בטר-פלייס ממשיכה להתפורר - גם קפלינסקי נוטש
מנכ"ל מיזם הרכב החשמלי משה קפלינסקי, יד ימינו של שי אגסי שהודח רק לאחרונה, התפטר היום במפתיע מתפקידו. עובדים בחברה: הרגשנו שמשהו מסריח, אבל כולנו בהלם
בדרך לפוליטיקה? קצת יותר מחודש אחרי הדחת שי אגסי מתפקיד מנכ"ל בטר-פלייס, מודיע היום (ד') משה קפלינסקי, מנהל הפעילות בישראל, על עזיבתו. בחודשים האחרונים נפוצו שמועות על כך שקפלינסקי קיבל הצעה להצטרף למפלגת "יש עתיד" של יאיר לפיד. אולם, קפלינסקי הכחיש בתוקף כי בכוונתו להצטרף ללפיד, או להיכנס לפוליטיקה.
ערוץ הרכב - כתבות נוספות
- מתנות ברכבת: 40 אלף שקל ו-25% תוספת שכר
עובדים במיזם קיבלו היום בהפתעה גמורה את הודעתו של קפלינסקי. "לא ידעתי מזה דבר", אומר ל-ynet עובד בכיר. "הרגשתי שמשהו 'מסריח', אבל זו הפתעה מוחלטת. הוא (קפלינסקי) לא הודיע לנו דבר". לדברי הבכיר, בחודשים הקרובים צפויים פיטורים משמעותיים במיזם, שיהיו גדולים מכפי שפורסם עד כה. "כל הפעילות תאוחד, ובישראל יישארו אולי כ-150 עובדים, לעומת יותר מ-500 כיום".
יש לציין כי רק לאחרונה קודם קפלינסקי, מתפקיד מנהל הפעילות בישראל לעמדת ניהול בכירה יותר - מנהל התפעול של הפעילות העולמית, ולמעשה "מספר 2" בארגון. במסיבת עיתונאים שערך המיזם בחודש שעבר, מתח קפלינסקי ביקורת חריפה על ההתנהלות התקשורתית סביב הדחת אגסי, והביע תמיכה בלתי מסויגת במיזם ובמנכ"ל החדש, אוון ת'ורנלי האוסטרלי.
"המנגנון היה מנופח"
למרות שלאחרונה דיווחה החברה לישראל, המחזיקה בכשליש ממניות המיזם, על גיוס של כ-100 מיליון דולר, מצבו של בטר-פלייס ממשיך להיות עגום. בחודש שעבר מכר המיזם רק 33 מכוניות מסוג רנו פלואנס החשמלית, ובבטר-פלייס הודו כי להדחת אגסי מתפקיד המנכ"ל הייתה השפעה על פעילותם.
לדברי בכיר במיזם, "במתכונת הנוכחית, עם כל השינויים וחוסר הוודאות סביב המשך הפעילות שלנו, אנחנו לא ממש מוכרים מכוניות. האווירה כאן גרועה מאוד. בטר-פלייס אולי לא ייסגר, אבל אנחנו הולכים לקראת צמצום משמעותי. ואולי זה טוב, כי המנגנון היה מנופח".
גם בשוק הרכב אומרים כי ההתנהלות של המיזם והחברה לישראל בחודשים האחרונים, ובמיוחד הדחתו המפתיעה של אגסי, פגעו בתדמית בטר-פלייס ולכן משפיעים לרעה על הפעילות המסחרית.
האופטימיות של אגסי
מאז הוקם ב-2007, צבר המיזם הפסדי עתק, המגיעים לכ-2 מיליארד שקל. בבטר-פלייס ובחברה לישראל מקפידים להתייחס על הנתונים כאל "השקעה", הנחוצה לפריסת תשתית טעינה והחלפת סוללות לכלי רכב חשמליים. אלא שהדחת אגסי, וכעת פרישתו של קפלינסקי, מעידים כי המיזם ניצב בפני משבר משמעותי.
המשבר בבטר-פלייס הפתיע משקיעים וחברי דירקטוריון, כמו גם רבים מתומכיו של אגסי. בראיון שפורסם באוסטרליה רק עשרה ימים לפני הדחתו, חזר אגסי על הערכה שפרסם מוקדם יותר השנה, ולפיה המיזם יונפק בבורסה בתוך כשנה וחצי עד שנתיים, ובקופתו יש מספיק מזומנים כדי להמשיך את הפעילות עד ההנפקה.
גם בנוגע לפעילות המסחרית, נראה היה כי אגסי אופטימי מתמיד. "הצפי שלנו הוא שנעלה ממכירה של 10 מכוניות ביום בספטמבר-אוקטובר ל-20 מכוניות ליום בשנה הבאה". אולם, נתוני המכירות בפועל היו נמוכים משמעותית. בספטמבר נמסרו 73 מכוניות בישראל, וכאמור - באוקטובר נמסרו 33 מכוניות נוספות.