שתף קטע נבחר
 

ברררר: צילום בתנאי קור קיצוני

יש מקומות בהם החורף קשה באמת, אבל גם שם צריך לצלם. כך יש לנהוג בקור של מינוס 20 וכך שומרים על האצבע המצלמת מפני קיפאון

החורף מביא איתו הזדמנויות לצילום תופעות טבע מרהיבות ובעלי חיים שאותם לא צריך ללמד דבר על קור. אולם, כשהטמפרטורות מתחילות לנשור בקיצוניות אנו נכנסים לטריטוריה חדשה שבה משתנים חוקי המשחק. צילום בתנאי קור מציב מספר אתגרים לצלם ולציוד הצילום. החל מסוללות המתרוקנות בקצב מהיר וכלה בכוויות קור. הצילום בקור הוא עניין שונה לגמרי המחייב הכנה מוקדמת ומודעות. יצאנו לטיול פוטוטבע בלפלנד וגילינו שיש פתרונות קלים לחלק מן הבעיות.

 

(אבן מכוסה שכבת של שלג טרי ופודרתי (צילום: זיו שנהב, גליץ) (צילום: זיו שנהב, גליץ)
(אבן מכוסה שכבת של שלג טרי ופודרתי(צילום: זיו שנהב, גליץ)

 

עיבוי

עיבוי (condensation) עלול להוות צרה רצינית לצלמים בקור. בדומה ליום קר בו שמשת הרכב מתכסה אדים מצידה הפנימי כשמפעילים חימום, כך העדשה ופנים המצלמה עלולים להתכסות בלחות מזיקה אם תכניסו אותה קפואה לחדר או מכונית חמה. אם עשיתם בעבר סקי ואתם ממושקפים, אתם וודאי מכירים את התופעה בה הזגוגיות מתכסות ערפל. כעת דמיינו את הלחות הזו בתוך העדשה והמצלמה שקניתם.

 

עיבוי מתרחש מכיון שאוויר קר מסוגל להכיל פחות לחות מאוויר חם. ברגע שמכניסים ציוד קפוא לחדר חם מתרחש במהירות רצף הדברים הבא: הציוד הקפוא נוגע באוויר החם ומקרר אותו. מכיוון שהאוויר הקר לא יכול להכיל את הלחות מתרחש עיבוי ונוצרת שכבת מים. כעת אם תחליטו להוסיף חטא על פשע ותחזירו את הציוד הלח למקום הקפוא מובטחת לכם שכבה דקה קפואה או במקרה פחות טוב שכבת קרח נאה על העדשה.

 

ילד פיני,עושה סקי – הילדים בלפלנד כבר מגיל שנתיים על מגלשיים (צילום: זיו שנהב, גליץ) (צילום: זיו שנהב, גליץ)
ילד פיני,עושה סקי – הילדים בלפלנד כבר מגיל שנתיים על מגלשיים(צילום: זיו שנהב, גליץ)

 

מניעת עיבוי

הדרך הטובה ביותר למנוע עיבוי היא להרגיל את הציוד באיטיות והדרגתיות לטמפרטורה החדשה. אם ברשותכם תיק צילום יעודי ואיכותי הכניסו אליו את המצלמה הקפואה והקפידו לסגור אותו היטב. כעת הכניסו את התיק לחדר החם והניחו לו בסבלנות להתחמם. כמה שיותר זמן יותר טוב. מנסיוני, במעבר ממינוס 20 לפלוס 20 מעלות צלסיוס לקח לציוד יותר משעתיים להתאקלם. אם אין ברשותכם תיק צילום שיבודד את המצלמה, הכניסו את המצלמה לשקית נילון ואיטמו אותה. את השקית עטפו במעיל והכנסו למקום חם והמתינו בסבלנות שהמצלמה תגיע לטמפרטורת החדר. השקית כולאת את האוויר עם הלחות היחסית מהמקום הקר, ומפרידה אותה מהאוויר הלח יותר בחדר החם. כך העיבוי יתרחש על השקית ולא על המצלמה. אם אתם חסרי סבלנות לראות את התמונות, הוציאו את כרטיס הזכרון לפני שאתם נכנסים לחדר החם. אם בכל זאת המצלמה נרטבה יבשו אותה בעזרת ניר סופג (זהירות לא לשרוט את העדשה), והכניסו אותה לתיק קר. בכל מקרה אל תצאו עם ציוד רטוב לאוויר הקפוא כדי למנוע התקרחות.

 

לילית שלג עושה פוזות לצלם בגן החיות של רנואה (צילום: זיו שנהב, גליץ) (צילום: זיו שנהב, גליץ)
לילית שלג עושה פוזות לצלם בגן החיות של רנואה(צילום: זיו שנהב, גליץ)

 

שלג

רוב מצלמות החובבים אטומות בצורה סבירה לכמות מועטה של רטיבות ולכן אם מעט שלג נוגע במצלמה לא צריך לדאוג יותר מדי. במקרה של שלג קל בדקו אחת לכמה זמן שהעדשה שלכם נקיה מפתיתי שלג שעלולים להופיע בתמונות. ספגו רטיבות בזהירות מהעדשה ונקו אותה עם מטלית מיקרופייבר. בכל מקרה אל תנשפו את הבל פיכם על העדשה בכדי למנוע קרח. במקרה ויורד שלג בכמות גדולה מומלץ להגן על הציוד עד יחלוף זעם. הכניסו את המצלמה לתיק צילום, כובע (לא זה שעל ראשכם) או לשקית. הזהרו לא לכלוא את המצלמה עם שלג בשקית או בתיק.

 

 

כפור מצטבר על שלט הולכי רגל בעיר (צילום: זיו שנהב, גליץ) (צילום: זיו שנהב, גליץ)
כפור מצטבר על שלט הולכי רגל בעיר(צילום: זיו שנהב, גליץ)

 

סוללות

סוללות נגמרות מהר יותר בקור ולכן חיוני לקחת לפחות סוללה אחת נוספת. את הסוללה הנוספת אל תשמרו בתיק הצילום כי היא תקפא בו. אחסנו את הסוללה הנוספת בכיס של בגד פנימי מתחת למעיל וקרוב לגוף החם. אם אתם מצלמים עם גריפ שבו נמצאת הסוללה הנוספת שלכם, שקלו סוללה שלישית או שמרו אחת משתי הסוללות בכיס. סוללה שנגמרה החזירו לכיס החם ותגלו שיש סיכוי גבוה שהיא תחזור לחיים אחרי שתתחמם. זו עוגמת נפש לא קטנה למצוא את עצמכם מול הזוהר הצפוני או דוב קוטב כשהמצלמה לא משתפת פעולה.

 

הצטברות כפור מסביב ועל העדשה (צילום: זיו שנהב, גליץ) (צילום: זיו שנהב, גליץ)
הצטברות כפור מסביב ועל העדשה(צילום: זיו שנהב, גליץ)

 

אופניים קבורים בשלג (צילום: זיו שנהב, גליץ) (צילום: זיו שנהב, גליץ)
אופניים קבורים בשלג(צילום: זיו שנהב, גליץ)

 

כפפות

נודה באמת, לצלמים כפפות הן אילוץ לא נוח. בחירה לא טובה של כפפות תמנע תפעול מהיר ויעיל, ויחד עם החשש לשמוט את המצלמה, הרבה צלמים פשוט מוותרים על כפפות לחלוטין. הדבר מוביל במהירות לאצבעות רדומות וזו דרך מהירה ובטוחה לכוויות קור. הפתרון בו אני משתמש ושהוכח נוח מאד הוא לבישת שתיים או שלוש שכבות של כפפות בהתאם לקור. מומלץ שזוג הכפפות הראשונות יהיו דקות ועליהן לבשו זוג כפפות עבות יותר המאפשרות לחשוף את קצות האצבעות. על הזוג השני ניתן בתנאים קיצוניים ללבוש זוג כפפות עבות במיוחד. בזמן הצילום, הורידו את החלק העליון וחשפו את האצבעות עם הכפפות הדקות וצלמו בנוחות. בקור קיצוני ניתן להשתמש בשקיות חום כימיות ששומרים בכיס המעיל. ניתן להשיג את הכפפות והשקיות ברוב חנויות המחנאות והטיולים.

 

מצבי צילום נוחים גם עם כפפות (צילום: זיו שנהב, גליץ) (צילום: זיו שנהב, גליץ)
מצבי צילום נוחים גם עם כפפות(צילום: זיו שנהב, גליץ)

 

סביבה מקפיאה, סיבוב על מזחלות האסקי בעולם לבן (צילום: זיו שנהב, גליץ) (צילום: זיו שנהב, גליץ)
סביבה מקפיאה, סיבוב על מזחלות האסקי בעולם לבן(צילום: זיו שנהב, גליץ)

 

לסיכום

במזג אוויר קיצוני ניתן לצלם תמונות ייחודיות מרשימות ומרגשות. הכנה מוקדמת והקפדה על מספר כללים ישפרו את הסיכוי שתחזרו הביתה בריאים ושלמים עם ציוד תקין ולא פחות חשוב עם כרטיסי זיכרון עמוסים תמונות נפלאות.

 

זיו שנהב הוא צלם עצמאי, מדריך צילום בגליץ בית הספר לצילום ומדריך פוטוטבע ללפלנד וגיאורגיה.

 


 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: זיו שנהב, גליץ
גם הלילית נמצאת בקור קיצוני
צילום: זיו שנהב, גליץ
מומלצים