עובדי משרד התחבורה יחזרו לחקור תלונות
מאז בוטל צו פיקוח על התחבורה הציבורית, נאלצים שופטים להפסיק הליכים משפטיים נגד חברות אוטובוסים ומוניות שאינן מעניקות שירות ראוי. כדי לאפשר לנוסעים להתלונן בכל זאת, מגבשים משרדי הממשלה פתרון - הסמכת עובדי משרד התחבורה לחקירה וגביית עדות
מתקנים את המחדל? עובדי משרד התחבורה יוסמכו לחקור תלונות של נוסעי אוטובוסים ומוניות. בזמן שבתי משפט מבטלים הליכים נגד חברות תחבורה ציבורית שהפרו את תנאי הרישיון, כתוצאה מביטול צו פיקוח על התחבורה הציבורית, מגבשים משרדי הממשלה פתרון שיאפשר חקירת תלונות והגשת כתבי אישום - עובדי משרד התחבורה יוסמכו לשמש כחוקרים, ויוכלו לגבות עדויות מנוסעים. הפתרון נועד להשיב לעובדי המשרד סמכויות שאבדו לאחרונה, עם ביטול הצו.
במשרד התחבורה אומרים ל-ynet כי "נושא ההכשרה וההסמכה של החוקרים יסוכם בקרוב בין המשרד והמשרד לביטחון פנים, לאור העובדה שחלקם כבר עברו בעבר הכשרה מקיפה בתחום, במסגרת הסמכויות שהיו להם לפי צו הפיקוח". במשרד גם מציינים כי בתחילה יוסמכו 11 חוקרים.
ומה קורה בינתיים בבתי המשפט, בזמן שמשרדי הממשלה מקדמים את הפתרון הנחוץ? שופט תעבורה בכיר, שאמור היה לדון ביום רביעי האחרון בשני תיקים שבהם הואשמה חברת אגד באי-עמידה בתנאי רישיון, אומר בחוסר אונים "לא ברור אם המאשימה (הפרקליטות, ש.ה) רוצה להמשיך עם ההליכים". יש לציין כי לשני הדיונים, שנקבעו מבעוד מועד, לא הגיעו נציגים של הפרקליטות או אגד.
מי נחלץ מקנסות של עשרות אלפים?
במשרד התחבורה אמרו רק לאחרונה כי מאז בוטל צו הפיקוח, פנו פעמים רבות למשרד לביטחון פנים, וביקשו כי יעניק את סמכויות החקירה הנחוצות לעובדיהם.
פניות אלה, כך האשימו שם, לא נענו. אלא שבמשרד לביטחון פנים אומרים ל-ynet כי הנושא נבחן מול המשטרה, וזו אישרה להעניק את ההסמכה המתאימה לעובדי משרד התחבורה. "עמדת היועץ המשפטי, היא כי ככל שהמשטרה לא מתנגדת למתן ההרשאה, אין מניעה למתן הסמכויות", מסבירים במשרד.
במשרד התחבורה מציינים כי מיד לאחר שיקבלו את ההסמכה המבוקשת, יוכלו עובדי המשרד לחקור תלונות ולהגיש כתבי אישום נגד חברות תחבורה ציבורית. במשרד גם מבטיחים כי יפעלו "להמשיך את ההליכים המשפטיים שהוחל בהם, כולל בתיקים שעוכבו לאחר ביטול הצו". יש לציין כי גם במשרד המשפטים אמרו ל-ynet כי הם תומכים במתן סמכויות חקירה לעובדי משרד התחבורה.
ראוי להזכיר כי כאשר בוטל צו הפיקוח על תחבורה ציבורית, העריכו במשרד התחבורה כי למהלך לא תהיה השפעה שלילית על הטיפול בתלונות הנוסעים. בישיבת ועדת הכלכלה לפני כחצי שנה, אמר נציג המשרד כי "בצו הזה יש מספר הסדרים שאינם נחוצים לעבודת המפקח על התעבורה". אלא שבעקבות ביטול הצו הופסקו הליכים משפטיים רבים - וכך נחסכו מחברות תחבורה ציבורית קנסות בסך עשרות אלפי שקלים.