שתף קטע נבחר

 

הפתרון למצוקת החשמל? הגז הנוזלי בדרך

תוך שבועות צפוי הגז הטבעי הנוזלי להתחיל לזרום מהים אל חברת החשמל. מחיר הגז הנוזלי בשוק גבוה פי 3.5 ממחיר הגז הטבעי, אך זול לעומת הסולר והמזוט. אונייה ייעודית לאספקת הגז ולהפיכתו מנוזלי לטבעי, עגנה בישראל. מנכ"ל חברת חשמל: "המתקן יאפשר אספקת אנרגיה רציפה לתחנות הכוח"

בתוך כ-3 שבועות, אם הכל ילך כצפוי, צפוי הגז הטבעי הנוזלי (LNG) להתחיל לזרום מלב הים, בצינורות מערכת הולכת הגז הארצית, אל אתרי ייצור של חברת החשמל וצרכני גז טבעי נוספים. כך דיווחו הערב (שבת) משרד האנרגיה, נתג"ז וחברת החשמל.

 

חוזה חברת החשמל לגז הנוזלי התייקר ב-10%

לנדאו מקדם תחליף לגז המצרי: יבוא גז נוזלי

בריטיש פטרוליום תזכה במכרז חברת החשמל?

 

על פי הדיווח, האונייה המגזזת - אונייה ייעודית שחכרה חברת החשמל מחברת אקסלרייט לשם אספקת הגז, עגנה בלילה שבין רביעי לחמישי השבוע, כ-10 ק"מ מול נמל חדרה. אונייה זו מתפקדת הן כמיכלית לנשיאת הגז נוזלי והן כמתקן גיזוז - שהופך את הגז הנוזלי לגז טבעי.

 

האונייה תתחבר למצוף שהוקם בים בעלות של כחצי מיליארד שקל. בתחתית המצוף נמצא צינור גז שמתחבר דרך קרקעית הים למערכת הולכת הגז הטבעי הארצית. עוד נמסר, כי עד לתחילת ההפעלה נותר מספר מצומצם של עבודות ימיות ובהנחה שמזג האוויר יאפשר זאת - בתוך כ-3 שבועות תוכל המגזזת להתחבר למצוף לשם ביצוע בדיקות אחרונות והזרמת הגז הטבעי תחל.

 

במקום סולר ומזוט

הפרויקט החל לפני כשנה וחצי, בעקבות הפסקת ייבוא הגז הטבעי ממצרים. הקמת המקשר הימי (המצוף) הוטלה על חברת נתג"ז (נתיבי הגז הטבעי לישראל) והזמנת האונייה המגזזת ותכולתה הוטלו על חברת החשמל. לאחר קבלת ההחלטה, אישרה רשות הגז הטבעי לנתג"ז את ההשקעה הדרושה להקמת המקשר והכלילה אותה בתוך תעריף ההולכה לגז טבעי.

  

מחירו של הגז הנוזלי בשוק גבוה פי 3.5 ממחיר הגז הטבעי, אך זול לעומת הסולר והמזוט, בהם נעשה שימוש עקב המחסור בגז טבעי. נפח מטען האוניה עומד על 135 אלף מ"ק ועד לתחילת הפקת הגז הטבעי מ"תמר", במהלך 2013, מתוכננים שני מטענים בחודש. בסך הכל, למתקן יכולת לקבל גז טבעי בהיקף של 1.5-2.5 BCM בשנה.

 

על פי נתוני חברת החשמל, כל מטען מחליף למשך כ-10 ימי צריכה את הסולר והמזוט. לדברי מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן, הערכת החיסכון מניצול כל מטען מוערכת בכ-100 מיליון שקל, לעומת השימוש בסולר ומזוט. עוד הוא מסר, כי לאחר תחילת הפקת הגז משדה "תמר", ישמש הגז הנוזלי כאמצעי לאחסון גז, גיבוי לתקלות ומענה לביקושים העולים על יכולת האספקה של "תמר".

 

"מדובר במתקן בעל חשיבות אסטרטגית מן המעלה הראשונה, שיאפשר אספקת אנרגיה רציפה לתחנות הכוח בישראל", מסר עוזי לנדאו, שר האנרגיה והמים. "זהו פרויקט שבטווח הזמן הקרוב, יהווה גשר שיסייע לישראל להתמודד עם המחסור בגז טבעי, ובהמשך, כאשר נביא את הגז הטבעי הישראלי מן הים אל היבשה, יעניק לה גיבוי חשוב".

 

יקר יותר?

לאחרונה דווח כי חוזה חברת החשמל לרכישת גז נוזלי מענקית האנרגיה בריטיש פטרוליום, התייקר בכ-10%. על פי ההערכות במשק החשמל, התעריף בחוזה הסופי עשוי להגיע מכ-18 דולר ליחידת אנרגיה (MMBTU) לקרוב ל-20 דולר בממוצע ליחידת אנרגיה, מה שמקפיץ את היקף העסקה הכוללת לכ-1.1 מיליארד דולר.

 

הסיבה להתייקרות: עלויות הפעלת מצוף הגז והצבת מטעני גז נוספים בתקופות של ביקוש גבוה, עלולות לחייב את חברת החשמל לשלם פרמיות נוספות בגין אידוי מטען הגז, שמאבד על פי ההערכות עד 2.5% מנפחו בכל יממה.

 

בנוסף, הליך קבלת המטען על ידי המגזזת מלב הים התארך מכ-5 ימים במקור לכ-7 ימים כיום, מכיוון שהספינה תשהה בים בחורף ותצטרך לשרוף סולר יקר בתקופת ההמתנה.

 

השורה התחתונה: העלויות העודפות, הן של התייקרות החוזה, הן של הצבת מטען גז בהמתנה והן של התארכות קבלת המטענים, יגולגלו על פי ההערכות לכיסו של הצרכן.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תחנת הכוח בחדרה
צילום: ישראל ברדוגו
עוזי לנדאו, שר האנרגיה והמים
צילום: אסף שילה, ישראל סאן
מומלצים