ההליך המשפטי.
והנה עוד דוגמה. בדצמבר 2010, המתין ירעם נתניהו לקו 86 של אגד בתל-אביב. גם לאחר 40 דקות של המתנה "בגשם ובקור" לטענתו, לא הגיע אוטובוס. נתניהו הגיש תלונה למשרד התחבורה נגד אגד, וחיכה לתשובה. זו הגיעה לפני קצת יותר משבוע, כשנתיים לאחר שהתלונן. "הריני מתכבדת להודיעך שפרקליט המחלקה החליט לסגור את התיק", כתבה לו ראש ענף תביעות במשרד.
ראש הענף הסבירה כי הוחלט לסגור את התיק עקב "ביטול צו הפיקוח על מצרכים ושירותים, אשר מכוחו נחקרו העבירות לכאורה נשוא תלונתך. ביטול הצו אינו מאפשר לנו להגיש כתבי אישום בתחום זה". נתניהו, שכבר שכח את פרטי המקרה כאשר התקבלה תשובת המשרד, מודה כי "הדבר היחיד שהבנתי הוא 'לסגור את התיק'. לא הבנתי מהו 'צו הפיקוח', מדוע בוטל, ואיך כל זה קשור לעובדה שהאוטובוס לא הגיע".
ויש עוד מקרים רבים אחרים כאלה. בבקשה שהגישה לאחרונה אגד לפסילת שופט שהרשיע אותה בשבעה מקרים של אי-עמידה בתנאי רישיון, מצרפת החברה רשימה של תיקים שנסגרו בגלל ביטול הצו. באותה בקשה מבהירים באגד כי הפרקליטות היא שביקשה את הפסקת ההליכים "בכל התיקים שבהם הוגשו כתבי אישום מכוחו של צו הפיקוח כנגד הנאשמת (אגד)... כל השופטים נעתרו לבקשות הפסקת ההליכים".
"אין את הסמכויות שניתנו"
"גם אנחנו הופתענו מכך ששר התחבורה חתם על הצו שמבטל את צו הפיקוח בדבר הסעה בתחבורה ציבורית", מודה עורך דין בפרקליטות. "ביטולו של הצו, למיטב ידיעתנו, קבע שלחוקרים ולפקחים (של משרד התחבורה) אין את הסמכויות שניתנו מכוח אותו צו".
ומה אומרים על כך במשרד התחבורה? שם מסבירים כי הם פועלים "להסדיר את נושא האכיפה, שיאפשר את המשך החקירה והענישה כנגד מי שעבר על החוק". במשרד גם טוענים כי פנו לכל גורמים הרלוונטיים, בבקשה להכשיר את עובדי המשרד "לשמש כחוקרים". אלא שעד כה, ניסיונות אלה לא הצליחו. במשרד מוסיפים כי "פניות חוזרות ונשנות, בכתב ובעל-פה, לכל הגורמים הרלוונטיים לא העלו דבר, ועד כה לא הצלחנו לקבל את ההסמכה המבוקשת".
יש לציין כי לפני ביטול הצו התקיים בוועדת הכלכלה דיון בעניין. הדיון נמשך 20 דקות בלבד, ובמהלכו לא הוזכרו בעיות שעלולות להתעורר כתוצאה מהביטול. נציג המחלקה המשפטית של משרד התחבורה הבהיר כי "אנחנו מעוניינים לבטל את צו הפיקוח על מצרכים ושירותים... בצו הזה יש מספר הסדרים שאינם נחוצים לעבודת המפקח על התעבורה".
"קיומו של מצב חירום במדינה"
בתגובה לפניית ynet, אומרים במשרד התחבורה כי ביטול הצו בוצע "כצעד שנועד להחליף את צווי הפיקוח הישנים בחוקים ותקנות". עוד מציינים שם כי הצו שבוטל "מסתמך על תקנות תעבורה קיימות, ולכן מבחינה מהותית הצו מיותר". למרות זאת, מודים שם כי ביטולו יוצר בעיה חמור, שכן "החסר הוא במישור סמכויות החקירה שהיו קיימות בחוק הפיקוח לגבי הצו".
ומה יהיה עד אז על מיליוני הנוסעים באוטובוסים ומוניות? במשרד מצהירים כי החלו "לאחרונה לפעול ביתר שאת מול מפעילי התחבורה הציבורית, בכל הנוגע להקפדת יתר על חוזה ההפעלה. פניות הציבור מטופלות ישירות מול המפעילים".