שתף קטע נבחר

הנכונות להעסיק מילואימניקים עולה - ובקרוב תרד

מסקר שנערך בין מנכ"לים, סמנכ"לים, אנשי משאבי אנוש וחשבי שכר עולה כי בעת מבצע צבאי הנכונות להעסיק מילואימניקים עולה. אך עם שוך הקרבות חוזרים למציאות העגומה בה מעדיפים לוותר על מי שטוחן מילואים

מנתוני סקר שבוצע בימים האחרונים בעת מבצע "עמוד ענן" עולה כי חלה עלייה בנכונות בתי עסק וחברות להעסיק עובדים שנאלצים להיעדר מעבודתם לצורך שירות מילואים.

 

 

הנתונים מעודדים אבל אין סיבה של ממש לפתח אופטימיות לגבי העסקתם של אלו המגוייסים תכופות: עוקץ מערכות בחנו את עמדת בעלי העסקים והחברות או גורמים רלוונטיים בארגון בעניין זה במהלך כל מבצעי הלחימה בשנים האחרונות - "חומת מגן", מלחמת לבנון השנייה ו"עופרת יצוקה",  ושבו לבחון זאת שוב כחודשיים לאחר מכן.

 

הנתונים שעולים מהסקרים מלמדים כי השוק מבצע "תיקון שלילי אך בתום חודשיים מתום המבצע - שיעור המעסיקים המעוניינים להעסיק את המילואימניקים יורד באופן ניכר.

 

קהל נסקרים ואופן ביצוע

התשובות סופקו באופן אנונימי על ידי 240-220 נסקרים: מנכ"לים, סמנכ"לים, אנשי משאבי אנוש וחשבי שכר.

העסקים חולקו למספר קטגוריות : קטנים - עד 30 עובדים, בינוניים - עד 80 ועסקים גדולים, שהעסיקו/מעסיקים סה"כ בין 8,700 עד 11 אלף עובדים.

 

עסקים קטנים

מנתוני הסקר שבוצע במהלך מבצע חומת מגן עולה כי כ-24% מקרב הנשאלים מבתי העסק הקטנים, יעדיפו שלא להעסיק עובדים המשרתים במילואים. כחודשיים לאחר מכן, בסקר נוסף שבוצע התברר כי שיעורם עלה לרמה של 29.3%. במהלך מלחמת לבנון השנייה, חלה ירידה בשיעור בעלי העסקים הקטנים שהעדיפו שלא להעסיק עובדים אלו, לרמה של 12.1%, אולם גם במקרה זה, בסקר שנערך כחודשיים לאחר מכן הוברר כי שיעורם קפץ באופן משמעותי ביותר – לרמה של 32.5%.

 

חוקיות זו באה לידי ביטוי גם בסקר שבוצע במהלך מבצע עופרת יצוקה: במהלך המבצע, כ-11.6% מהנשאלים השיבו על כך בשלילה אולם בסקר הנוסף שבוצע, התברר כי הסירוב להעסיקם קפץ לרמה של 36.6%.

 

אי לכך, הנתון "המעודד" שעולה מהסקר האחרון שבוצע במהלך מבצע עמוד ענן, על פיו שיעור בעלי העסקים הקטנים שיסרבו להעסיק עובדים אלו עומד על 9.2%, אינו מעודד כלל.

 

עסקים בינוניים

בקרב העסקים הבינוניים הנכונות להעסיק עובדים אלו גדולה יותר, אולם עדיין, מדובר בנתונים מדאיגים: במהלך חומת מגן השיבו כ-18.7% מהנשאלים כי יעדיפו שלא להעסיק משרתי מילואים, אולם כחודשיים אחר מכן, שיעור המסרבים קפץ לרמה של 22.4%.

 

אומנם, במהלך מלחמת לבנון השנייה, ירד שיעור המעסיקים שיעדיפו שלא לעשות כן ל-8.7%, אולם בסקר הנוסף שבוצע התברר כי שיעורם נסק לרמה של 25.7%.דעת קהל הנשאלים במהלך מבצע "עופרת יצוקה", העלה כי כ-8.9% מהם יסרבו להעסיק משרתי מילואים, אך גם במקרה זה, לאחר חודשיים ימים, השוק ביצע תיקון שלילי ושיעורם המריא לרמה של 27.9%.

 

נדמה כי מצבם של משרתי המילואים המחפשים עבודה בחברות בינוניות מעולם לא היה טוב יותר, נתוני הסקר האחרון שבוצע במהלך מבצע "עמוד ענן" מגלה כי רק 4.7% מהנשאלים יעדיפו שלא להעסיקם. אולם, החוקיות שנשתמרה במהלך הסקרים הקודמים שבוצעו, עלולה להפוך את הקערה על פיה ולהעמיד רבים מהם בפני שוקת שבורה.  

 

עסקים גדולים

התמונה המתבררת מעיבוד תשובות הנסקרים - בקרב החברות הגדולות, טובה בהרבה משאר הסקטורים, אולם רחוקה מלהיות משביעת רצון: במהלך מבצע "חומת מגן", כ-8.4% מהנסקרים השיבו על כך בשלילה אולם לאחר מכן,

 

בסקר הנוסף שבוצע - מספרם עלה בשיעור נמוך יחסית – לרמה של 10.1%. הסקר שנערך במהלך מלחמת לבנון השנייה העלה כי כ-5.4% מהמשיבים מעדיפים שלא לעשות זאת, נתון שקפץ בשיעור ניכר בסקר שבוצע לאחר מכן, לרמה של 10.2%. נכונות המשיבים מקרב העסקים הגדולים במהלך מבצע "עופרת יצוקה" גבוהה: רק כ-3.7% מהם השיבו על כך בשלילה, שיעור שקפץ בסקר הנוסף שנעשה לרמה של 10.3%.

 

הנתון שעולה מהסקר האחרון שבוצע במהלך "עמוד ענן" מלמד כי שיעורם עומד על 2.1% בלבד.

 


מעדיפים לא להעסיק מילואימניקים

מעדיפים לא להעסיק מילואימניקים
המבצע ופרק הזמן במהלך הלחימה חודשיים לאחר כן
חומת מגן - 29 במרס עד 10 במאי 2002    
עסקים קטנים 24.3% 29.3%
עסקים בינוניים 18.7% 22.4%
עסקים גדולים 8.4% 10.1%
מלחמת לבנון השנייה - 12 ביולי עד 14 באוגוסט 2006    
עסקים קטנים 12.1% 32.5%
עסקים בינוניים 8.7% 25.7%
עסקים גדולים 5.4% 10.2%
עופרת יצוקה - 27 בדצמבר 2008 עד 18 בינואר 2009    
עסקים קטנים 11.6% 36.9%
עסקים בינוניים 8.9% 27.9%
עסקים גדולים 3.7% 10.3%
עמוד ענן - 14 בנובמבר עד 21 בנובמבר    
עסקים קטנים 9.2%  
עסקים בינוניים 4.7%  
עסקים גדולים 2.1%  

 

לדברי עמי ברגמן, מנכ"ל משותף בחברת עוקץ מערכות אשר מתמחה בשעוני נוכחות, ניהול מערכות שכר ובפתרונות נוכחות סלולריים: "מדובר בנתונים אשר אסור בשום פנים ואופן לעבור עליהם לסדר היום אולם לדעתי, במרבית המקרים, הסיבה לכך אינה התנהלות אינטרסנטית חסרת מצפון של בעלי העסקים הקטנים. קשיי ההשרדות של סקטור זה מחייבים אותו לא אחת לקבל החלטות מתוך מצוקה קיומית  –תזרימית של ממש, אשר מאלצת אותו לדחוק הצידה כל שיקול ערכי אחר".

 

"הפיתרון אינו טמון רק באכיפה, אלא במתן סיוע של ממש, לרבות מציאת פתרונות אשראי זמינים שיחלצו אותם מהמחנק שהם שרויים בו. כך או אחרת, מדובר על אות קלון על פתחו של בית העסק".

 

מיכה אבני, מנכ"ל פנינסולה פיננסים, העוסקת באספקת אשראי חוץ בנקאי לעסקים קטנים ובינוניים, מחזק את דברי עמי ברגמן ומוסיף כי: "בית עסק קטן ובינוני צריך לחשוב כמו חברות גדולות אשר הבינו על בשרן כי יש לאמץ את גישת - Triple Bottom Line , על פיה, אין להתבונן רק על "השורה תחתונה" – שורת הרווחיות, אלא תועלת חברתית וסביבתית".

 

"אף אם השיקול הערכי אינו עומד מול עיניו של בעל בית העסק, עליו לזכור היטב כי במציאות בה כל ציוץ, הופך תוך דקות לשאגה, מוטב כלל לא לקחת את הסיכון. במדינה בה הציבור מקדש את אנשי המילואים זו טעות חמורה לסרב להעסיקם. הנזק התדמיתי החמור שיגרם לו אם הדבר יובא לידיעת הציבור, עולה אין ספור מונים על הרווח הקטן שהוא יפיק מכך".

 

מיכה ממליץ לבעלי העסקים שמעסיקים מילואימניקים לנהוג בצורה אתית כלפי עובדים ועובדים פוטנציאלים הנמנים על מערך המילואים. "אני מאמין שלעסקים קטנים יש חשיבות עליונה להתנהלות אתית. מי שמתנהל בצורה אתית מצליח יותר – עובדים שלו, ספקים שלו ולקוחות שלו מכבדים אותו ונשארים אתו לאורך זמן והדבר מתורגם גם לרווח כספי".

 

"לאורך זמן, הוכח חד משמעית כי התנהלות אתית מקנה לבית העסק חוסן. בשוק קטן, מוניטין זה הכל, ומוניטין נבנה ממעשים אתים. העסקת מילואימניקים ותמיכה בהם זה מעשה אתי ממדרגה ראשונה במדינת ישראל שכל בעל עסק צריך להתגאות בו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מירי נחמיאס
אבני: לא להתבונן רק על שורת הרווחיות
צילום: מירי נחמיאס
ברגמן: אסור לעבור לסדר היום
צילום: אבי רוקח
חרב הפיטורים עדיין תרחף (למצולם אין קשר לכתבה)
צילום: גיל יוחנן
מומלצים