ניית'ן פיליון: "אני אנג'לה לנסברי רק בלי הנאחס"
"זו סדרה מאוד מציאותית. לא מודרנית מדי, לא CSI, ויש בה כל המרכיבים הנכונים: מתח, הומור ואהבה", מספר בראיון בלעדי השחקן ניית'ן פיליון, המגלם מחבר ספרי מתח בסדרה "קאסל". וגם: איך מתקשרים עם מעריצים בלי לצאת מהבית
שבע שנים הספיקו לניית'ן פיליון כדי להפוך לאייקון חנוני. זה התחיל כקפטן מלקולם ריינולדס, התפקיד הידוע ביותר שלו בסדרה "פיירפליי", והמשיך עם העבודה על מספר פרוייקטים של ג'וס ווידון, מי שהביא למסך הקטן את "באפי, ציידת הערפדים" ולקולנוע את "בקתה ביער" ו"הנוקמים", מה שהפך את כוכב אופרות הסבון לשעבר למוקד משיכה גדול של קהל, איך נקרא לזה, קצת מרובע. אבל בפיליון יש הרבה יותר מאשר מכנסיים צמודים ואקדח.
מה עוד קורה בערוץ הטלוויזיה של ynet:
"גיבורי תרבות": יוני רכטר גיבור-על
פרידה מלארי האגמן: יחסי אהבה-שנאה
אמא ואבא'ז: חשובה ובוטה, אך לא אמינה
כך לדוגמה, הוא מאוד אוהב לקרוא. הכל, אבל בעיקר ספרי פנטזיה. פיליון גדל עם שני הורים שהיו מורים לספרות אנגלית כך שהקריאה זורמת אצלו בדם: "אין ספק שלספרים יש חלק גדול במי שאני היום", הוא אומר. הספרים הם גם החוט המקשר בגינו נפגשנו לראיון בלעדי.
הסדרה בכיכובו, בה הוא מגלם את דמותו של ריצ'ארד קאסל, עוסקת במחבר ספרי מתח, שהרג את הדמות הראשית בסדרת הספרים שלו, נמצא בחסם יצירתי ומוצא עצמו במחלקת הפשע של ניו יורק המחקה את אחד מספריו. החלון החדש הזה לעולם הפשע קוסם לו, והוא משתמש בקשריו עם ראש העיר על מנת שיוכל להתלוות לבלשית קיית בקט (סטאנה קאתיק). קאסל מחליט להשתמש בבקט כמודל לדמות הראשית בסדרת הספרים החדשה שלו. בעוד שהיא עצמה, קוראת נלהבת של ספריו לא מתרגשת במיוחד מהצל החדש, אולם לאט לאט מתקרבת אליו ואף מתחילה להעזר בו בפענוח המקרים שבחקירתה, בין היתר חקירת הרצח של אימה.
הסדרה שזכתה לאהבת הקהל בארצות הברית והעולם נמצאית כבר בעונתה החמישית, המשודרת ב-yes (רביעי, 22:00, yes אקשן). "יש ב'קאסל' משהו מאוד אמיתי", מסביר פיליון למה לדעתו הסדרה כל כך מצליחה. "הדמויות בה לא נראות תלושות אלא יכולות להתחבר לכל אחד ואחת מאיתנו. הן מאוד מציאותיות. חוץ מזה, מדובר בסדרת מתח מהסוג הקלאסי. לא מודרנית מדי, לא CSI, לא המון טכנולוגיה, ויש בה את כל המרכיבים הנכונים: מתח, הומור ואהבה".
אתה בעצם הגרסה הגברית של אנג'לה לנסברי מרצח במשיכת קולמוס?
"מצחיק. מאוד אהבתי את הסדרה הזו. נכון, שתי הדמויות פותרות תעלומות וגם שתיהן חוטאות בכתיבה, אבל שם מקרי הרצח היו מתרחשים במקום אליו הדמות של לנדסברי הגיעה. היא באה לבקר חברים, יום אחרי נרצח שם מישהו. היא נסעה ברכבת, באותו הלילה התבצע שם רצח. אני חושב שהיא פשוט הביאה איתה נאחס. מין מזל רע שכזה. אני לא חושב שקאסל הוא אותו הדבר".
בסוף העונה הרביעית, לאחר המון פיתולים בעלילה ורכבת הרים רגשית, בקט (שעזבה בינתיים את המחלקה) וקאסל הופכים לזוג ומממשים את אהבתם. נסיון קודם של שנים בסדרות טלוויזיה מלמד שבמקרים רבים מה שהצליח להחזיק את הסדרה בחיים היתה דווקא האהבה הלא ממומשת של גיבוריה, ראו ערך סדרת המתח הידועה משנות השמונים "בלשים בלילה", בכיכובם של ברוס וויליס וסיביל שפרד.
אתה חושש שקללת "בלשים בלילה" תחזור על עצמה?
"תראי, העונה החמישית מתחילה ביום שאחרי, השניים כביכול במערכת יחסים אבל היא לא פותרת אף בעיה בינהם. לדעתי, היא רק תעורר בעיות גדולות יותר. שתי הדמויות האלה ישארו אותן הדמויות שהצופים הכירו עד עכשיו. הוא ימשיך להיות קוץ בתחת והיא עדיין לא פנויה רגשית. העובדה שהם ביחד לא תשנה את זה.
"אני תמיד הייתי מאוד נחרץ באשר לדעה שלא צריך לשים את השניים האלה ביחד. אבל אני חושב שהכותבים שלנו היו מאוד חכמים באופן שהם עשו את זה. כאילו כל מה שהיה עד עכשיו, זו רק הקדמה ועכשיו בעצם אפשר להתחיל. עכשיו זה הדבר האמיתי".
השאלה היא אם הם ביחד או שמדובר במשהו חד פעמי?
"היוצרים לא מנסים להתרחק מההחלטה שהם לקחו. אני חושב שזו היתה הבעיה ב"בלשים בלילה". הם היו ביחד ואז הם התרחקו אחד מהשניה וזה שונה ממה שקורה אצלנו. לדעתי, זה חלק מהעניין של להשאיר את הסדרה מרעננת ומחדשת. זו תמיד בעיה אבל אני חושב שהיוצרים שלנו איכשהו מצאו את הסוד, בינתיים לפחות".
קאסל השתנה במהלך העונות?
"בוודאי. בהתחלה קאסל היה אדם שלא היה אכפת לו ממוות של אחרים, הוא היה ממש אדיש לזה. הוא היה אדם שמרוכז בעצמו, ילדותי, ההצלחה באה לו בקלות, הוא נסמך מאוד על הקסם שלו בחיים ונדמה היה כאילו לא אכפת לו שרצח משפיע על חיים של אנשים. אז הדברים האלה השתנו. הוא יותר רגיש לסביבה ולאנשים, הוא רוצה להכנס לקשר מחייב, אין ספק שחלק מהמגרעות שלו ילכו איתו לאורך כל הדרך, אבל לגמרי אפשר להבחין בשינוי".
איך אתה עושה את זה כשחקן?
העובדה שהסדרה נמצאת על המסך כל כך הרבה זמן מהווה מבחינתי יתרון. זה נותן לי יותר זמן להכיר את הדמות שלי, לפתח אותה, להזדהות איתה. מבחינתי זה גם דבר חדש כי הזמן הרב ביותר עד היום שהייתי על המסך בסדרת טלוויזיה הוא ארבע שנים. אז שברתי שיא אישי".
העובדה שפיליון מופיע על בסלון של הרבה צופים ברחבי העולם כבר מספר שנים, גרמה לכך שמעריצים רבים מרגישים כי יש להם קרבה מסוימת לשחקן ובטח לדמות שהוא מגלם. "אני לא יוצא מהבית הרבה, אז טוויטר היום הוא כלי בו אני נעזר על מנת לתקשר עם המעריצים של הסדרה. אני אוהב את הגורם המיידי של
זה. בימים בהם עשיתי תיאטרון קיבלתי תגובה מיידית מהקהל. ללא ספק יש פחות מחיאות כפיים בטלויזיה. מהבחינה הזו, טוויטר בשבילי זה אמצעי נהדר לראות איפה המעריצים נמצאים ומה מעניין אותם. הם לגמרי כותבים לי מה הם חשבו על פרק מסוים ששודר ואיך הם רואים את העלילה מתפתחת".
נדמה שיש לך הצלחה גדולה עם הקהל. אנשים עדיין זוכרים לך את "פיירפליי", נכון?
"אני חושב שב'פיירפליי' היתה יותר הסדרה ופחות אני. בפסטיבל קומיק-קון האחרון היה פאנל איחוד של שחקני ויוצרי הסדרה. יצאתי לבמה והיו שם שבעת אלפים אנשים שבאו להביע את אהבתם לסדרה שכבר לא נמצאת באוויר כמה שנים. אני תמיד מתרגש מהפאנלים האלה אבל אני חייב לציין שהפעם עלו לי ממש דמעות בעיניים. את קולטת שלפני עשר שנים פיירפליי הביאה אותי לקומיקון בפעם הראשונה? זה היווה מעין סגירת מעגל עבורי".
ומה עם 'קאסל'? כמה שנים אתה עוד רוצה שהסדרה תרוץ?
"זו שאלה ממש טובה. מה שאני אוהב בסדרות בריטיות הוא שיודעים לסיים אותן באקורד חזק כשהן עדיין במיטבן. הם לא נותנים להן לגווע לאיטן. זה מה שאני מקווה שיקרה גם כאן. אני חושב שאנחנו יכולים לתת עוד עונה שישית אולי שביעית אבל רק במידה וזה יהיה חזק מספיק. אני רוצה לסיים חזק."