רופאים בעד המתת חסד: "למנוע סבל מהחולים"
בבית החולים האיטלקי בחיפה מעידים קרובי חולים סופניים כי נתקלו לא אחת במטופלים שביקשו לשים קץ לחייהם. לאחר שרופא המית את בתו החולה והתאבד, אומרים בבית החולים: "אנשים ביקשו למות ואמרנו שאנחנו לא מחליטים על מוות"
"יש לחוקק חוק ולקבוע המתות חסד באישור". הטרגדיה שפקדה בסוף השבוע שעבר את משפחת שטלריד ממושב ניר ישראל, חידדה מחדש את חילוקי הדעות בסוגיית הטיפול בחולים סופניים. ד"ר מרדכי שטלריד ביצע המתת חסד לבתו החולה קרן ולאחר מכן שם קץ לחייו. אחרי המקרה הקשה, אומרים רופאים ובני משפחה של חולים סופניים כי "נוצר הצורך לשנות משהו וכמה שיותר מהר".
הסיפורים הכי חמים – לפני כולם – בפייסבוק של ynet
בבית החולים האיטלקי שבחיפה פגשנו את קרן חייט (36) שסועדת את אמה זה חצי שנה. לדבריה, לחולה צריכה לעמוד הזכות לבחור בעצמו מה הוא רוצה שיעשו איתו לאחר ששמע את כל הפרטים על אודות מצבו הבריאותי. "כשהוא יודע שהמצב הולך להידרדר ושהוא הולך לסבול", אומרת
חייט, "הוא צריך להחליט על עצמו ולא על אף אדם אחר שעלול לפעול מאינטרסים כאלו או אחרים".
חייט מעידה כי במהלך שהות אמה בבית החולים, היא חוותה כמה מקרים שבהם מטופלים ביקשו לשים קץ לחייהם אך לא הצליחו בכך. "הכרתי כאן אישה מקסימה בת 65 שחלתה בסרטן. בשלב מסוים היא רזתה במהירות, לא יכלה יותר לאכול וצרחה בלילות מכאבים. היא התחננה בפני האחים שלה שיקנו לה כרטיס טיסה לשווייץ כדי שתוכל למות שם בשקט. המשפחה סירבה ולאחר מכן היא דעכה, ולאחר סבל רב נפטרה".
האישה שסועדת את אמה סיפרה גם כי לא מעט נשים עריריות שבהן נתקלה התקשו להחזיק מעמד ללא תמיכה משפחתית ונפשית. לדבריה, "רובן תמיד דיברו על כך שהן רוצות לגמור את זה, אבל אין עם מי לדבר, כי האחיות והרופאים לא מוסמכים לקחת אחריות על הסבל שלהן ולהפסיק את חייהן".
רופאים בבית החולים האיטלקי הצטרפו לדעתה של חייט. מנהל מחלקת ההרדמה בבית החולים, ד"ר יוסף מטאנס, מציין כי נתקל לא אחת בחולים שביקשו לקבל אישור משפטי מבעוד מועד, על-מנת שניתן יהיה לנתק אותם ממכונות ההנשמה. לדבריו, "אין ספק שכיום יש מקום לחוקק חוק על ידי ועדה מסודרת שתאשר המתות חסד. חולים כמו במחלות של ניוון שרירים שיודעים מה מצפה להם, הולכים לבית המשפט להגיש בקשה לניתוק מהמכונות כשהם יהיו במצב של 'קומה' ובתי משפט מאשרים זאת בלא מעט מקרים".
ד"ר מטאנס, שמשמש גם כרופא בכיר במחלקת טיפול נמרץ כללי בבית החולים רמב"ם בעיר, מביע תמיכה בחוק שיאפשר המתת חסד. "בחי היום יום", הוא אומר, "הרופאים נתקלים במקרים שבהם אין מה להוסיף יותר למטופל. הוא לא איתנו בנפש ולא שותף לחיים הנורמטיביים ואז כשיודעים שאין למטופל שום תועלת חוץ מלב שדופק, אין לנו הרבה מה לעשות. לכן אני תומך בחקיקה שכזאת".
אל דעתו של ד"ר מטאנס הצטרף גם ד"ר חאלד דאוד, מנהל המחלקה האונקולוגית בבית החולים האיטלקי. ד"ר דאוד תומך בהצעה להקים ועדה שתורכב מרופאים מומחים ושופטים ותקדם חוק חדש בנושא המתות חסד. "כדי למנוע סבל מהמשפחות ובעיקר מהחולים עצמם, צריך שיהיה טופס שהחולה יידע עליו, ואם ירצה, הוא יוכל לבקש את הטופס ולחתום על המתת חסד אם יעמוד במצב שמאלץ זאת", אומר ד"ר דאוד.
האונקולוג אמר עוד כי "נתקלתי בלא מעט מקרים שאנשים פשוט מבקשים ממני למות ואני מנסה להסביר שלא אני מחליט על המוות, זה מאוד קשה". לסיכום דבריו ציין ד"ר דאוד כי הוא מקווה שהטרגדיה של משפחת שטלריד לא תחזור על עצמה ושחקיקה מתאימה תפחית את הסיכויים למקרים דומים בעתיד.
"לפי הדת זה אסור"
ויש גם כאלה שמתקשים להשלים עם המתת החסד וטוענים
כי בני האדם לא יכולים לקבל אחריות בעניין. יעל טביב (25) מיקנעם איבדה בראש השנה את אמה שחלתה בסרטן ונפטרה בגיל 57. טביב מציינת כי למרות הסבל הקשה שעמו התמודדה אמה, בני המשפחה העדיפו לעשות ככל שניתן כדי שתישאר בין החיים. "אנחנו אנשים מאמינים ולפי הדת אסור לקחת חיים של אדם. חוץ מזה רצינו את אימא איתנו כמה שיותר", סיפרה טביב.
יוסי אשר מלווה את אשתו ברגעיה האחרונים. גם הוא מתנגד להמתות חסד. "מדובר בבני אדם ולא בחיות, איך אפשר להרוג אותם ככה?" אמר אשר בכעס. "אני יכול להבין מקרים שבן אדם דופק לעצמו כדור בראש בגלל המדינה, מפני שאין פה מספיק בתי חולים סיעודיים ראויים לבני אדם ובגלל שלהחזיק חולה סיעודי עולה הון תועפות למשפחה".