מבצע "עמוד ענן": מכה קשה לכלכלת עזה
ביקורו של אמיר קטאר בעזה לאחרונה יצר תחושת אופוריה ברצועה. כלכלנים העריכו כי הזרמת מאות מיליוני הדולרים לרצועה היו מסייעים בשיקום הכלכלה ויוצרים 30 אלף מקומות תעסוקה. אך אז החל מבצע "עמוד ענן" - ושינה את התמונה
המערכה הנוכחית ברצועת עזה מגיעה דווקא לאחר כשבועיים של אופוריה בחוגים הכלכליים שם. ביקורו של האמיר הקטארי שיח' חמאד יצרה תחושה כי מעבר לפריצת הסגר המדיני הממושך תגיע גם פריצת דרך כלכלית שתוכל לקחת את הרצועה למחוזות חדשים ולא מוכרים בוודאי מאז השתלט חמאס בכוח על הטריטוריה לפני כחמש שנים.
הטורים האחרונים של דורון פסקין :
האם יימצאו טונות של זהב אבוד בתוניסיה?
תעלומה: איך זה שהבנקים הסורים עוד לא קרסו?
אחמדינג'אד מרוצה: בורסת טהרן מהצומחות בעולם
חמאס: פריצת דרך כלכלית
אפילו ביטאון החמאס, "ריסאלה", הקדיש לעניין הכלכלי מקום נכבד מאז הביקור ולפני כשבוע העלה כתבה מרכזית תחת הכותרת "עזה על סף התאוששות כלכלית כבירה". כלכלנים שרואיינו בעקבות הביקור העריכו כי הזרמת 400 מיליון דולר לפרויקטים שונים ברצועה תשפיע חיובית על כלל המגזרים במשק ובכלל זה מגזר התחבורה והתשתיות.
כל זאת, מעבר ליצירת אלפי מקומות תעסוקה. האבטלה בעזה מוערכת בכ-30% ומלבד התעסוקה במנהרות ההברחה בגבול מצרים קשה להצביע על מגזר כלכלי המציע הזדמנויות תעסוקה לצעירים העזתים.
יצירת 30 אלף מקומות תעסוקה
המומחה הכלכלי המקומי ד"ר מועין רג'ב העריך כי הכסף הקטארי ייצור 30 אלף מקומות תעסוקה ישירים ועקיפים. מעבר לכך, הוא צפה כי המשקיעים העזתים, מעודדים מהתנופה הכלכלית, ישובו וישקיעו במשק המקומי אחרי שנים של הימנעות מחשש לכספם.
יוזכר כי לפי הערכות המשרד לעבודות הציבוריות השייך לממשלת חמאס הסתכמו הנזקים הישירים לתשתיות בעזה כתוצאה ממבצע "עופרת יצוקה" בקרוב למיליארד דולר, מתוכם הרס הבתים נאמד ב-375 מיליון דולר. זו הסיבה שעיקר הכסף הקטארי מופנה לבניית דירות.
אחרי חיסול ג'עברי – תורים בתחנות הדלק
התגובה המיידית של תושבי עזה לחיסול בכיר החמאס אחמד ג'עברי ביום רביעי הייתה לדהור לתחנות הדלק. גם שם הבינו ככל הנראה, כי הפעם ולאחר 4 שנים, איומי ישראל רציניים ולכן העדיפו למלא את מכלי הדלק - על כל מקרה שלא יהיה. אבל הדלק הזה במשאבות הוא בדיוק מה שהכעיס מצרים רבים בצד השני של רפיח ואלעריש.
בימים האחרונים גבר אי השקט של תושבי צפון סיני לאור המחסור בדלקים. תורים ארוכים נצפו בתחנות הדלק בייחוד בצפון סיני וההערכות הן כי הסוחרים הממולחים של עזה צפו כי לאחר תקרית הג'יפ בשבת,ישראל הולכת לכיוון הסלמה ולכן הגבירו את כמויות הדלק המוברחות מסיני לתוך הרצועה על חשבון הצרכן המצרי.
במוקדים שונים בסיני יצאו התושבים להפגין והצבא המצרי, כך דווח, הגביר את הרס המנהרות. הדבר, ביחד עם המתיחות הביטחונית, הביאו לשיתוק כמעט מוחלט של המנהרות למעט הזרמת הדלק.
נושא הדלק המוברח לעזה הפך למקור מתיחות בין מצרים לממשלת החמאס. בעידן זה בו נאנקת מצרים תחת עול כלכלי כבד ומסבסדת את מחירי הדלק לצרכן המצרי, רואים בחומרה כיצד אנשי החמאס מנצלים את המחיר הנמוך בסיני כדי לגרוף רווחים ברצועה.
דורון פסקין הוא מנהל אגף המחקר בחברת אינפו פרוד מחקרים (המזה"ת) www.infoprod.co.il