שתף קטע נבחר

מי ידאג לנכה באוטובוס? אגד טוענת שלא הנהג

במסגרת משפט המתנהל נגדה בעניין אי סיוע לנכים עם כסאות גלגלים, טוענת אגד כי אין כל הנחיה ברורה באשר לדרך שבה הנהג אמור לדאוג לבטיחות הנוסע. בדיקת ynet מעלה כי הנחיות אלה קיימות, ברורות ופורסמו על-ידי משרד התחבורה

האם נהג אוטובוס צריך לדאוג לבטיחותו של נוסע בכיסא גלגלים? בחברת אגד, המערערת על הרשעתה באי סיוע לנכים, אומרים כי אין כיום חובה ברורה באשר לבטיחות נכים בזמן נסיעה באוטובוס. "עם כל הרצון והאהבה לסיוע הנכים, אי אפשר להטיל אחריות על אגד", הסבירו עורכי דינה של החברה בבית משפט לתעבורה. "לא היו, ואין עד היום, הנחיות ברורות".

 

לרגל היום הבינלאומי לאנשים עם מוגבלות שחל היום (ב'), בדק ynet האמנם אין כל הנחיה בנושא. ומהבדיקה עולה כי הנחיות משרד התחבורה לנהגים דווקא ברורות לחלוטין: על נהגים לסייע לנכים מרגע עלייתם לאוטובוס, ועד עיגון כיסא הגלגלים וחגירתם בחגורה ייעודית.

 

"המצב של הנכה לא יהיה טוב אם הכיסא לא יעוגן" (צילום: ויז'ואל/פוטוס) (צילום: ויז'ואל/פוטוס)
"המצב של הנכה לא יהיה טוב אם הכיסא לא יעוגן"(צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

"כיסא הגלגלים מעוגן בבטחה"

ראשית, הסבר קצר על הסעת נכים עם כיסאות גלגלים בתחבורה ציבורית עירונית. בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, המסדירות את נגישות התחבורה הציבורית, נקבע עוד ב-2003 כי באוטובוסים עירוניים יוקצה "מקום לכיסא גלגלים עם האדם המתנייע בו, (ויותקנו) בו מאחז יד ואמצעים לעיגון הגלגלים, להבטחת יציבותו בעת נסיעה מפני טלטולים, בלימת האוטובוס והאצת מהירותו".

 

שבע שנים מאוחר יותר, בתוכנית רב-שנתית להנגשת התחבורה הציבורית מינואר 2010, הבהירו במשרד התחבורה כי "האמצעי שנבחר לשמור על נוסעים בכיסאות גלגלים באוטובוסים העירוניים מפני טלטולים ותזוזות, הוא חגורות בטיחות שבהן נקשר (הנוסע) לדופן האוטובוס כשפניו בניגוד לכיוון הנסיעה".

 

אין בדברים אלה אמנם הטלת חובה על נהגים לקשור את כיסא הגלגלים ולחגור נכים, אך בדברים הבאים יש בהחלט. בהנחיות שפרסם בתחילת 2011, קבע משרד התחבורה כי "(עזרתם של נהגים) חיונית על-מנת לאפשר לכל נוסע להגיע ליעדו". אחד מסעיפי ההנחיות קובע חד-משמעית כי על כל נהג שמסיע נוסע בעל מוגבלות תנועה לוודא "שכיסא הגלגלים של הנוסע מעוגן בבטחה (ההדגשה לא במקור, ש.ה)".

 

 

משרד התחבורה גם מנחה את הנהגים לפתוח "רמפה" ייעודית שמותקנת בכניסה האחורית באוטובוס, ומטרתה לאפשר את עליית כיסא הגלגלים. לאחר מכן, על הנהג להנחות "את הנוסע לעמדתו, (ולהסביר) לו כי עליו להתמקם עם הגב לכיוון הנסיעה". אגב, בתחילת 2011 פרסם המשרד סרטון הדרכה, ובו מופיעים נהגי חברת אגד תעבורה המסייעים לבעלי מוגבלויות. ובדיוק כפי שקבעו ההנחיות, חוגר אחד מנהגי החברה את הנכה וכיסא הגלגלים שלו באמצעות חגורה ייעודית.

 

יש לציין כי באגד אמורים להכיר את בעיית הבטיחות של נכים בעלי כסאות גלגלים. בדו"ח אחריות תאגידית לשנת 2008, מובא סיפורה של סדנת נגישות שנערכה לנהגי החברה, ובה הוסבר על "הבעיות הידועות לכולנו... חוסר המידע או הרצון של הנהגים בהפעלתה (של הרמפה), בסיוע לנכה לעלות... ובסיוע לחגור את הנכה (ההדגשה לא במקור)".

 

"באופן שוויוני, עצמאי ובטיחותי"

"אגד מלמדת את הנהגים להתייחס בכבוד ובשוויון לנכים", הבהירו עורכי דינה של החברה בבית משפט לתעבורה. "(אך) מכאן ועד חובה חוקית הדרך ארוכה, והחובה המוטלת על משרד התחבורה היא על משרד התחבורה, להתקין תקנות שיבהירו באופן ברור מה הדרישות לנהגים".

 

בחברה גם הסבירו כי בעיית הבטיחות של נוסע בכיסא גלגלים אינה ייחודית לו, אלא נוגעת לכל נוסעי האוטובוס. "הטענות לגבי חוסר בטיחות - אם כיסא של נכה זז באוטובוס - יכולות להיות מבוססות בנוגע לכל נוסע אחר", ציינו עורכי דינה של אגד. "גם נוסע שעומד במהלך נסיעה יכול ליפול ולגרום לו נזק, ולא מעט תאונות קורות, (אבל) היום מותר להסיע נוסעים בעמידה".

 

במשרד התחבורה ובפרקליטות טענו מנגד כי אגד מנסה להתנער מחובותיה כלפי נכים. בדיון בבית המשפט לתעבורה, הסביר עורך דין מטעם הפרקליטות כי "לא צריך להיות מהנדס ונהג אוטובוס, אלא בר דעת סביר, כדי לדעת שאם האוטובוס יעצור בבלימת חירום או ייקח פניה חדה, המצב של הנכה לא יהיה טוב אם הכיסא לא יעוגן... וללא חגורת בטיחות".

 

בעניין זה ראוי להזכיר כי בטיחותם של נכים נמנית עם עקרונות היסוד של חוק שוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלות. בסעיף המגדיר "נגישות", מובהר כי השימוש במתקנים ושירותים ציבוריים צריך להיעשות "באופן שוויוני, מכובד, עצמאי ובטיחותי (ההדגשה לא במקור)".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"הבטחת יציבותו בעת נסיעה מפני טלטולים"
צילום: ויז'ואל/פוטוס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים