אחרי "עמוד ענן": איך משקמים את העסק?
המצב הביטחוני חנק את העסקים בדרום. עכשיו, הגיע הזמן להחזיר את העסק למסלול. מתי כדאי לפנות לבנק לבקש הלוואות גישור. איך יוצרים הכנסות חדשות כדי לפצות על הפער. והאם ניתן להסתכל על המצב כהזדמנות במקום כאיום?
המצב הביטחוני בדרום גרם לקיפאון במכירות של עסקים רבים. כמו בכל משבר מי שחשוף לסכנות הטמונות בקשיי נזילות הם בעיקר העסקים הקטנים והבינוניים שלא יכולים להרשות לעצמם תקופה ארוכה ללא הכנסות.
- עסק בדרום: סיכון גבוה ב-15% מהממוצע הארצי
אותם עסקים שחוו קיפאון בעקבות המצב הבטחוני ירגישו את הקושי האמיתי בעוד כחודש או חודשיים כאשר יצטרכו לשלם את הוצאות העסק הדחויים, המיסים, השכר לעובדים והתשלומים לספקים. רוב בעלי העסקים מתאוששים בימים אלה ומנסים לאמוד את הנזקים. עכשיו נשאלת השאלה: איך מרימים את העסק חזרה לחיים ?
בראש ובראשונה, השינוי שצריך להתרחש הוא ברמת המודעות לכך שיש משבר והוא מצריך פתרון. לפני שמתחילים לעשות פעולות, בעל העסק צריך לשבת עם עצמו ועם הנתונים ולהבין מהו הנזק הכלכלי. הנטייה הטבעית של בעלי עסקים רבים שחוו משבר היא להדחיק את הבעיה ולהתעסק בנושאים פחות קשים. אז נכון, זה לא קל להתעמת עם הנתונים אך אין מנוס.
לכן, קודם כל יש להכיר במציאות בצורה הקרה ביותר ולתכנן את הפעולות הקרובות למניעת הידרדרות. מה הנזק? בכמה אחוזים חלה ירידה בהכנסה? מה גודל ההלוואה שצריך לקחת? האם תהיה בעיה לשלם לעובדים? עם כמה ספקים צריך לדבר ולבקש הקלה בתנאי התשלום? מהי התכנית של העסק להתאוששות ביום שאחרי? אילו פעולות יש לעשות כדי לחדש את המכירות? כיצד לעשות שימוש במאגרי לקוחות קיימים? האם אפשר לעשות שיתופי פעולה חדשים?
התמודדות עם קשיי הנזילות והתנהלות נכונה מול הבנק
בעלי עסקים רבים עלולים לדחות את ההתעסקות בנושא הזה עד שהמחנק יגיע, אך התשובה הנכונה היא שכבר עכשיו זה הזמן לפעול. ההשלכות המשמעותיות של הירידה בהכנסה תגיע בחודשים הבאים בהם נחזור לשגרה וצריך יהיה לממש תשלומים לספקים. רוב התשלומים לספקים הנם שוטף + 30 / 60 ויותר, כך שמועד התשלום יגיע בחודשים הקרובים. ההשפעה של ימים אלו, בהם אין לעסק הכנסות, תורגש בזמנים מאוחרים כך שיש להיערך לכך כבר עכשיו באמצעות בקשת דחיות בתשלומים מרשויות המיסים, מספקים וגם באמצעות הלוואות גישור מהבנק.
קבלת הלוואת גישור עלולה לקחת זמן ולכן מומלץ לפנות כבר עכשיו לבנק שלכם בכדי לבקש סיוע עתידי ולעדכן אותו על המצב הכספי של העסק. זה לא נעים לומר לבנק שהעסק מצוי בקושי, אך זהו צעד אחראי שימחיש לבנק כי אתם "עם היד על הדופק" בכל מה שקשור להתנהלות העסק שלכם ופועלים ויוזמים מתוך אחריות פיננסית.
על מנת להעלות את הסיכוי שתקבלו הלוואה במהירות חשוב לשתף את הבנק במצב העסק בצורה שקופה ולהראות לבנק שאתם בעלי תכנית עבודה להתמודדות ומוכנים לפעול כדי להרים אותו חזרה. מומלץ להגיע לבנק עם תכנית תזרים מזומנים מוכנה לחצי שנה הקרובה הכוללת פתרונות להתאוששות העסק והחזר ההלוואה בטווח הארוך.
על מנת למזער נזקים בטווח הקצר מומלץ לצמצם עלויות תחזוקה, לצמצם מלאים ולעבוד עם כוח אדם ההכרחי ביותר לתפעול העסק. מול הלקוחות - יש לצמצם קבלת תשלומים באשראי או בהקפה ולשאוף לתשלומים במזומן. במסגרת ההתנהלות מול הספקים כדאי ליידע ספקים עיקריים וגדולים של העסק על מצבכם. גם במקרה כזה הספק יעריך את האחריות שבה אתם נוקטים ורובם יבואו לקראתכם.
לפעול כדי להגדיל הכנסות
הדבר הנכון לעשות כעת הוא למצוא דרכים להגדיל את הכנסות בכדי לפצות על הפער שנוצר. מומלץ להכין תכנית פעולה לגיוס הכנסות חדשות ובמסגרתה לבדוק ערוצי הפצה חדשים שעוד לא נוסו כגון מכירה טלפונית, מכירה דרך האינטרנט וכן דרך משלוחים. בנוסף, ניתן לפנות ללקוחות קיימים ממאגר לקוחות שכבר מכירים אתכם ואת המוצר שלכם בכדי לנסות ליצור הכנסות מהירות.
למרות הנטיה לקצץ עדיין חשוב להמשיך ולהשקיע בשיווק העסק, למרות הקשיים במימון. פעולות השיווק הכרחיות מאחר ומדובר במנוע צמיחה מרכזי של כל עסק. שימו לב שהמצב הנוכחי מאפשר הזדמנות לחיזוק הקשרים עם הלקוחות, מה שיכול לתרום להתאוששות העסק בתקופה זו. התקשורת הישירה עם הלקוחות הנה חשובה ביותר בתקופה זו ומטרתה ליצור מערכת יחסים שוטפת עם הלקוחות, לשמר ולחזק את נאמנות הלקוחות ולגייס לקוחות חדשים.
רצוי כבר עכשיו ליצור קשר עם הלקוחות דרך אמצעי המדיה החברתית כמו הפייסבוק והטוויטר ואפילו לשקול לקיים שיחות טלפון אישיות, מה שעשוי ויכול לחמם את הלב וליצור קשרי חברות שהם מעבר לאינטרס העסקי.
הכותב הוא יועץ בחברת "Double Check – הערכת פוטנציאל עסקי" המתמחה ביעוץ וליווי לעסקים קטנים ובינוניים מקבוצת "רוביקון". בעלי עסקים מהדרום המעוניינים ביעוץ נוסף ללא עלות מוזמנים ליצור קשר עם מוקד הסיוע שהוקם לנושא בטלפון 2150*