תנו גרוטאה בת 20, קבלו 3,000 שקל
שמונה חודשים אחרי שאזל המימון לתוכנית וחודשיים אחרי אישור תקציב נוסף, משרד התחבורה מכריז על חידוש תוכנית הגריטה. ומהם התנאים לקבלת 3,000 שקל מהמדינה בתמורה לגרוטאה?
נפטרים מהגרוטאה, ומקבלים כסף מהמדינה. ביום ראשון הקרוב (2.12) תחודש "תוכנית הגריטה" הממשלתית, במסגרתה מוענק סכום של 3,000 שקל לבעלי מכוניות בנות 20 שנה או יותר, בתמורה למסירתן למגרשי פירוק ייעודיים. בחודש מרץ אזל התקציב להפעלת התוכנית ולכן הכריזו משרדי הממשלה על הפסקתה, אך בחודש ספטמבר אישרה ועדת הכספים העברת תקציב נוסף, בהיקף של כ-10 מיליון שקל.
למרות שמשרדי הממשלה מרבים לשבח את תרומתה לצמצום זיהום האוויר ושיפור הבטיחות, מאז החל יישומה ב-2010 כבר הופסקה התוכנית פעמיים - ב-2011 ובמרץ האחרון. בשני המקרים, הסיבה להפסקת התוכנית הייתה מיצוי התקציב. על-פי נתוני משרד התחבורה, מאז ינואר 2010 נגרטו במסגרת התוכנית כ-25 אלף כלי רכב.
מי יכול להשתתף בתוכנית?
במשרד התחבורה מסבירים כי בתוכנית הגריטה יכולים להשתתף בעלי מכוניות שגילן 20 שנה או יותר - עד שנת ייצור 1992 - ומשקלן הכולל עד 3,500 ק"ג. רישיון הרכב של המכוניות צריך להיות בתוקף, ועליהן להגיע בנסיעה למגרש הגריטה הייעודי. במשרד להגנת הסביבה מוסיפים כי בתוכנית לא מורשות להשתתף מכוניות שהוטל עליהן עיקול או שעבוד.
שר התחבורה, ישראל כץ, מציין כי "התוכנית נועדה לעודד בעלי רכב להוריד מהכביש מכוניות ישנות ובלתי בטיחותיות, הגורמות לזיהום אוויר". במשרד התחבורה מעריכים כי התועלת למשק כתוצאה מהפעלת התוכנית - תועלת הנמדדת למשל בהפחתת זיהום ומניעת תאונות - מגיעה לעד 70 מיליון שקל בשנה, לכל 10,000 מכוניות שנגרטות.
הסבר מפורט לתועלות התוכנית סיפק בכיר במשרד להגנת הסביבה, בדיון בוועדת הכספים: "התוכנית נועדה להוריד מהכביש כלי רכב בני 20 ומעלה, שאין להם ממיר קטליטי, מה שאומר שהם מזהמים פי 20 ויותר מכלי רכב חדישים. אלה כלי רכב (ש)לא מצוידים בכל המערכות הבטיחותיות, שמאפיינות את כלי הרכב החדשים שעולים על הכביש - ESP (בקרת יציבות, ש.ה), ABS, שבע כריות אוויר וכדומה. הם בטוחים פחות לנסיעה ויותר מזהמים את האוויר".
30,000 מכוניות מחכות
אלא שלמרות התועלת, התקציב אינו מספיק למימוש מלוא הפוטנציאל של התוכנית. הסכום שאישרה ועדת הכספים בספטמבר, בסך של כ-10 מיליון שקל, יספיק לגריטת כ-3,000 מכוניות בלבד. ב-2013 מתוכננת העברת תקציב בסך של 18 מיליון שקל, שיספיקו לגריטת כ-6,000 מכוניות נוספות. אלא שלהערכת המשרד להגנת הסביבה, יש כיום כ-30 אלף כלי רכב בני 20 שנה או יותר, שיכולים להשתתף בתוכנית.
לכן, נראה כי גם חידוש התוכנית בשבוע הבא יהיה לזמן מוגבל בלבד. בעניין הפסקת התוכנית פעם אחר פעם, ראוי להזכיר דברים שאמרה לאחרונה בכירה באגף הרישוי במשרד התחבורה. לדבריה, "לא יתכן שאנחנו יוצאים עם פרסומים על פרויקט הגריטה, ואחרי חודש פתאום עוצרים אותו. הדבר יוצר בלבול בקרב אזרחים, ואפילו נחשפנו לתביעות מצד אזרחים שביקשו ליהנות מהמהלך".
אגב, במשרדי הממשלה מודים כי הפעלת התוכנית גם מגדילה את הכנסות המדינה ממסים. בכיר באחד המשרדים הסביר בוועדת הכספים כי "כמעט על כל רכב ישן שיורד מהכביש נכנס רכב חדש. ישבנו עם רשות המסים, ואין ספק שגם מבחינת הכנסות המדינה למסים יש לזה תועלת לתקציב המדינה". דו"ח שהוכן עבור המשרד להגנת הסביבה עוד בעשור הקודם, העריך כי כתוצאה מתוכנית הגריטה יצמחו הכנסות המדינה ממסים בכ-250 מיליון עד 460 מיליון שקל.