סטודנטים מהעולם מסבירים ברשת
בעוד שישראל נערכת לפעולה קרקעית ומותקפת, ישנה קבוצה של סטודנטים זרים שעושה לילות כימים כדי להפיץ את מסר ההסברה הישראלי לעולם
יותר מ-70 סטודנטים המתגוררים במדינות שונות ברחבי העולם מסבירים את ישראל ברשת. בזמן מבצע עמוד ענן, הסטודנטים שנמצאים בישראל כדי לעשות תואר ראשון, התכנסו בחמ"ל ההסברה של אגודת הסטודנטים של המרכז הבינתחומי בהרצליה.
נכון, לצה"ל כבר יש דוברות, והפעם היא גם פועלות כראוי עם נוכחות מרשימה ברשת, אך מי שזוכר איך האינטרנט נראה במלחמת לבנון ב-2006, בוודאי יזכור כי הוא היה מלא בתעמולה אנטי ישראלית ללא תגובה הולמת. הפעם העניינים השתנו וברגע האמת, הפייסבוק והטוויטר של צה"ל מציגים חומר הסברתי מצוין באנגלית, שקל לכל אחד להפיץ. הבינתחומי בהרצליה, שימש גם בית לחמ"ל הסברה במלחמת עזה ב-2009.
עוד על מבצע עמוד ענן ב-ynet מחשבים:
עמוד ענן ברשת - המוזות לא שותקות
אסופת משחקים: מעבירים את הזמן בממ"ד
עוד אחד פחות אחד
אז כמה זה כבר יעיל להושיב 70 איש מול מחשבים ושידברו עלינו לטובה? לפי אורן כוכבי, מומחה רשתות חברתיות המתנדב באגודה, יש לזה השפעה משמעותית. "אלו הזירות שמניעות את דעת הקהל, מי שקורא ורואה את הדברים יודע שזה לא שופר של בעל אינטרס או ממשלה, אלא מידע אמין ללא סינון".החמ"ל פועל בשיתוף משרד ההסברה והתפוצות ומקבל את האינפוגרפיקות והמידע היבש מצה"ל ומשרד ראש הממשלה. אך גם מדעותיהם הפרטיות של המתנדבים, שאם לא ניחשתם עד כה, הם בעד ישראל מאוד. החמ"ל פועל על פי אסטרטגיה דומה לקמפיין פרסום של מוצר, כשהצוות שם דגש על תחום אחר כל פעם. כרגע הם דוחפים את עמוד הפייסבוק Israel Under Fire שאותו הצליחו להקפיץ תוך לילה ל-2500 לייקים.
מתנדבת אמריקאית בחמ"ל, קרן יוסף מספרת "אני עושה מילואים אבל הפעם לא קראו לי, אז החלטתי שאני בכל זאת רוצה לקחת חלק בעניין ולעשות ככל שאני יכולה". "ברגע ששמעתי על ההתארגנות, החלטתי לעשות מאמץ ולהפיץ את המסר באנגלית".
החמ"ל גם נקט בטקטיקה של שיווק גרילה, כשהם נכנסים לעמודים של חברות כמו H&M ולוריאל בפייסבוק ומפיצים הודעות בנוסח "איך אני אוהבת להתאפר בבוקר, רק חבל שבישראל יורים עלי בבוקר". ההודעות נשארו שם לא יותר מ-5 דקות אבל הם מלאי תקווה שזה הצליח להגיע למישהו. מחיקה מעמוד מסחרי בפייסבוק היא לאו דווקא פעולה אנטי ישראלית, אפשר לצפות לתגובה דומה גם אם פלסטינים יפרסמו דבר כזה על קיר של חברות מסחריות.
תגובות בעולם
התגובות בינתיים נעות בין הסכמה עיוורת לתוקפנות אגרסיבית. "יש המון אהדה, לייקים ותגובות, ואנשים שמחים לשמוע את הצד השני" אומר כוכבי. "לכל מטבע יש שני צדדים ויש אנשים שחושבים שהדעה שלהם היא נכונה, אבל אנחנו לא יורדים לרמה של קללות או הופכים את הכל לוויכוח פוליטי".
החמ"ל ישאר פתוח גם במהלך סוף השבוע ואם תרצו גם אתם להתנדב תוכלו לפנות למייל hasbaraidc@gmail.com.