באשדוד יוותרו על רכב פרטי לטובת אוטובוסים?
בתוכנית ראשונה מסוגה, אשדוד תקבל ממשרדי התחבורה והאוצר כרבע מיליארד שקל, שיושקעו בשדרוג מערכת התחבורה בעיר. בתוכנית: רשת נתיבי תחבורה ציבורית, שבילי אופניים באורך כולל של כ-22 ק"מ, שילוט אלקטרוני בתחנות אוטובוס, וביטול מקומות חנייה. המטרה: לעודד את התושבים לוותר על המכוניות הפרטיות
אוטופיה תחבורתית באשדוד? משרדי התחבורה והאוצר ישקיעו בשלוש השנים הקרובות כרבע מיליארד שקל בפיתוח התחבורה בעיר, במטרה לעודד את תושביה לוותר על שימוש במכוניות פרטיות, ולעבור לתחבורה ציבורית או תחבורה לא ממונעת - כמו אופניים או אף הליכה ברגל. אשדוד נבחרה על-ידי ועדה בין-משרדית, שבחנה הצעות שהגישו 17 עיריות במסגרת תחרות שהוכרזה בנובמבר 2011. "הפרס" לזוכה הוא תקציב חסר תקדים לפיתוח תחבורה ציבורית ירוקה.
התוכנית שהגישה עיריית אשדוד ואשר צפויה להיות מיושמת במלואה, כוללת הקמת רשת של נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים), באורך כולל של 20 ק"מ. בעיר יופעלו קווים של אוטובוסים רבי-קיבולת, שייהנו מעדיפות ברמזורים וישתלבו במערך של קווי אוטובוס בינעירוניים וקווים עירוניים "מזינים" - קווים המשרתים שכונות ואזורי תעסוקה, ומאפשרים מעבר של נוסעים לקווים אחרים.
בנוסף, העירייה תסלול רשת שבילי אופניים באורך כולל של כ-22 ק"מ. רשת השבילים אמורה לאפשר רכיבה רצופה בין הרובעים השונים באשדוד ומרכזים עירוניים - למשל, מרכזי בידור או תעסוקה. במשרד התחבורה מציינים כי בעיר גם יוקמו צירים ייעודיים להולכי רגל באורך של כ-13 ק"מ, שיכללו בין השאר מדרחוב חדש שיסלל במרכז אשדוד.
כדי להקטין את כדאיות השימוש במכוניות פרטיות בתחום העיר, מציעה העירייה לקדם מדיניות של "חנייה בת-קיימא" - ביטול מקומות חנייה בחלק מהרחובות, במקביל להסדרת החנייה בחניונים במרכז העיר ובאיזור החוף. במשרד התחבורה אומרים היום (ד') כי "בכל עיר שבה הונהג פרויקט דומה, נרשמה הצלחה בצמצום השימוש בכלי רכב ממונעים בכלל, וכלי רכב פרטיים בפרט".
התחבורה המתקדמת בעולם, באשדוד?
"אשדוד תיהנה ממערכות תחבורה מהמתקדמות בעולם", מבטיח היום שר התחבורה, ישראל כץ. "מתן העדפה משמעותית לתחבורה הציבורית, שדרוג המרחב הציבורי וסלילת רשת שבילי אופניים, יאפשרו לצמצם באופן משמעותי את השימוש בכלי רכב פרטיים בתוך הערים, ויפחיתו את זיהום האוויר הנפלט מכלי הרכב". יש לציין כי במשרדי התחבורה והאוצר הבהירו בעבר כי יצליח הפרויקט הייחודי, בכוונתם "להעתיקו" לערים נוספות.
ראש עיריית אשדוד, יחיאל לסרי, בירך על זכיית העיר בתחרות של משרדי התחבורה והאוצר, ואמר כי "עתה זוכה אשדוד להכרה לאומית ביכולת ובחזון של עיר ירוקה ובת-קיימא. אני משוכנע שתהליך זה למימוש הפוטנציאל של העיר, ימשיך למצב אותה כעיר מרכזית ומובילה בישראל".
מלבד השדרוג וההרחבה המתכוננים בתשתית הכבישים ושבילי האופניים, התוכנית של עיריית אשדוד כוללת שיפור משמעותי בשירות למשתמשי התחבורה הציבורית. בתחנות האוטובוס בעיר יותקנו שלטים אלקטרוניים, שיציגו זמני געה מדויקים של אוטובוסים. בתחנות גם יוצבו מערכות כרטוס אוטומטיות, שיאפשרו רכישת כרטיסי נסיעה או טעינה של כרטיסים אלקטרוניים לפני העלייה לאוטובוס.
על-פי משרד התחבורה, בשלוש השנים הקרובות יוקמו באשדוד יותר מ-100 תחנות אוטובוס חדשות, שיוצבו בצירים שבהם ייסעו אוטובוסים רבי-קיבולת. יותר מ-200 תחנות קיימות ישודרגו, והתחנה המרכזית צפויה לעבור "מתיחת פנים", שתכלול הקמת סככות חדשות. נושא נוסף שנכלל בתוכנית הוא אכיפת החוק נגד נהגי מכוניות פרטיות שנוסעים בנת"צים בניגוד לחוק. האכיפה נגד נהגים אלה תיעשה באמצעות מערכת אוטומטית, המבוססת על שימוש במצלמות דיגיטליות.
במשרד התחבורה מציינים כי עיריית אשדוד גם התחייבה לנקוט אמצעים נוספים, שנועדו לעודד עובדים להגיע למקום העבודה בתחבורה ציבורית או תחבורה לא ממונעת. בין השאר, ייבחנו תמריצים שונים למי שיגיע באופניים ויוותרו על מקום החנייה - למשל, תיתכן חלוקה של כרטיסי חופשי-חודשי לעובדים אלה. במשרד התחבורה מוסיפים כ העירייה צפויה גם לקדם הקמת מערך של השכרת אופניים חשמליים.
בהכנת הכתבה השתתף נרי ברנר.