בטר-פלייס שוקע: הפסיד 800 מיליון מינואר
החברה לישראל מפרסמת היום דו"ח תקופתי, המלמד על מצבו הקשה של מיזם טעינת הרכב החשמלי בטר-פלייס. מתחילת השנה הפסיד המיזם 800 מיליון שקלים, 280 מהם רק ברבעון השלישי
הבור של בטר-פלייס הולך ומעמיק. מיזם טעינת הרכב החשמלי של משפחת עופר הפסיד קרוב ל-800 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של שנה. כך עולה מדו"ח תקופתי שמפרסמת היום (ג') החברה לישראל, המחזיקה בכשליש ממניות המיזם. על-פי הדו"ח, ברבעון השלישי של השנה צבר המיזם הפסד של כ-280 מיליון שקל, ומאז הקמתו רשם גרעון מצטבר של כ-2.2 מיליארד שקל.
ערוץ הרכב, כותרות נוספות:
בטר פלייס מתכווצת: מאות עובדים בדרך הביתה
בטר-פלייס ממשיכה להתפורר - גם קפלינסקי נוטש
בטר פלייס מפטרת עובדים: "מהלך מתוכנן וצפוי"
בדו"ח של החברה לישראל מבהירים כי גם בחודשים הקרובים צפוי המיזם להציג הפסדים ותזרימי מזומנים שליליים. בחברה גם מזהירים כי אם לא יצליח בטר-פלייס לגייס מימון בהיקף מספיק, "יתכן שייאלץ להפחית או להפסיק חלק מהפעילויות". מעבר לרווח, כך ממשיכים שם, תלוי בסופו של דבר ביכולת "להשיג הכרה של השוק בפתרונות של בטר-פלייס".
הכנסות של 12 מיליון ברבעון
מהדו"ח שמפרסמת החברה לישראל, כי סך ההכנסות של בטר-פלייס ממכירות הגיע לכ-12 מיליון שקל בלבד ברבעון השלישי של השנה. בתשעת החודשים הראשונים של השנה, הסתכמו מכירות המיזם בכ-22.5 מיליון שקל. על-פי דו"ח חודשי שמפרסם איגוד יבואני הרכב, מינואר עד סוף אוקטובר מכר המיזם בישראל פחות מ-500 מכוניות חשמליות.
יש לציין כי בשבוע שעבר הודיעה החברה לישראל כי התקיימו כל התנאים הנחוצים להזרמת סכום של כ-33 מיליון דולר למיזם. זאת, כחלק מסבב השקעה בסך כולל של כ-100 מיליון דולר, מהם כ-67 מיליון יוזרמו על-ידי החברה לישראל בשני שלבים. שיעור ההשקעה של החברה לישראל במיזם גבוה מחלקה בבעלות, ועשוי להצביע על קשיים בגיוס הון לבטר-פלייס.
על-פי הודעה נוספת, תערוך החברה לישראל בחודש הבא כנס לכל בעלי המניות, ובו תוצג ההנהלה החדשה של בטר-פלייס, וכן תוכנית עסקית מעודכנת. בימים אלה משלים המיזם את הכנת התוכנית, הכוללת פיטורי מאות עובדים בישראל, והעברת מוקד הפעילות לחו"ל. מנכ"ל המיזם, אוון ת'ורנלי, הבהיר לאחרונה כי בכוונתו לקדם שיתופי פעולה בינלאומיים, למשל עם יצרניות רכב וספקיות אנרגיה.
הדחות, פרישות ומשבר אמון
בחודש האחרון עבר בטר-פלייס טלטלות קשות, ובראשן הדחת היזם והמנכ"ל שי אגסי. לאחר הדחתו החל גל פרישות מהמיזם, שכלל את משה קפלינסקי, שהודיע על פרישתו כחודש בלבד לאחר שקודם לתפקיד השני בחשיבותו בפעילות העולמית של בטר-פלייס. בשבועיים האחרונים התפטרו מהמיזם גם מספר סמנכ"לים בכירים.
בשוק הרכב אומרים כי הדחת אגסי וגל הפרישות שהגיע אחריו, משפיעים לרעה על פעילות בטר-פלייס. בשיחה עם ynet, אמר בכיר בשוק כי אמון הלקוחות - פרטיים ומוסדיים כאחד - התערער, ומקשה על הפעילות המסחרית ושיווק המכונית החשמלית בישראל. יש לציין כי גם בבטר-פלייס מודים כי להדחת אגסי הייתה השפעה שלילית על הפעילות.
אחת הבעיות העיקריות של בטר-פלייס בפעילות המסחרית בישראל, היא "ערך הגרט" של המכונית החשמלית - או במלים פשוטות, מחירה כמשומשת. מאחר שמכירת מכוניות משומשות היא אחת הפעילויות העיקריות של חברות הליסינג, רבים סבורים כי עד שלא יובטח ערכה של המכונית החשמלית בזמן המכירה כיד שנייה - יתקשה בטר-פלייס להשיג נתח משמעותי מהמכירות בשוק הרכב.