שתף קטע נבחר
 

חשד: נחום ביתן עבר על חוק ההגבלים העסקיים

רשות ההגבלים העסקיים זימנה את בעלי רשת יינות ביתן לחקירה תחת אזהרה, בחשד כי לא דיווח על חלק מהרכישות שביצע בשנים האחרונות ושהפכו אותו לשחקן מרכזי בשוק הקמעונאות. אישור עסקת המיזוג עם כמעט חינם עלול להתעכב

רשות ההגבלים העסקיים מנהלת חקירה נגד חברת יינות ביתן ובעליה נחום ביתן בחשד לעבירה על חוקי ההגבלים העסקיים, כך נודע ל"כלכליסט". ביתן חשוד כי עבר על חוקי ההגבלים בכך שלא דיווח על שורה של רכישות מרכולים שביצע בשנים האחרונות.

 

 

חקירתו של ביתן נערכת במקביל לבדיקת רשות ההגבלים את הרכישה של צים שיווק, המפעילה את הרשת הקמעונאית כמעט חינם, על ידי יינות ביתן, ולא בהכרח תשפיע על אישור עסקה זאת. עם זאת, ייתכן שאישור עסקת המיזוג יתעכב. אך בהחלט ייתכן שרשות ההגבלים תאשר את העסקה עם צים שיווק עוד בטרם הסתיימה החקירה כנגד ביתן והרשת שבבעלותו. אך קיימת גם אפשרות שהחקירה נגד ביתן תסתיים אבל ברשות ההגבלים לא יעניקו אישור לביצוע רכישת צים שיווק.

 

החקירה נגד ביתן החלה לפני כחודש, עם הגשת הבקשה של צים שיווק ויינות ביתן לרשות ההגבלים לאשר את העסקה ביניהן. כאשר החלה רשות ההגבלים העסקיים בבדיקה העסקה שתהפוך את יינות ביתן לרשת הקמעונאית השלישית בגודלה בישראל, התבררה לאנשיה עובדה מפתיעה: כמעט כל הרכישות של יינות ביתן בשנים האחרונות, יותר מ־10 רכישות שהפכו אותה לאחד השחקנים המשמעותיים בשוק המזון, בוצעו בלי שניתן להן אישור מהממונה על ההגבלים.

 

מחנות משקאות לרשת בעלת 27 סניפים

רשת יינות ביתן, שמחזיקה כיום ב־27 סניפים ברחבי הארץ, נולדה מחנות משקאות קטנה באשקלון בבעלות אביו של נחום ביתן. ב־1994 פתח ביתן הבן סופרמרקט ליד החנות של אביו ובחר לקרוא לו בשם יינות ביתן. כמה שנים מאוחר יותר, פתח ביתן שלושה סופרמרקטים נוספים.

 

ב־2006 רכש ביתן ארבע חנויות של רשת הסופרים היפר רמה ב־250 מיליון שקל. רכישה זו הכפילה את מחזור המכירות השנתי של יינות ביתן, והעמידה אותו על 600 מיליון שקל. שנה מאוחר יותר, ב־2007, רכש ביתן תמורת 121 מיליון שקל גם את הרשת הפרטית יד יצחק שהחזיקה בשלושה סניפים - בכפר סבא, פתח תקווה וראש העין - ונכנס לראשונה לפעילות במרכז הארץ.

 

ב־2008 רכש ביתן את הסופרמרקט משב מרקט באילת תמורת 8 מיליון שקל, ובשנים שלאחר מכן המשיכה רשת יינות ביתן להתרחב והקימה סניפים בנתניה, במודיעין, בחדרה, בהרצליה ובאיירפורט סיטי. רשות ההגבלים העסקיים חושדת שבמרבית הרכישות, אם לא בכולן, לא ביקש ולא קיבל ביתן את אישור הממונה על ההגבלים.

 

הרשות בודקת כל מרכול שנרכש בנפרד

לאחר שהתברר לאנשי הרשות כי הרכישות לא קיבלו את אישור הממונה, הועבר הנושא לטיפול מחלקת החקירות שזימנה את ביתן לחקירה תחת אזהרה. הרשות חוקרת כל מרכול שנרכש בנפרד ובודקת אם הרכישה היתה חוקית, בעיקר לאור העובדה שרשת יינות ביתן מרוכזת במספר מצומצם של ערים באזור השפלה.

 

350 מיליון שקל עבור רשת כמעט חינם

לכל אורך החקירה, ביתן שיתף פעולה עם הרשות ומסר את כל הידוע לו כולל הצגת המסמכים שהתבקש לספק. למעשה, החקירה נגד ביתן החלה בעקבות המידע שמסר הוא עצמו. ביתן טען בחקירתו ברשות כי מדובר בטעות שנעשתה בתום לב ומחוסר ידיעה.

 

בעסקה שנחתמה לפני כחודש רכשה יינות ביתן את רשת כמעט חינם מידי האחים רני ועדי צים, שמחזיקים ב־75% ממניות צים שיווק (37.5% לכל אחד). רשת יינות ביתן שילמה 350 מיליון שקל עבור כמעט חינם, שבבעלותה 33 סניפים, ובסיום העסקה תמחק את מניותיה של צים שיווק מהמסחר בבורסה.

 

בטרם סגירת העסקה תחלק צים שיווק דיבידנד של 80 מיליון שקל לבעלי המניות, שיכלול גם את הרווחים של כמעט חינם ברבעון השלישי של 2012.

 

עסקת הרכישה תהפוך את יינות ביתן לרשת שמחזורה הכספי יגיע ל־2.9 מיליארד בשנה. הרשת תשתווה בגודלה לרשת רמי לוי, שהיא כיום רשת הקמעונאות השלישית בישראל, ותהיה לה פריסה בצפון הארץ שתספק כמעט חינם ופריסה בדרום הארץ שתתרום יינות ביתן. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים