שתף קטע נבחר

פרשת שבוע כלכלית: יעקב אבינו ועליות המחירים

בפרשת תולדות מוכר יעקב לעשיו אחיו נזיד עדשים, בתמורה לברכת הבכורה. האם יעקב מנצל את עייפות עשיו ובתחבולות משיג לעצמו את הבכורה? ומה הקשר לתחבולות של רשתות השיווק המנצלות את חולשת הציבור כדי להגביר את הרווח?

ואלה תולדת יצחק בן אברהם אברהם הוליד את יצחק " (בראשית כ"ה ,א'). פרשת "תולדות" מספרת ברובה את סיפורו של יצחק אבינו. הכתוב מעיד על ההיסטוריה של יצחק, על הייחוס כבנו של אברהם.

 

 

המילה "תולדת" כתובה ללא האות וו והכוונה לעבר של יצחק. אצל יעקב בנו בהמשך ספר בראשית כתוב "ואלה תולדות יעקב (בראשית ל"ז, ב') והכוונה שיעקב נסמך על העתיד, על 12 בניו שבטי ישראל, ואצל ישמעאל אחיו של יצחק מופיע "ואלה תלדת ישמעאל" (בראשית כ"ה ,יב') שהוא ללא עבר וללא עתיד חי את הרגע בלבד (רחמים מלמד הכהן)

סיפור מכירת הבכורה בפרשתנו מעיד על כך יותר מכל.

 

תפקיד ההורים בחינוך הילדים

לאחר שנים של עקרות, רבקה אשת יצחק יולדת תאומים. עשיו הבכור ויעקב לאחריו. "ויגדלו הנערים ויהיה עשיו איש יודע ציד איש שדה ויעקב איש תם יושב אהלים" (בראשית כ"ה ,כז')

 

שני ילדים לאותם הורים וכל אחד שונה מאחיו כרחוק המזרח מהמערב. "כל י"ג שנה שניהם הולכים לבית הספר ושניהם באים מבית הספר. לאחר י"ג שנה זה הולך לבתי מדרשות וזה הולך לבתי עבודה זרה. אמר רבי אליעזר: צריך אדם להטפל בבנו עד י"ג שנה..." (בראשית רבה ס"ג)

 

שאלת תפקיד ההורים ורמת מעורבותם בחינוך ילדיהם היא סוגיה סבוכה. עד כמה יכולים ההורים לקבוע את אופי ההתנהגות של הילד? אין מחלקות בקרב כל העוסקים בתחום כי השפעתו של הבית בתוך מסגרת החינוך ועליה עצומה.

 

אישיותו של כל אחד מורכבת משלוש קומות, קומת המסד בה נמצאות תכונות האישיות עמן נולדנו. קומת הביניים המושפעת מהליך החִבֶרות, המשפחה והחברה בה גדלנו. וקומת המידות והתכונות אותן בחרנו לאמץ במודע ומבחירה. (נעם פרל) מכאן שחובת ואפשרות ההורים להשפיע בקומת הביניים בלבד.

 

המיצ"ב ועודף ההכנסה

תוצאות מבחני המיצ"ב שפורסמו לאחרונה והפערים העצומים ברמת החיים (נמדד על פי עודף הכנסה) בין מעמד הביניים לעשירון העליון מחדדות את הצורך בפעולה מהירה וארוכת טווח במערכת החינוך. הפערים ברמת החיים הם אחת הסיבות להגדלת הפערים בחינוך שלמעשה מגדילים את אי השוויון. זהו למעשה מעין כדור שלג שבמעופו אינו עוצר לרגע ומשמר את אי השוויון.

 

מפלגות ותיקות וחדשות מגייסות את הצורך בשינוי מבני במערכת החינוך לתוך מצע המפלגה, ובקרוב לתוך קמפיין הבחירות שלהן. עלינו לומר להן בקול בוטח: שבענו מהבטחות, חייבים חינוך טוב יותר.

 

יש מכירה או שמא הונאה?

" וַיָּזֶד יַעֲקֹב, נָזִיד; וַיָּבֹא עֵשָׂו מִן-הַשָּׂדֶה, וְהוּא עָיֵף. וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל-יַעֲקֹב, הַלְעִיטֵנִי נָא מִן-הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה... וַיֹּאמֶר, יַעֲקֹב: מִכְרָה כַיּוֹם אֶת-בְּכֹרָתְךָ, לִי. וַיֹּאמֶר עֵשָׂו, הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת; וְלָמָּה-זֶּה לִי, בְּכֹרָה. וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב, הִשָּׁבְעָה לִּי כַּיּוֹם, וַיִּשָּׁבַע, לוֹ; וַיִּמְכֹּר אֶת-בְּכֹרָתוֹ, לְיַעֲקֹב . וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ, וַיָּקָם וַיֵּלַךְ; וַיִּבֶז עֵשָׂו, אֶת-הַבְּכֹרָה" (בראשית כ"ה ,כט'-ל"ד)

 

האם יעקב, "איש תם יושב אוהלים", אינו כה תמים? גם כאן וגם בפעולת הערמה על אביו בקבלת הברכה מצטיירת תמונה שונה על יעקב אבינו. איש תם, אך מודע לסיטואציה ופועל בחכמה ובמהירות לניצול המצב לטובתו.

 

בפעם הראשונה בתורה מתקיים הליך מכירה. בפרשות הקודמות קנה אברהם את מערת המכפלה בכסף מלא. יעקב מוכר נזיד עדשים בתמורה לברכת הבכורה.

 

לכאורה, נראה כי יעקב מנצל את חולשתו ועייפותו של עשיו ובתחבולות משיג לעצמו את הבכורה. לדעת כל המפרשים, מתקיימים כל כללי המכירה: מחיר הוגן ושכנוע אפקטיבי בהגינות המחיר. "הספורנו" מסביר כי הבכורה שמכר עשיו ליעקב לא היתה נחשבת בעניו כלל, ואף הכתוב טורח לציין: "ויבז עשיו את הבכורה". "גם אחרי המעשה לא היתה הבכורה בעיניו בלתי ראויה לאותו המחיר שפסקו, ובכך נתבאר שלא נתאנה (הונה) המוכר כי לא היה הממכר שווה אצלו כך כך".

 

הרמב"ם בהלכות מכירה פסק כי אסור לקונה להונות את חברו. על רקע העליות החדות במחירי המזון, שפוקדים את המשק בימים האחרונים, מכביד יוקר המחיה על רוב המעמדות.

 

הרשתות מנצלות לא פעם את הלקוח ויוצרת מצגי שווא של מבצעי ענק המביאים תורים ארוכים לקופות הרשת ולאחר ימים מספר המחירים עולים. היכולת של הרשתות למכור במחירים אטרקטיביים מלמדת אותנו כי במקרים רבים שולי הרווח הגבוהים שלהן משאירים להן אפשרות לשחוק מעט את הרווח מעת לעת.

 

הממשלה ממנה וועדות על גבי וועדות לבדיקת יוקר המחייה ולבדיקת התחרותיות ועוד ועוד. פתיחת ענף התקשורת לתחרות היא סנונית ראשונה ולא מספקת.

 

"ויאמר אבימלך אל יצחק לך מעימנו כי עצמת ממנו מאוד" (בראשית כ"ו ,טז') החפץ חיים מסביר כי זה המקור לשנאת הגויים את ישראל. הפחד מהצלחתם. בימים בהם חיילי צה"ל מגנים על חבלי הארץ שלוחה להם ברכת יצחק ליעקב: "ויתן לך האלקים מטל השמים ומשמני הארץ ורב דגן ותירוש. יעבדוך עמים וישתחו לך לאומים ... אורריך ארור ומברכיך ברוך".

 

הכותב, מתי אלפר, הוא מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה, יועץ שיווקי ואסטרטגי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
מתי אלפר
צילום: באדיבות המרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה
מומלצים